Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2241 ggr
[SvenA]
1/28/10, 6:44 PM

Elrullstol när man inte ser

Någon som har erfaremhet av att köra elstol utan att kunna se

Berätta för mig hur det fungerar är i behov av det

Annons:
EvaG
2/3/10, 8:11 AM
#1

Skulle vara intressant att höra hur det går.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2/3/10, 8:26 AM
#2

Jag hoppas att det finns någon som har erfarnhet av det för jag är själv på väg dit

[Beavis]
2/5/10, 10:42 PM
#3

jag kan tyvärr inte heller ge dig svar om det… Jag misstänker att det är lika svårt som att köra vanlig rullstol blind? Fast kanske att det går bättre om man kan få en med rdar eller ekolod eller gps? För du måste ju kunna orientera dig när du åker omkring. Jag vet ej vilka alternativ och tillval som fins?

[SvenA]
2/5/10, 10:47 PM
#4

Det blir nog att ha ledsagaren med sig hela tiden

Jag väntar på ett intyg innan jag får testa detta och se om det kommer att fungera

Jag hade hoppats på att det var någon som hade egna erfarenheter av detta

DodeN
2/13/10, 11:41 PM
#5

Utomhus så blir det nog med såkallad vårdarstyrning, att det går en person bakom stolen och har en joystick och manövrerar rullstolen åt dig.

Inomhus kan man göra slingor, man tejpar upp vägar på golvet och så kör rullstolen längs med dessa tejpvägar, då kan även en synskadad person manövrera och köra själv. För man kan inte köra in i saker, stolen åker bara fram och tillbaka längs tejpen.

Jag har inte testat det själv men har vänner som gjort det på habiliteringen.

[SvenA]
2/14/10, 11:06 AM
#6

Det ska finnas stolar meddubbelkomando det är en sådan jag ska försöka få fram

För jag vill ha min frihet att kunna köra själv för annars kan man lätt bli ett kolli som ska fraktas runt av andra

Annons:
DodeN
2/14/10, 3:55 PM
#7

jo, även om man har vårdarstyrning så har man en egen joystick också. Ser du något så du kan orientera dig eller hur har du det?

Jag skulle behöva en elstol, men får ingen, min man tycker också att det skulle underlätta så mycket. Då skulle jag också vilja ha vårdarstyrning så han kan rycka in om det behövs, idag får han knuffa mig i min manuella stol ganska ofta och då känns det som om jag är ett kolli. Min lilla säckkärra brukar han kalla mig på skämt, och ungefär så känns det.

Man vill ju ha lite frihet ändå.

[SvenA]
2/14/10, 7:34 PM
#8

Problemet för mig är att jag inte ens har ledsyn längre men jag har förut kört bil så det ska inte vara några stä´örre problem bara man har en bra ledsagare med sig soom talar om allla hinder

Själva körande är det inga problem med det är allla hinder som står i vägen som är problemet

Jag hae testa att köra el stol förut så jag vet hur det fungerar

Jag hade hoppats på att det var någom som självhåller på i dag som skulle svara så man kunde få lite praktiska tips

DodeN
2/14/10, 7:46 PM
#9

Jag tror det är få som är synskadade som kan ge tips, vet att mitt landsting inte ger ut elrullstol åt personer som har synskador, man måste kunna se och gärna ha samma syn som när man ska köra bil för att få en.

Men håller tummarna för att du får en och mer frihet.

[SvenA]
2/15/10, 9:06 AM
#10

Tack för det enligt min läkare ska det inte vaa några problem

[Beavis]
2/16/10, 1:30 AM
#11

Hoppas det går bra för dig iaf. måste vara ett helvete att se sin kropp brytas ner på det viset. Tack och lov är det status quo för mig i princip det är bara åldern som bryter ner mig nu.

[SvenA]
2/16/10, 9:04 AM
#12

Det värsta är all väntetid på alla intyg man ska behöva skaffa

Byråkratin inför vissa saker är fruktansvärt onödig många gånger och skapar onödigt lidande hos den som blir utsatt för den

[Beavis]
2/16/10, 6:41 PM
#13

japp kan hålla med där också, väntan är hemsk

Annons:
DodeN
2/16/10, 7:05 PM
#14

Håller helt med, väntan tror jag skapar fler skador och funktionsnedsättningar.

Var idag på hjälpmedelscentrum och fick mina nya hjul jag tjatat och väntat på sen i våras. Sån extrem skillnad det blir, nu kommer jag upp för rampen i garaget helt själv och slipper vara orolig över att inte ta mig upp eller att jag ska falla bakåt. De är lättare också så då minskar skadorna vid lyft.

Men ändå ska man vänta och vänta och bråka.

Hoppas att det hela får lite fart nu SvenA

[SvenA]
2/16/10, 9:43 PM
#15

Det hoppas även jag men som tur är har jag en väldigt bra ledsagare som tar sin privata bil och hjälper till med viss förflyttning

Upp till toppen
Annons: