Annons:
Etikettövrigt
Läst 1048 ggr
[SvenA]
2010-06-13 13:01

Att hantera en elrullstol när man inte ser

När man har en elrullstoloch inte ser måsta man ha en person somkan köra stolen för även

Om man rent fysiskt kan köra så är man en säkerhetsrisk både för en självoch sin omgivning

Eftersom man inte ser vart man kör eller vad man har för hinder omkring sig en elrullstol

Väger omkring 150 kilo och sedantillkommer personvikten så det är en betydande levande kraft

Som kommer farande

Så att påstå att man k

Man an ta sig fram själv med elstolen vet inte vad man talar om

Man måste helt enkelt acceptera att man måste han en annan person med sig varken man vill eller inte

Det är väldigt frustrerande att behöva inse att man kommer att vara helt beroende av ebn annan Person för att kunna förflytta sig när man är van att kunna förflytta sig helt självständigt .

Annons:
[Beavis]
2010-06-13 13:44
#1

Det måste som du antyder vara oroligt jobbigt för den personliga integritetetn och oberoendet att vara beroende av en annan för vägledning på det viset när du har kunnat allt sjäv tidigare.

Vi får hoppas att de gör framsteg med radargrejen

[SvenA]
2010-06-13 15:59
#2

Det är det största hoppet men det tar tyvärr allt för lång tid att få fram detta och jag tror inte att det kommer att fungera helt ut så att man helt självständigt kan franföra stolen helt på egen hand

Det är ett stort problem med att GPS inteär säker på mindra avstånd än 5 meter i dagsläget

tänk dig själv att missa dörren på 5 meter du lär knappast komma in om dörren är 5 meter bort om du inte ser döörren

[Beavis]
2010-06-13 17:58
#3

Det var därför jag föreslog tidigare att de borde kombinera radar med gps. Radaren kan ju känna av vart väggar och dörrar eller andra hinder finns. Gps en har ju kartorna så du kan skriva in vart du vill komma. Detta borde sedan kunna processas i färddatorn på rullstolen så de smmarbetar.. kanske även att det finns andra tekniker man kan inkorporera i det hela?

Det finns ju rätt bra  pgs numera, jag tror att de forskar på detta inom robottekniken.

[SvenA]
2010-06-13 18:56
#4

Felet är att den civila annvändningen av GPS tekni ken störs att militären det är därför den inte är så pålitlig som den kunde vara

[Beavis]
2010-06-14 00:20
#5

Ok det viste jag faktiskt inte… Men jag tror som sagt att kombinationen av flera tekniker skulle hjälpa dig och andra blinda i vardagen.

[SvenA]
2010-06-14 09:55
#6

Om man bara kunde utnyttja den teknink som finns på ett effektvt sätt så skulle det kunna vara till stor hjälp för många funkg´tionshidrade på flera områden

Annons:
[Beavis]
2010-06-14 20:17
#7

Problemet är väll som alltid priset? Jag kan tänka mig att en elrulle med radar och gps samt troligen även sensorer skulle bli väldigt dyr att tillverka och köpa så man måste nog komma på saker som gör den billigare. men skulle vilja se mer om det där projektet om en rulle du var med på.

[SvenA]
2010-06-14 20:41
#8

Jag har ännu jinte varit med om det det kommer förhoppningsvis bli höst

Jag har bara bliviantagen som testpilot för dettta projekt som pågår i umeå

[Beavis]
2010-06-15 13:28
#9

Ok jag är ivrig och ligger före  i tasnkarna. Hade för mig att du gjort det redan? Men det var nog bara att du beskrev projektet.

Upp till toppen
Annons: