Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 1770 ggr
[Beavis]
2010-06-04 21:21

Eget företag?

Jag har tänkt fram och tillbaka ett slag på detta med att vara funktionshindrad och att få jobb… som ni kanske märkt?

Kanske är det bara jag? Men jag  inbillar mig att vi med handikapp har svårare att få anställning om vi inte vill vara telefonister.??

Själv har jag tänkt att ja om jag ska få arbeta med någon av de saker jag lagt år av mitt liv på att utbilda mig till så måste jag kanske starta eget?

Nu vet jag ju att det är massor av er därute i cyberland som har arbete och ett flertal av er som driver eget.

  • Vad har ni för tankar??  
  • Hur gick det rtill när ni gick ifrån ord till handling?
  • Finansiering för start och så hur gick det?
  • Vilka motgångar/fördomar har ni mött?

Detta bla skulle jag vilja höra om då jag själv funderat på att starta firma men aldrig riktigt vågat. bland annat pga frågan om hur man överlever i början osv.

Annons:
[SvenA]
2010-06-05 14:09
#1

Att överleva som företagare är inte så lätt som många tycks tro

Man ska vara meddveten om att man själv kan bli betalningskyldig om företaget går om kull och då blir det att leva på existensgränsen och det är absolut ingen dans på rosor

Man ska vara klar över vad man vill med sitt företag och man måste vara säker på att det finns en marknad för det man vill satsa på

Man kan ´få en viss hjälp med att starta företag men jag skulle själv avråda från att starta företag i dagsläget för det är så stor osäkerhet om man verkligen kan överleva på sitt företag

Vi måste få ett samhälsklimat där man även tar hänsyn till folk med funktionshinder

Funktionshindrade är offta mer pliktrogna än övriga eftersom de vet hur svårt det är att verkligen få ett arbete efter kompentens

[Beavis]
2010-06-05 17:09
#2

Jag funderar ju i dessa banor eftersom det kan vara min enda chans att komma in på banan?  Jag får inga jobb som det är idag. Jag ahr ett flertal utbildningar och en bred erfarenhetsgrund, har fått förslaget tidigare men inte genomfört det pga de skäl som du räknar upp.

Men Jag har börjat gosa med tanken att börja med en Enskilld firma (betalningsskldig) Eller Komandit Bolag (inte lika betalnngsskyldig) för att där på något vis förena de kunskaper jag lyckats ackumulera under en lång och misslyckad karriär.

AB måste man ju ha minst 100 000 kr i startkapital för att starta du slipper visserligen vara ansvarig som juridisk person, men vem har de summorna? Och vem skaulle man annars få att investera?

Jag funderar på en firma med kanske tre inriktningar till en början för att få kundunderlag.

[SvenA]
2010-06-05 19:12
#3

Tänk bara på att du är personlig ansvarig för allt vad företaget gör både ekonomiskt och övrigt

Kontrollera det ordentligt att det finns kundunderlag för ditt företag och att det går att leva på det från första stund annars är risken mycket stor att du kan få det mycket sämre än vad du har det i dag

Man ska också tänka på att inte binda sig för en stor kund enbart det är bättre med många fler mindre kunder

[Beavis]
2010-11-05 15:30
#4

Jag har kommit fram till att Det enda sättet för mig att få ett arbete utan att vara inom någon form av arbetsmarknadsåtgärd är att start eget. Problemet med det är som med som allt annat KAPITAL.

Som långtidsarbetslös, fattig och handikappad misstänker jag at banker och finansinstitut inte direktkommer att kasta sig över mig med lukrativa erbjudanden?

Så då gäller dt ju att ha en jävligt bra affärsidé och affärsplan. Visserligen läste jag Marknadsföring och företagsekonomi i gymnasiet men det ar rätt längesen.

Någon här som har något tips som redan driver eget företag kanske?

[SvenA]
2010-11-05 15:59
#5

Det gäller bara att komma på vad man vill ha för företag och göra en marknadsundersökning och se om det finns bärkraft för just din ide

Det finns en hel del branscher att välja på och det ska vara en sak som inte är kostnadskrävande i starten och som du kan göra hemifrån så att du inte har dyra lokalkostndaer i starttillfället

Helst ska det vara så att du säljer dina kunsskaper och fakturerar för utfört arbete

Upp till toppen
Annons: