Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2335 ggr
Joystick
6/11/10, 10:24 PM

Taxibolaget ändrar rutiner.. LÅST för all framtid?

Från 1 augusti ändrar taxibolaget här sina rutiner. Så det går ENDAST att beställa resor mellan 7- 16.30 alla dagar från 1 augusti

Vilket då för mig med färdtjänst innebär att OM min sambo råkar bli sjuk så han ej kan skjutsa mig till jobbet som vi planerat tar jag ej till jobbet..vem står för min karensdag då??

FRUSTRATIONEN ÄR STOR kan jag säga..

Å appropå detta OM jag åker färdtjänst till jobbet varje dag jag jobbar så kostar det mig ca 2200kr/ måndag.. jag jobbar då 50% å är 50% sjukpensionär

Hur är det med skatteavdrag i deklarationen.. 9000 kr.. färdtjänsten kostar mig 140 kr per dag men hur mycket får man igen??

Å hur räknar man egenkostnaden om sambon skjutsar?? får jag räkna både ner och hem gånger 2 då?? har ca 1,3 mil enkel resa.. Blev anställd 1 juni i fjol så årets deklaration struntade vi i det.. men nästa år vill jag nog försöka få tillbaka lite..

Annons:
[Beavis]
6/12/10, 3:26 AM
#1

Kan man inte ansöka om arbetsresor i din kommun/Län?  Det kan /kunde man här tidigare iaf då hade man en övre kostnadsgräns för vad det får kosta om jag inte minns fel?. man kan även ha en stående beställning.

Joystick
6/12/10, 11:59 AM
#2

Våran kommun har tyvärr INTE arbetsresor  en av få kommuner i sverige med detta undantag.

Visst kan jag ha stående beställning på resorna MEN.. det är då billigare om jag kan samåka med sambon..MEN om han då råkar bli sjuk efter kl 17.00 så tar jag mig inte till jobbet

Å HEMSKA tanke om jag skulle få för mig att jag ville åka och handla utan sambon bara sådär ändå..eller bada  OMÖJLIGT om jag då inte bestämmer mig före 17.00

Anna-Carin

Joystick
6/12/10, 12:29 PM
#3

Har ju permobilen MEN att åka 1,3 mil enkel resa med den är rätt tidskrävande  och kan bli ruggit kallt också

Anna-Carin

[Beavis]
6/12/10, 3:30 PM
#4

Jag förstår problemet, låter jävligt jobbigt, du får protestera och överklaga deras beslut. SvenA Har skrivit en kolumn om hur man gör här: Överklaga beslut Det kan kanske vara till lite hjälp? Nu är ert taxibolag ett privat företag så det kan kanske vara svårare? men värt ett försök. I Stockholms Län är det Färdtjänsten som sköter alla färdtjänstbeställningar så jag antar vi har det bättre här på det viset.

Men ge dig inte, du ska ju inte behandlas sämre bara för att du är funktionshindrad.          

[SvenA]
6/12/10, 3:37 PM
#5

Det låter väldigt konstig i mina öron att man bara får göra bestälningar under kontorstid.

Hur är det med den allmäna kollektivtrafiken där du bor?

fungerar den bara under kontorstid?

Jag hittar inget stöd i färdtjänstlagen för vilka tider som ska gälla.men det brukar vara detsamma som den övriga kollektivtrafiken kör.

Jag ska titta runt lite och se om jag kan hitta något stöd eller annat som man kan ta det på

Vilken kommmun är detta?

Joystick
6/12/10, 8:10 PM
#6

Jag bor i Robertsfors kommun  ligger mitt emellan Umeå och Skellefteå.

Bor dessutom i en liten by där det i stort sett inte finns någon kollektivtrafik annat än när skolbussarna går.

Från samhället går det då bussar men dit är de ju som sagt 1,3 mil.

Att överklaga beslut ja DE har jag gjort några gånger. Å det är inget jag drar mig för att göra vid behov. MEN vad det gäller arbetsresorna så är det fritt val för kommunerna. Ska försöka luska vidare nu efter helgen och se vilka lösningar som kan finnas.

Annons:
[SvenA]
6/12/10, 10:03 PM
#7

Man ska alltid ööverklaga det man inte är nöjd med

Att åka 2mil med rullstol är väl inget man ser framenot särskilt vid dåligt väder

Jag ska se om jag kan hitta något mera nu när jag vet vart i sverige det är så

Jag ville själv åka här om dagen vid 14.30 men fick besked att det kunde jag inte för det fanns inga fordom jag kunde få resa klockan 13 eller 17 och detta är ändå i stockholms län så vi som måste ha stolen med oss har det inte lätt vart vi äm bor i sverige

Detta är ettt klart brott mot sveriges grundlag jag håller på med en artikel om vilka lagar vi kan stödja oss på i våra strävanden att få leva som den övriga befolkningebn får göra

Joystick
6/14/10, 1:18 PM
#8

Nu kan jag då andas ut!

Färdtjänsten var undantagen den kan beställas dygnet runt på ett annat telefon nummer.

[SvenA]
6/14/10, 2:50 PM
#9

Vad bra attt det har löst sig för dig

Upp till toppen
Annons: