Annons:
Etikettövrigt
Läst 904 ggr
Joystick
6/16/10, 11:57 PM

Handikappsklacificerings funderingar..(för tävling

Jag är då en häst "tjej" å sysslar numera med körning. För att få tävla som handikappad behöver jag då göra en handikappsklacificering.

Som det ser ut idag så innebär det alltså att jag måste åka från norrland. 7 mil norr om Umeå till Alfta alltså en resa på ca 50 mil enkel väg.

Nu kommer jag inte att tävla i år eftersom jag har unga hästar och vi känner oss inte förberedda ordentligt.

Finns det någonstans där man kan söka pengar för denna resa?? Å HAR jag rätt att tävla i min hobby trots att jag är sjukpensionär på 50%

Ja lite tankar om vad som gäller egentligen..

Fick hem papper från stockholm för något år sen som jag visade för min dåvarande läkare som fnös av mig med att om jag kunde tävla så kunde jag minsann jobba heltid.. Så de jag tävlade då tävlade jag som "normal"

Vad gäller? Å är hästar som vanligt undantaget för att de är för krävande?? fysiskt trots att jag gjort ALLT jag kunnit för att underlätta vardagen…

Anna-Carin

Annons:
Joystick
6/17/10, 12:00 AM
#1

Kan då lägga till att vi har hästarna hemma. Jag skulle aldrig orka först ÅKA till ett stall och sen sköta på bestämd tid och sen hem igen ..

Nu har jag stallet hemma på gården och kan "roa mig" hålla mig aktiv och träna NÄR jag vill.. å förövrigt så är mina små ponnyer vana med permobil och rullator

Anna-Carin

[Beavis]
6/17/10, 1:08 AM
#2

Jag har nog inga svar på dina frågor tyvärr då jag bor i stockholms län har jag ganska nära till läkare.

Själv var jag i klass A2 som aktiv det ändrades senare till klass 1 ror jag? har glömt.

Nu vet jag inte vad du är sjukskriven för?  Eller hur det hindrar dig ifrån att arbeta heltid? Men försäkringskasseläkare är inte som andra läkare de ifrågasätter allt. rätt eller fel?

Joystick
6/17/10, 1:28 AM
#3

Jag har då sjukpension? eller vad det heter idag på 50% pga värk i kroppen och att det helt enkelt inte fungerar att jobba mera om jag över huvudtaget ska ha ett liv utanför jobbet.

Jobbar idag på äldreboende som värdinna måndag tisdag torsdag fredag 7-12 å har någorlunda balans i livet.Trygghetsanställning med lönebidrag och jag stormtrivs

Har jobbat över min förmåga tidigare och bränt från allahåll.

Å dessutom överbevisade försäkringskassan och jobbade HELTID i 4 år innan de brakade första gången

Nu vet jag inte mycket om HK idrott men för körning/ ridning finns det speciella ställen i landet där detta får utföras. Å hälsningland är då det som ligger  längst norr ut

Försäkringskasan Hm de ville förbjuda mig att jobba mer än 50% me annat än kontorsarbet -99 men jag lyckades jobba HELTID med fysiskt jobb i 4 år innan de blev för mycket så de har tjänat pengar trots allt på mig om man ser så..

[Beavis]
6/17/10, 12:27 PM
#4

De har ju sina regler de ."om man är frisk nog att idrotta är man frisk nog att arbeta", även om det säkert belastar olika delar av kroppen.

Jag har för mig att jag blev klassificerad dels av klubben men också av en sjukgymnast på RehabCenter/spinalis då jag var aktiv friidrottare. Vi hade ett par sjukgymnaster som var aktiva ledare i klubben då också.

Har du värk när du rider? eller är du symptomfri vid dessa tillfällen? Vad gäller reseersättningar och liknande är jag osäker men jag misstänker att du bara kan få bidrag för dessa om du kan få din ridningklassad som sjukgymnastik i någon form? Kanske någon annan härinne vet…

Joystick
6/17/10, 8:32 PM
#5

Jag rider då inte längre utan har skaffat små hästar som jag kör för att ridningen blev för påfrestande för kroppen.

Symptomfri är jag aldrig men gör jag roliga saker så är det lättare att "stänga av" värken.

Å tyvärr även när jag hade häst som jag kunde rida så fanns det i nga bidrag att få här. Å när vi bodde i uppsala så var jag för duktig ryttare för att få ridningen som sjukgymnastik.. men jag ska luska vidare helt klart

Anna-Carin

[Beavis]
6/18/10, 12:09 AM
#6

Det är knepigt, det dår i mitt förra inlägg skulle det varit citattecken med, men missa dem.

Okej du kör häst med vag nu om jag hajat rätt? bara nyfiken.

Jag kan ju säga att jag haft mina egna duster med Förnedringskassan genom åren. riktigt jobbigt kan det vara. Men kämpa på du kan få rätt om du ansöker och/eller överklagar.

Jag känner till det där med att känna sig bättre när man gör något roligt, fortsätt med det så länge du kan.

Annons:
[SvenA]
6/18/10, 10:37 AM
#7

Det finns en massa fomder man kan söka bidrag ur det finns både på nätet och i bokform att låna på biblioteket

Om du har sjukpension halvtid så har du rätt till att göra vad du villl de andra 50procenten

Det gäller ju att hitta rätt balans för att man ska må bra

[Beavis]
6/18/10, 6:22 PM
#8

#7 Tyvärr anser ju inte gestapo på förnedringskassan det….

Upp till toppen
Annons: