Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2483 ggr
[SvenA]
2/27/10, 11:06 AM

Rullstol för blinda

Det finns en lämk på synskadade om detta ämne

Det låter verkligen högintressant det är en forskning på Umeå universitet som håller på med detta

Jag har skrivit till dem då det verkligen skulle vara något för mig sjäv

Annons:
[Beavis]
3/3/10, 9:43 PM
#1

Ja du borde ju vara given som testperson när de ska ta fram prototyper etc.. försök att kontakta dem och fråga.

[SvenA]
3/4/10, 9:24 AM
#2

Jag har sökt dem en vecka utan att lyckas få kontakt

Jag har haft en del kontakter med vissa personer under veckan och talat om detta och det verkar som att man skulle kunna köra som blind fast med en annan lösning

Jag kommer att skriva här och berätta hur det utvecklar sig

[SvenA]
3/5/10, 2:09 PM
#3

Jag har nu haft kontakt med de som håller på med detta projekt och anmält mig som eventuell testpilot och det verkar mycket lovande att få komma med men det är inte klart ännu om jag får vara med

[Beavis]
3/5/10, 2:13 PM
#4

Kul att du fått tag i dem och ställt dig till förfogande. Jag är väldigt intresserad av projektet ur rent tekniknörd hänseende. vore asballt att se hur det fungerar om det ska fungera med radar eller sonar och så vidare. Nu kom jag in på en annan grej jagsåg på tv fö ett tag sedan, om blinda som lärt sig orientera sig med "sonar" de klickade med munnen och kunde likt ett sonar upptäcka hinder i sin väg.

Bla om en pojke i USA som vägrade använda sin käpp utan tog sig fram på detta vis… väldigt intressant.

[SvenA]
3/5/10, 2:23 PM
#5

Detta projekt bygger på avståndslaser och man får hoppas att de även ser till att få det fungera i hop med ett GPS system

Tänkdig vilken frihet det skulle kunna bli för oss som inte ser och är beroende av rullstol för vår förflyttning

[Beavis]
3/5/10, 2:35 PM
#6

Ja absolut. det blir ju en otrolig frihet i jämförelse med nu för dig. Jag utgåtr ifrån att det kommer att vara flera system som då får samarbeta som du säger med Laser och Gps etc.. Kul om du kommer med

Annons:
[SvenA]
3/5/10, 2:42 PM
#7

Det är bara att hålla tummarna

Mirjami-78
3/14/10, 4:10 PM
#8

Jag håller tummarna här att du får vara med och testa fram en sådan rullstol. Ja tycker att det är viktigt att sådant här finns och tas fram. Även om man är blind så ska man kunna själv kunna ta sig dit man behöver. Ja det handlar ju om människans frihet tycker jag.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
3/14/10, 4:25 PM
#9

Jag väntar med spänning på svar från dem och hoppas verkligen på att få vara med

Jag får hem min egen stol under veckan hoppas jag så att man får kommaut lite

Mirjami-78
3/15/10, 1:01 AM
#10

#9 Är den special anpassad på något sätt?? Ja så du kan ta dig ut ensam.Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
3/15/10, 9:47 AM
#11

Den stol jag vätar på är en vanlig permobil med vårdarstyrmimg jag kan även köra den själv men måste ha en person med mig ändå som talar on vart jag ska köra

Det är därfäör jag vill vara med i projektet för att eventuellt kunna komma ut på egen hamd vissa sträckor

Mirjami-78
3/15/10, 10:22 AM
#12

#11 Ja det är viktigt att man ska kunna göra det. Ha sin frihet och inte behöva vara "beroende" ut av andra.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
3/15/10, 11:13 AM
#13

Man måste ha det så långt det är möjligt

Annons:
[Beavis]
10/12/10, 6:46 PM
#14

Jag hittade en artikle i Metro om en applikation till Android som är ett operativsystem för mobiltelefoner, Som skall kunna hjälpa blinda att gå över gatan. Jag funderar på om denna app skulle kunna vara till hjälp för en srullstol/permobil åt blinda? iaf något att bygga på.

Artikeln

[Tearix]
10/12/10, 8:19 PM
#15

kam man göra förarlösa bilar borde inte detta vara ett problem tycker man :/

[SvenA]
10/12/10, 10:31 PM
#16

#14 Detta förutsätter att du kan behandla en pekskärm och det är ganska så svårt när man inte ser

Dom GPS system som finns är inte så noggranna att man kan utnyttja dom tillfullo det finns nämligen en störsingnal på från försvarsmakten i USA

Jag väntar fortfarande med spänning på vad som är på gång och hoppas verkligen mycket på det så att man får lite frihet att kunnna komma och gå som man själv vill och inte när myndigheterna tycker attt man ska flytta på sig

[Beavis]
10/13/10, 3:09 AM
#17

Jag såg en man i sumpan igår (måndag) som liknade dig men han åkte utan assistans så jag misstänker att det var en dubbelgångare?

[SvenA]
10/13/10, 11:26 AM
#18

Det måste det ha varit för jag har alldrig varit i sumpan med min elstol

[Beavis]
10/13/10, 1:15 PM
#19

Han hade keps solbrillor och skägg och satt i elrullstol. Jag trodde det var du först men med tanke på att du är blind så rörde han sig lite för självständigt för att vara du.

[SvenA]
10/13/10, 2:01 PM
#20

Jag kan inte förflytta mig mera än någon centimeter på egen hand

Annons:
[Beavis]
10/13/10, 2:37 PM
#21

jobbigt… Hoppas de kan komma på ett bra hjälpmedel åt dig.

[SvenA]
10/13/10, 2:55 PM
#22

Vem gör inte det

Tyvärr så är vi en liten oitressant grupp för någom större forskningsinsats skulle jag tro

För hur många helt blinda rullstolsburna har modet att köra ut i det okända helt själva

[Beavis]
10/13/10, 7:22 PM
#23

Jag tror att er räddning kommer/kan bli att det blir en restprodukt av en annan uppfinning? Som att de kombinerar gps med teknologin ifrån självgående dammsugare/gräsklippare tex

Vore ju ballt om någon hemma fixare med tekniskt kunnande snappade upp vår diskussion och började pilla lite.

[SvenA]
10/14/10, 10:20 AM
#24

Det vore väl underbart

Upp till toppen
Annons: