Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 13351 ggr
Wruss
12/19/09, 7:55 PM

Lämpliga resmål med rullstol?

Planerar att ta hela familjen med på chartersemester, dvs även familjens tonåring som är rullstolsburen. Ni som rest till värmen tala gärna om var ni varit, både land, ort och ev hotell. Vilket bolag åkte ni med - hur blev ni bemötta? Hur var det på hotellet och i omgivningarna….

Dela på alla erfarenheter ni haft som alla vi andra kan ha nytta av :-).

Annons:
[Beavis]
12/21/09, 11:47 PM
#1

Linköping ska vara vackert på sommaren Flört

Skämt åsido men det är inte så många charterländer som är rullstolsanpassade tyvärr. Spanien är hyfsat då de iaf brukar ha stenbelagda gångvägar på stränderna vilket ju är bra för rullstolsburna.

Tyvärr var det längesen jag var utomlands själv

millam
1/5/10, 1:46 AM
#2

Kolla med De Handikappades riksförbund, DHR, de har bra uppgifter om det. Själv åkte ett par ggr med ett bolag som heter Vital Tours, mest pensionärer som kunder, men också yngre och rörelsehindrade. Vet inte hur det är nu med dem, sist jag kollade hade de resor till solen från Norge, men även svenska kunder kunde boka hos dem.www.vitaltours.no, svenska adressen finns inte med, kanske har de slutat i Sverige? synd i så fall, de var bra!

Var på Mallorca, Magaluf i Palma Nova, hotell Viva Palma Nova, de har ett par handikappanpassade rum, ramp till bassäng, jag trivdes bra. De hade även rullstolar att låna vid behov, sjuksköterskemottagning, oftast på tyska, men ändå, samt mycket trevlig personal! Utflykterna skedde i buss med rullsolsplatser, perfekt anpassat, detta för ca 3-4 år sedan.

Var också på Cypern med dem, men den resan var inte särskilt handikappanpassad tyvärr. Funderar själv på Kanarieöarna, letar efter nåt bra hotell där som är nära till stranden, men ändå i stan, tror Spanien är bra för handikappade, många hotell där har rätt bra service för rullstolsbundna, men vill gärna också få mera info om det.

Det är allt jag kan bidra med, hoppas ni hittar en bra resa!

Millam

[Beavis]
1/20/10, 12:11 AM
#3

Som sagt Spanien är nog det medelhavsland jag varit i som varit bäst npassat för skröppel…

Coolgrim
1/27/10, 11:09 AM
#4

Hej

Allt beror ju på vad man har för krav. Själv så sitter jag i rullstol och för mig ser jag inte det som ett hinder. Min första resa utomlands  va jag 17 år och åkte till Teneriffa. Sen har åren bra gått och nu är jag över 45. har varit på Mååånga resor med charter och endast flyg och bagpackat runt. Jag ser inga hinder till nåt, det finns så mycket trevligt folk och alla flygbolag är så hjälpsamma. Se positivt på resan så går allt mycket bättre.Skrattande

Tina

[Beavis]
1/29/10, 1:20 AM
#5

Såg ni inte på tv om killen tror jag det var som skulle ta tåget någonstans i vårt eget vackra land men inte kom av tåget  eller hjälp av personalen så h*n fick åka hem igen….. Surt.

Bagpacka som skröppel är ett riktigt äventyr man måste nog vara väldigt företagsam för att göra det och troligen väldigt rörlig i armar och händer också??

Coolgrim
1/29/10, 2:52 PM
#6

#5

Visst är det bra om man är någosånär rörlig i armar och händer men det är inte det som gällerCool

Annons:
millam
1/29/10, 3:02 PM
#7

Det är ju det att man aldrig vet på förhand hur det kommer att bli, det hjälper tyvärr inte alltid med gott humör heller.. det händer att man faktiskt drar sig för att åka, ändå har jag mycket rörliga armar..

[SvenA]
1/29/10, 4:45 PM
#8

Det beror på vad man själv är ute efter och hur bra man anser sig själv vara att klara av saker och ting

Jag har läst om rullstolsburna som har klättrat i berg med rullstolen med upp mot toppen

så vi är allla olika med olika förutsättningar

[Beavis]
1/31/10, 4:31 PM
#9

Så sant, bara att köra hårt och upptäcka världen om man har ekonomin"Hinder är ju till för att övervinnas" brukar ju framgångsrika människor säga.

[SvenA]
1/31/10, 6:14 PM
#10

Man ska sikta på månen och har man nått trädtoppen har man nått långt

Coolgrim
2/1/10, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#7 Man vet nästan aldrig hur saker och ting ska bli, om man nu inte kan se in i framtiden. Själv tycker jag att så är ju livet.Kul! När jag träffade min man för 8 år sedan så var han lite orolig för hur vi skulle klara att åka någonstans om inte saker kollades upp. Det har jag själv aldrig gjort. Nu 8 år senare så förstår han hur jag tänker att mitt & vårat liv blir så trist om man alltid ska kolla upp tillgängligheten.

Idag när det är 40 cm snö så är det inte tillgängligt någonstans, men jag har ju valt att leva kvar i sverige så då får jag ju ta det, det finns så mycket annat man kan hitta på inomhus.

#8&10 Bra där

[SvenA]
2/1/10, 1:58 PM
#12

Nu när det är så mycket snö så får vi se till att vi får bandrivna rullstolar så att vi kan ta oss fram överallt

Det gäller bara att vara uppfinningsrik så kanske det kommer någon dag då det finns sådana

Upp till toppen
Annons: