Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2205 ggr
Mirjami-78
2010-02-09 00:03

Hablitering

Jag har en son på 11 år som har ett medfödd stelhet i lederna samt värk. Detta är ärftligt från hans pappas sida som tydligen har samma själv och även min sons tre syskon har detta.

Nu har jag inte vetat om detta förrän ca 3 mån tillbaka att det verkligen är från pappans sida då jag och pappan inte har haft någon vidare kontakt direkt under dessa åren.

Jag har ju sagt flera gånger till hab. att min son har värk. Detta vill hans sjukgymnast få till att det är psykisk värk då han inte hade det bra i skolan ett tag. Ja hon tyckte jag skulle släppa det hela då värk inte finns med i hans diagnos Ja jag visste inte vad jag skulle säga så jag fick nöja mig med detta och inte säga mera om det hela. Kändes inte alls bra.

Men nu så har ju pappan sagt till mig igår att man har värk. Han har de samt min sons syskon har det. Pappan är även sjukpensionär pga sin värk och stelhet.

Det jag funderar på är att får en hab. bete sig så här?? För jag känner lite som att vi blev överkörda och inte trodda med detta ang. värk.

Hur skulle ni ha agerat?? Hur har ni blivit bemötta ut av hablitering??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[SvenA]
2010-02-09 09:41
#1

När det gäller hablitering så utgår man från journalerna och står det inget där så kan det nog bli så skulle jag tro

Mirjami-78
2010-02-09 18:09
#2

Aha…ok. Jag vet inte så mycket vad de utgår ifrån, men känner som så att det kommer få ändra på lite saker. Kommer att prata med dem om de sakerna.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-02-10 15:10
#3

Det är viktigt att man själv påpekar vad man behöver hjälp med också så det gäller att skapa ett förtroende er emellan

Mirjami-78
2010-02-10 17:13
#4

Det är det jag känner att jag inte har med denna hab. Känner att de hjälper inte oss med det vi behöver. Sedan detta med värk, vill de ju förklara med att det är psykisk värk. Det talade sjukgymnasten om för mig i telefon att min son inte kan ha värk utan man måste släppa det hela, med värk. Sedan fick jag genom hans pappa bekräftat att man har värk när man har denna sjukdom son både min son har samt hans pappa. Pappan kunde säga ställen han har ont på och vet att min son har klagat på precis samma ställen, så det är sant att de har värk….Så hade jag inte fått reda på detta via pappan så hade jag inte får reda på det hela utan de hade nog bara skylt på psykisk värk, och känner som så att så här får det ju inte gå till.Rynkar på näsan Man måste ju bli tagen på allvar när man säger en sak.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-02-10 21:19
#5

Tyvärr är det allt för valigt att sjukvårdeinte tror på vad man säger

At värk är psykiskt är också allt för vanlig kommentar från de som alldrig är drabbade av det

Du ska vara väldigt påläst om sjukdommen för att kunna få rätt

Jag tycker att du ska bytaa sjukgymnast för din son så att han får den hjälpen han verkligebn behöver för att må så bra som möjligt för att orka med sin sjukdom

För det tar hårt på krafterna att ha stämdig värk jag vet verkligen hur det kan varamed värk ständigt

Mirjami-78
2010-02-10 23:04
#6

Ja jag kommer byta hab. har sagt till dem om det och kommer vid behov ta med hans pappa som har samma sjukdom så kan han tala om för den att man har ont.

Ja jag blev väldig sur på denna sjukgymnast. Henne hade vi inte haft ens länge. Den som vi hade innan hade mera förståelse för min sons sjukdom och att han har ont samt blir trött.

Efter en hård dag på skolan är min son oftast helt slut i hela kroppen. Ibland är det omöjligt att kunna göra något på eftermiddagen då han har så ont och somnar.

Sedan har jag ingen körkort heller utan vi får alltid åka kollektivt vilket innebär ibland att det inte ens finns sittplatser så att sonen kan sätta sig ner. Blir tvungen att skaffa mig ett körkort samt sedan ska jag söka bilstöd från FK.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[SvenA]
2010-02-11 09:19
#7

Har ni de hjälpmedel som ni kan behöva det finns masspor av saker som kan underlätta vardagen

Om ni har svårt med allmäna kommunikationer ska ni ansöka omfärdtjänst för ni har samma rättigheter att kunna åka på de aktiviteter som ni anser att ni vill

Färdtjänst ansöker man om hos kommunen och det behövs ett läkarintyg till detta

Mirjami-78
2010-02-11 14:05
#8

#7 Det visste jag inte att man kunde göra fast han är så ung. Ja många gånger är det svårt att ta sig fram, men vi försöker alltid härda ut. Bara att behöva gå och handla kan vara jobbigt för han ibland.

Kan inte heller lämna han ensam hemma för länge. Får ibland försöka ordna en barnvakt vilket inte alltid är det enklaste.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-02-11 15:37
#9

Om han har svårt att gå längre sträckor så tycker jag att ni ska se till att få en rullstol för att kunna komma ut på längre promenader och även kunna följa med och handla för det underlättar betydligt med en sådan om man har svårt att gå längre sträckor

Det gäller hela tiden att underlätta på alla sätt så att man får ett så normalt liv som det är möjlgt

Man kan även få bostaden anpassad om det behövs på grund av funktionshinder

Om det är något du funderar över så är det bara att fråga så ska jag försöka förklara hur det kan underlätta vardagen förer

Mirjami-78
2010-02-11 17:44
#10

#9 Tack!!

Vi har fått en special toalett. Sedan har sonen en bolltäcke. Det är nog det enda hjälpen vi har fått.

Tycker inte alltid hans hab. ser de behoven min son har. Men nu ska vi ju till an annan hab. så tror och hoppas på att det ska bli bättre.

Ja jag känner som så att hans skola nästan gör mera för han än hab. De försöker att låta min son vila mitt på dagen där när de ser att han är för trött. ge han massas osv. Ja de gör mycket för han.

Sedan sa min sons gamla sjukgymnast att det går åt tio gånger med krafter på det han ska göra än det går för de andra jämngamla eleverna.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-02-11 18:29
#11

Det är därför det är så viktigt med hjälpmedel som kan underlätta vardagen så att han int behöver bli så fruktansvärt uttrötad bara av att ta sig fram

Tala med den nya sjukgymnaste så att han får de hjälpmedel som han verkligen behöver

Detfinns så enormt mycket hjälpmedel som han kan ha nytta av för att inte ta ut sig fullständigt

lyssna med arbetsterapin på vårdcentralen där du bor eller om kommun har arbetsterapi

Mirjami-78
2010-02-11 18:45
#12

Hab. har arbetsterapi. Ja jag kommer prata och förklara det hela för dem. Känner att denna hab. vi har haft kontakt med har inte gjort så mycket. kommer ta tag i detta hela och få ordning på mycket som behövs.

Tack för dina tips!! Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-02-11 19:03
#13

Alltid kul om man kan hjälpa till

Annons:
Upp till toppen
Annons: