Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 2895 ggr
[SvenA]
2010-02-22 21:27

Cerebral pares

Cerebral pares, förkortat cp, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Cerebral pares betyder förlamning genom hjärnskada. Detta är den vanligaste orsaken till rörelsehinder hos barn och ungdomar.

Källa Wikipedia

Annons:
Leffe
2010-03-01 18:21
#1

Finns det någon statistik hur många barn som får det?

DodeN
2010-03-02 20:18
#2
[SvenA]
2010-03-02 21:09
#3

Länken fungerar inte tyvärr

DodeN
2010-03-02 21:16
#4

Nu verkar det gå, jag hade visst fel adress som jag klippte in.

[SvenA]
2010-03-03 10:06
#5

Nu fungerar det ordentligt tack

[Beavis]
2010-03-03 21:42
#6

Jag har hört att man kand drabbas av cerebral pares även när man drabbats av syrebrist vid förlossningen Myt eller ej vet jag inte kanske står i artikeln?

Annons:
DodeN
2010-03-03 21:47
#7

Ja CP är en skada som många får efter att ha drabbats av syrebrist vid förlosssning, skulle gissa på att det är den vanligaste orsaken till en cerebral pares men det har jag ingen källa på. Många av mina vänner som har den skadan har fått det vid syrebrist vid förlossning.

[SvenA]
2010-03-04 09:20
#8

En av de mera kämda som har det är stå upparen från Göteborg Oldenberg

Morfars-lillaMy
2010-03-22 23:36
#9

Hej jag är ny här! Jag har en 8 årig son som har en cp-skada, spastisk diplegi, han är mest drabbad i benen.

Han fick göra en magnetröntgen på hjärnan och då kunde man se att han hade fått sin skada i mitten av graviditeten.

Jag hade en urinvägsinfektion just då och läkarna tror att infektionen spreds till honom och hjärnan utvecklades inte som den skulle då. Hjärnan ska vara mycket känslig i mitten av graviditeten.

Jag tycker det är ett under att så många föds friska, det är så många som får urinvägsinfektion under graviditeten!

Han är det bästa som hänt mig, han lär mig så mycket av livet, nytt tänk och vad som egentligen är viktigt. Han är så glad och nöjd med livet, vilket är en fröjd!

[Beavis]
2010-03-23 00:20
#10

Visst är det fint med en liten lycklig krabat som visar på att det man själv klagar över är en vrldslig sak ibland. Man kan ha ett mycket bra liv som handikappad. Jag var själv en glad skit som barn.

DodeN
2010-03-23 00:36
#11

ojdå, så det kan bli en sådan skada av urinvägsinfektion, det är intressant. Jag är gravid nu precis i mitten av graviditeten och ska på ultraljud om en vecka, klart att man funderar på om barnet är friskt och mår bra.

Jag har inte hört att barnet kan skadas av urinvägsinfektion, barnmorskorna pratar bara om att det kan bli skador på mammans njurar om det går för långt men inget om barnet.

Tänk så forskningen gått frammåt att man kan få fram sådana orsaker nuförtiden.

Håller med Beavis att man kan ha ett jättebra liv trots funktionshinder, jag fick inte mitt diagnostiserat förrens i vuxen ålder men många av mina vänner har stora funktionshinder från födsel och det hindrar inte så jättemycket.

[SvenA]
2010-03-23 09:24
#12

#9 Välkommen hit det var intressant detdu skrev

och visst kan man ha ett bra liv trots sitt funktionshinder det finns det massor av bevis för

Jag hoppas på att få se dig här igen

Dettråkiga är bara att man måste strida för sina rättigheter att kunna leva ett så bra liv som det är möjligt trots sitt funktionshinder

Mirjami-78
2010-03-23 13:49
#13

#11 Förlossningen kan även starta för tidigt om man har urinvägsinfektion under grav. därför de är väldigt noga med att man inte ska ha det under grav. och om man har det att man får då behandling för det i tid.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[Beavis]
2010-03-23 13:54
#14

#13 Jag är visserlien inte gravid Skrattande Men läkarna på min vårdcentral vägrar behandla min urinvägsinfektion med hänvisning till att bakterierna blir resistenta….. Jag ska tydligen dricka tanbärsjuice? jag vet inte ens vart man hittar det i ren form

Mirjami-78
2010-03-23 13:58
#15

#14 Underligt tycker jag för de måste ju inse att detta kan skada njurarna. Jag tror man kan köpa det där juicen på någon hälsokost butik. Vad det kostar har jag ingen aning om eller vad det smakar. Men är lite fundersam om det verkligen hjälper om jag ska vara ärlig.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-03-23 14:06
#16

#15 det är tydligen ett naturligt sätt att bekämpa bakterier då tranbärsjuicen är syrlig eller nåt sånt? och ska vara anti-bakteriell på det viset. Tyvärr tror jag att det är så att de (läkarna) gått en kurs i sesistens bekämpning på abf eller nåt så nu e de skitskraja att bakterierna i sverige ska bli resistenta vid övermedicinering precis som de blivit i östeuropa.

Mirjami-78
2010-03-23 14:34
#17

Man kan ju inte heller går runt och ha ont m.m hur som helst. Sedan börjar detta sprida sig så blir det ju inte roligt. Har de inte gett dig alls någon antibiotika??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-03-23 14:40
#18

Tranbärjuice finns i livsmedelsaffärrer i alla fallhär ute

Det är ett gammalt knep

DodeN
2010-03-23 16:08
#19

om du inte är förtjust i tranbärsjuice så kan en burk cola om dagen hålla borta bakterierna. Fick jag lära mig av en av mina vänner med ryggmärgsbråck hennes läkare hade lärt henne det. För det gör urinen sur och då trivs inte bakterierna. Är samma effekt som tranbärsjuice har.

Själv dricker jag tranbärssaft nu i förebyggande syfte eftersom jag är gravid, det kanske håller endel bakterier borta. Fast jag tycker det är ganska gott.

[Beavis]
2010-03-24 22:07
#20

Jag har ju Ryggmärgsbråck så jag har nedsatt känsel tyvärr. har inte direkt ont av det så där ligger det väll? men inte revligt när urinen luktar starkt och blir grumlig ifall det blir värre.

den tranbärsjos vi har i vår affär i närhetenvar utspädd. jag ville ha nån stark version. fast det kanske är den där utspädda sockrade versionen man ska dricka?

#19 Jag är colaberoende så jag dricker betydliger mer än en burk om dagen så ifall det fungerar är jag bakteriefri Skrattande

Annons:
Morfars-lillaMy
2010-03-25 19:21
#21

#11

Tack SvenA!

Ja visst kan man ha ett jättebra liv som handikappad…jag har släktingar som gärna lägger huvudet på sne och tittar på min son med sina hundögon som säger "ååå va synd det är om honom!" (Han har en utvecklingsstörning också + cp-skadan)

Jag vill inte att de ska se min son som ett offer, har pratat lite fint med dom och ställt frågan: Är han ett offer? Hur känner han sig, vem blir han om vi ser honom som ett offer? Släktingarna mår också bättre av att inte göra honom till ett offer, se istället den fina, speciella killen han är, se möjligheterna!

Visst, han får gå igenom mycket som är jobbigt, men det jag skrev ovan är så jag känner som förälder iaf, jag ser hellre möjligheterna istället för hindren….hoppas ni förstår mig rätt.

Jag visste inte om att jag hade urinvägsinfektion under graviditeten, de upptäckte den i mitten av graviditeten så jag fick antibiotika då. Det är viktigt att undersöka.

Morfars-lillaMy
2010-03-25 19:43
#22

Beavis….cola är gott!Glad Jag håller med #13, det låter konstigt…tranbärsjuice har hjälpt mig att få bort urinvägsinfektionen (köpte den i vanlig affär) MEN det var precis när jag började känna att jag fått den!

Jag tror man måste få antibiotika om urinen luktar starkt och det ser grumligt ut, tror inte tranbärsjuicen hjälper då!

Lycka till!

[Beavis]
2010-03-26 00:56
#23

tack tack, förklara det för genierna på min vårdcentral, Inga ljus där direkt, Tyvärr verkar et ju inte direkt vara några större kvalifikationskrav för att bkli Distriktsläkare längre.

Morfars-lillaMy
2010-03-26 19:57
#24

Håller med dig Beavis, stå på dig!Glad

Hur mår du nu då, har det blivit bättre tack vare det dagliga cola-intaget eller någon bra tranbärsjuice?

Har de skrivit ut mycket antibiotika till dig, är det därför dom inte vågar skriva ut mer, pga de resistenta bakterierna?

DodeN
2010-03-26 22:25
#25

Jag var på BB idag för undersökning och fick gå hem med antibiotika och en misstänkt urinvägsinfektion, så nu blir det att knapra piller och dricka tranbärsjuice. Fast är man gravid så är ju sånt allvarligt.

När jag sökte för det hos rehab så sket de fullständigt i alla symtom och när provet var negativt så ville man inte ta reda på varför jag trots det mådde så kasst. Så ja de flesta läkarna har nog fått sin legitimation i cornflakes paketet.

[Beavis]
2010-03-27 01:01
#26

#24 Jag mår rätt bra fysiskt. Tror att min urinvägsinfektion gick över av sig självt. Man har ju lite immunförsvar o sånt som jobbar på. Jag har inte druckit någon tranbärsjos dock. får testa det nästa gång. Det har hänt mig flera gånger faktiskt att de inte vill skriva ut medicin för det. först när man har smärta är det tydligen gångbart?

#25 Jag tror inte de vågar annat än att skriva ut vad du än vill ha så länge du är gravid. De ser nog rubrikerna framför sig "Gravid handikappad fick gå med urinvägsinfektion"…. Kvällstidningarna skulle sälja slut.

Jag bor trots allt i en välmående övre medelklass förort men några bra läkare som vill stanna på VC har vi inte.

DodeN
2010-03-27 10:46
#27

#26: precis och är man gravid och det sätter igång eller man kan få skador på fostret så får de så mycket skit att de inte vågar något annat.

Jag bor visserligen i slumområdet i stan och här har vi inte heller haft någon vettig läkare som stannat kvar, så när det var vårdval så bytte jag till en privat vårdcentral. Det bästa jag har gjort. Min nya läkare svarar tom på mail och skriver intyg åt mig och det tar inte 6månader. ;)

Annons:
[Beavis]
2010-03-27 12:24
#28

#27 jag fick rådet ifår att byta till den privata vårdcentralen i samma byggnad av en vän. kanske ska man göra det? han säger att de faktiskt lyssnar på en om man pratar med dem och inte kör det gamla vanliga dravlet efter manualen de får av chefen när de börjar sin tjänstgöring.

Nu får vi hoppas att inte urinvägsinfektion leder till Cerebral Pares hos foster iaf.

Morfars-lillaMy
2010-03-27 13:27
#29

Hm…jag har fått antibiotika utskrivet fast jag inte haft smärta när jag har haft urinvägsinfektion…Beavis, jag skulle byta till den privata vårdcentralen om jag vore dig, det verkar ju vara gorillor eller nå´t som jobbar där du går nu?!Skrikandes

Lycka till DodeN och hoppas du kommer att må bra resten av tiden du är gravid!

MaaariaS
2010-03-28 03:28
#30

Sätter ett litet tass avtryck här, så ni som är här ser att jag läser här, även om jag inte brukar kommentera nått..

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Beavis]
2010-03-28 15:29
#31

#30 Du är så välkommen MaaariaS ge dig gärna in i debatten också

har du några egen erfarenhet va cerebral pares?

MaaariaS
2010-03-28 23:38
#32

Ja jag har det själv.. men är inte så bra på att lägga mej i debatter på nätet tyvärr…

Men jag läser här iafGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Beavis]
2010-03-29 13:34
#33

Vore kul om du berättar lite om hur du upplever att leva med det i denna tråd för jag tror inte någon av oss som skrivit om det har det själva? Hur upplever du omvärldens reaktioner på dig? Hur bemöts du av myndigheter eller arbetsgivare etcetera? din berättelse tror jag är intressant.

MaaariaS
2010-04-01 05:13
#34

Min berättelse kanske kommer nån dag, när jag kommit över att jag inte så gärna vill skriva ut mitt liv på ett öppet forum.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
[SvenA]
2010-04-01 11:25
#35

#34 Det har vi respekt för men du är rätt så anonym här eftersom cvi alla skriver under signatur

Det är alltid intressamt att få höra hur andra blitr behandlade av myndighetr och andra personer

Det är det enda sätte att kunna få ett bättre samhälle föör personer med funktionshinder

Om vi själva inte talar om hur det fungerar eller inte fungera så kommer vi alldrig att få en förståelse för vad det innebär att leva med ett funktionshinder

Man behöver inte bli allt för personlig i sådana berättelser utan man kan vara lite mera allmängilltig i sådana berättelser

[Beavis]
2010-04-01 14:46
#36

Syns inte, hörs inte =finns inte så enkelt är det ju i vårt verklighet. Vi kämpar ju emot att sopas in under mattan igen efter att vi på 70-talet släpptes ut ifrån institutionerna.

[SvenA]
2010-04-01 14:55
#37

Det värsta är att vi är på väg in igen om vi inte talar om att vi finns

Vi skulle allesamans göra son jag sade i en annantråd verkligen gå ut på gator och torg och tala om att vi finns

Tänk om vi var några stycken som kunde se till att spärra trafike i rusningstid eller något annat spektakulärt som verkligen blev en mediakalabalik av så att våra beslutsfattare och andra verkligen fick upp ögonen för vad som håller på att hända de funktionshindrade med alla nedskärningar som både genomförs och är planerade

Upp till toppen
Annons: