Annons:
Etikettövrigt
Läst 2324 ggr
[SvenA]
2010-03-16 10:57

Vilka är mäniskans grundläggande behov ?

Det pågår en kraftig försämring för oss som har behov av praktisk hjälp på grund av våra funktionshinder .

Så vad tycker du vilka grundläggande behov har en mäniska ?

Beräta vad du tycker är grundläggande behov som alla ska ha rätt till som mäniska

Annons:
[Beavis]
2010-03-16 16:37
#1

Äta, Skita , sova, Dricka. Är väll våra grundläggande behov. utöver det har vi ju inprogrammerat i oss att föra våra gener vidare.

Jag vet att det inte är riktigt så du menar Men om man tar det och så lägger till behovet av att möta andra människor, komma ut och känna vinden emot sitt ansikte och ha en mennigsfull sysselsättning. så närmar jag mig tror jag

[SvenA]
2010-03-16 17:20
#2

#1 Du har helt rätt

DodeN
2010-03-16 17:41
#3

Håller med #1, för mig är det helt klart mer än att äta, skita och sova osv.

Nu när min sambo fått praktik och är borta runt 11 timmar/dygn så märker jag hur isolerad jag blir och det tär så på psyket. Sen att hemtjänsthandläggaren ifrågasatte att han är borta så länge visar väl på att deras inställning är att anhöriga ska passa oss som inte kan klara oss helt själva.

Tror det är superviktigt att man får mer än bara det absolut grundläggande för att orka som människa. Är övertygad om att många mår sämre i sina funktionshinder för att de inte kan komma ut och få stimulans för hjärnan och träffa folk mm.

[SvenA]
2010-03-16 21:07
#4

Våra makthavare förstår inte hur viktigt det är med det sociala livet för ett fullvärdigt liv

Den sociala gemenskapen gör att vi mår bättre både psykiskt och fysiskt om vi får komma ut och både se och vara med i den sociala kontakten utan den så kommer vi att få ökade sjukvårdskostnader i stället så det finns pengar att tjäna om vi får den hjälp och stöd vi behöver

Vi skapar också en massa arbetstillfällen och då ökar statens inkomster och minskar andra utgifter i forma av socialbidrag eller arbetslösersättningar och de som får ett arbete behöver också de mindre sjukvård

Upp till toppen
Annons: