Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1261 ggr
[Beavis]
2010-05-10 17:37

Tillgänglighet i matvarubutiker??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ta upp ett problem som jag kommit på då jag tagit kajken/rullen till affären för att handla.

Detta är ett symptom av den digitala värld vi lever i men:

Till saken Alla dessa scanners som ersatt prislappar har bildskärmar som sitter på en höjd av ca 1,5 meter. Helt okej om man är gående och inte småväxt eller SITTER RULLSTOL. Det är helt omöjligt att se vad varan kostar så man får be närmsta myndiga person berätta vd som står? Känns lagom förnedrande eller hur? Ni vet vad jag pratar om….

Sen när man gått igenom denna process ett antal gånger, då prismärkning inte lngre är på modet. så kommer man till slut till Kassan… Nästa hinder, man lastar upp käket på bandet kassörskan ler sitt trötta leende och så skam na dra sitt kundkort… Det sitter på exakt samma höjd som förra apparaten så du ser inte ett jotta om du ens når upp för att dra korthelvetet.än mindre slå in några koder för att betala.Nu har det varit förutseende och ledat denna arm där kortmaskinen sitter…. i SIDLED!  thank you thenk you very much..

Om man nu beslutat sig för att man är nöjd med endast boonusen på sitt inköp så skulle historien gå vidare där till nästa moment - Betalningen

Man hostar upp sedlarna det gå ju bra, men sen e det de där mynten… Butikerna har sett till att numer ha såna stora fina spargrisar man dumpar mynten i, Problemet är ju att de har satts på en förhöjning så det finns inte en chans i helvete att man når det om man sitter ner. Så återigen så får man be om hjälp nu ger man mynten till kassörskan som lägger dem i apparaten, tack för det

-Tack och välkommen tilbaka.

-Hade du kunnat glömma om det fanns alternativ, men nu kommer jag igen om några dagar.

Detta är exempel på hinder i vår vardag som så lätt hade kunnat undvikas om dessa affärsinnehavare och produktutvecklare tänkt ett steg längre….men vi är sådan liten inflytande grupp att de skiter i det oavsett hur många lagar som stiftas eller tas bort.

Jag hade hopp en gång i tiden då vi hade en blind minister. nu vet jag inte längre

Annons:
[SvenA]
2010-05-11 10:55
#1

Det här är en viktig fråga som berör oss alla och hur man ska få ordning på detta vet jag inte

tänk då att man dessutom inte ser vilka problem det blir med både stol och icke seemde och utaan ledsagare

[Beavis]
2010-05-11 13:36
#2

Du har ett riktigt problem framför dig… Men numera finns ju möjligheten att handla mat över internet, flera sajter är ana´passade enbart för det. Du beställer. -De packar och kör hem, - Du betalar.

Visserligen tror jag det är dyrare än normalt? men kanske värt det?

[SvenA]
2010-05-11 15:57
#3

Jag personligen har ebn underbar fru som handlar det jag behöver så jag har det bra på det sättet

[Beavis]
2010-05-11 16:54
#4

Grattis! den som ändå hade det Glad

[SvenA]
2010-05-11 17:10
#5

Du får väl skaffa en det finns massor av lediga

Tatsja
2010-05-13 09:07
#6

Även jag som går med rollator har problem i affärerna. Ska jag ha något som står högt upp, får jag alltid be om hjälp. Detta händer jämt när jag ska köpa kaffe. Sen om det står längst ner på hyllan, vågar jag inte böja mig så långt. har hamnat på golvet i butiken och haft problem att komma upp.

Sen detta otyg med trappor till många affärer. Är less på att knacka på fönster och inte komma in. Många gånger har jag fått stått utanför och tala om vad jag vill ha. Hur roligt är det?

Nej, vi som är handikappade ses som något som katten släpat in.

Tack och lov att jag har min son som ofta hjälper mig. Annars skulle jag få mer problem

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[Beavis]
2010-06-16 00:32
#7

En kassörska har lovat att framföra mina klagomål till chefen på icat angående de löjligt höga diskarna och mynt inkasten i kassorna osv… Det lär ju inte hända något men trevligt att hon engagerade sig lite. åtminstonde borde de ju kunna leda kortläsaren lateralt?

[SvenA]
2010-06-16 10:12
#8

Det är rätt att man påpekar de brister som finns desto fler som påtalar bristerna desto lättare är det att få förändringarna som behäöves

[Beavis]
2010-07-27 02:55
#9

Kunde inte låta bli att bli irriterad idag igen när jag var på lokala ICA butiken igen. Dessa nya kasaapparater och kortdoser ifrån Cashguard är ju totalt avsaknade av insikt för personer i rullstol. viserligen handlar det väll till viss del om monteringen i butiken? Men de är alldeles för höga. man ser inte myntinkastet utan får treva sig fram. även denna förbannade kortläsare för betalkort och kundkort sitter för högt och går inte att vinkla för bättre sikt. Så man har sittande ingen aning om vad man håller på med. Som tur är för mig , så kan jag som jag nämnt tidigare resa mig för att kolla efter vart inkastet är? eller vad som står på skärmen?

Men vad händer med de som inte kan det? ska de lita på kassörskans ord? eller ska de be främlingen brevid om hjälp???  jaja sånt stör mig i vardagslivet iaf

[SvenA]
2010-07-27 10:45
#10

Jag var i ¨år inne i en affär och vi upptäckte att man knappt tar sig igen larmbågen vid utgången med en permobil Det är tur att man hade ledsagare med sig annars hade jag nog rivit butiken

Tatsja
2010-07-27 10:52
#11

Även en rollator kan vara problem i vissa affärer, för att inte tala om framkomligheten på en del ställen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Beavis]
2010-07-27 23:43
#12

En annan grej som stöt mig också helt off yopic vad gällr butiker. Är min sk handikappanpassade lägenhet… De har" tagit bort" trösklarna i dörrarna, tack för det men på vissa ställen är de ersatta med en liten jäkla mässingströskel den är i vägen när man har någon vätska i famnen och gör att jag spiller, varför denna= det är i övergången mellan parkett ovh linolrum mattan jag är inte snickare eller golvläggare så jag vvet inte om den måste vara där?

Urövr det är det trösklarna i ytterdörrarna… Måste de vara där? jag förstår om det måste vara en för att hindra drag men två? och kunde man inte göra dem lägre och göra dörren lite längre istället?

Oh well min gklagan är slut för ikväll om detta tror jag?

[SvenA]
2010-07-28 11:37
#13

Det finns många byggnadstekniska saker som man skule kunna förämdra till det bättre för oss med rörelsehinder utan att det skulle påverka funktionen på något sätt

Felet ligger hos arkitekten det är hos dessa som amn ska påverka hur det seer ut

Annons:
[Beavis]
2010-07-28 13:38
#14

Min lägenhet byggdes ju vad jag förstår ursprungligen för att vara just handikappanpassad. Jag gissar på att du har rätt iatt arkitekten eller inköparen snålade eller gjorde fel vid just dessa destaljer?? Många av områdena runt centrum i min kommun är kända för byggfusket när de byggdes för att spara pengar. Ändå fick vi landets högsta hyror? Vi brukar kämpa med Täby om den titeln varje år.

[SvenA]
2010-07-28 16:38
#15

Jag förstår att du bor på malmvägen i sollentuna då

[Beavis]
2010-07-28 20:20
#16

nix inte ens på rätt sida stan Skrattande Men malmvägen är nog mer ökänt för just detta skulle jag tro. Jag bor i en sån där burgen mörkblå kommun.

[SvenA]
2010-07-28 20:28
#17

Så du får bo där det trodde jag inte att man fick som skröppel

[Beavis]
2010-07-28 20:31
#18

Jag är född och uppvuxen härute så de var tvugna. Jag har kostat dem massor genom åren jag kan tänka mig de sitter i kommunhuset och håller speciella möten om hur de ska bli av med mig? Den enkla vägen skulle ju vara att ge mig ett jobb i kommunen så jag kan flytta härifrån då jag tycker hyrorna är sjukligt höga härute.

[SvenA]
2010-07-28 20:36
#19

Det är väl ändå att hoppas för mycket i alla fall

[Beavis]
2010-07-28 22:30
#20

Jo men det kunder ju vara en krigslist ifrån dem. ge mig ett jobb så att jag kan flytta, sen när jag är borta kan de sparka mig….

Annons:
[SvenA]
2010-07-29 12:17
#21

Du får väl föreslå detta så får vi se om de nappar på ett sådant erbjudande

[Beavis]
2010-07-29 13:42
#22

Jo jag får göra det….

Upp till toppen
Annons: