Annons:
Etikettbemötanden
Läst 1949 ggr
[SvenA]
2010-04-04 13:59

Handikappade möts av fördomar

Det är synd om de funktionshindrade. De är olyckliga och måste tas om hand. Så är åtminstone samhällets syn.

-Det är provocerande att sitta i en rullstol, skratta högt och prata sex, säger Angelica Frithiof, konsult i bemötandefrågor.

Läs hela artikeln här

http://www.nt.se/arkiv/2001/04/24/Utstollningar/301564/Handikappade-mts-av-frdomar.aspx

Annons:
[SvenA]
2010-04-04 14:28
#1

Denna artikel är några årgammal men är fortfarande lika aktuell tyvärr

Det visar på hur svårt det är att ändra mäniskorssyn på oss med funktionsnedsättningar

[SvenA]
2010-04-04 19:28
#3

Tack Davis för att du fixade en klickbar länk

det fungerar inte för mig på grund av skärmläsaren

[Beavis]
2010-04-04 21:08
#4

En väldigt bra artikel jag känner igen mig iallt. precis allt som beskrivs i artikeln.

Förnedringen, nedvärderingen och fördumningen av oss Bara en sån sak som beskrivs att hörselslinga fanns för publiken men inte för talarstolen/scenen att det fanns rullstolsplats på åskådarläktaren men ingen ramp till talarstolen eller annan tillgänglighet… vi är fördummade och uteslutna samhället räknar inte ens med att vi kan ha något att bidra med.

Som ringaren av notre dame tror jag det var sa "jag är inget djur, jag är en människa"

[SvenA]
2010-04-04 22:21
#5

Vi ska inte tro att vi vet och kan något är väl den inställningen som finns fortfarande i samhället trots att många av oss är väldigt högutbildade och ofta vet mera om funktionshinder än vad de som ska bestämma över oss kan lära sig under hela sitt liv

Det är bara vi själva som vet bvad som är bra för oss själva det är inget som det går att läsa sig till

Upp till toppen
Annons: