Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 2928 ggr
NaimaG
2010-06-21 17:29

Jobba heltid eller lev på soc

Det är regeringens syn gentemot funktionshindrade. Vill ge er en upplysning om detta.

http://gt.expressen.se/ledare/1.2032143/debatt-regeringens-nasta-slagpase

Mvh Naima funktionshindrad

Annons:
EvaG
2010-06-21 18:18
#1

Jag tror inte de kommer att leva på socialen. De som i dag arbetar deltid och får aktivitesersättning för resten av tiden. Jag tror att det blir så att de i framtiden får sjukpenning för tiden de inte orkar arbeta i stället. På det sättet blir det en annan gång när det gäller rehabilitering med mera. Vi ska inte redan nu måla f*n på väggen.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2010-06-22 02:44
#2

Jag jobbar gärna heltid, bara någon ger mig ett jobb. För mig är det där skon klämmer. Jag är kapabel och villig att jobba heltid. Men har inte hittat någon arbetsgivare som vill låta mig göra det. Bring it on… säger jag, men jag ivll inte praktier eller nåt sånt jag vill ha lön för besväret.

EvaG
2010-06-22 14:10
#3

#2 Det är klart du ska lön när du arbetar. Hoppas du hittar ett heltidsarbete.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2010-06-22 16:52
#4

Tack, man kämpar på. Jag vet inte men jag blir paranoid när jag aldrig får jobben trots intervjuer. Svårt att inte tro det är pga mitt handikapp.

NaimaG
2010-06-22 16:55
#5

#4 Fick inte heller jobb pga det tills jobbet hittade mig och mina funktionshinder blev deras fördel. Det är bara att kämpa på.

[Beavis]
2010-06-22 17:46
#6

Det är ju så. tyvärr så ser ju arbetsgivaren bara "lönebidrag" framför ögonen då de ser mig, om de ser mig alls. Men man kör på so gott det går, men det ser inte ljust ut… jag är ju inte ung med funktionshinder längre som artikeln tar upp.

Annons:
[SvenA]
2010-06-23 16:48
#7

Man är inte äldre än man känner sig i bland är man 17 och i bland 100

Man är alldeles för åldersfixerad nu för tidem

Joystick
2010-06-23 21:08
#8

Jag är då född -72 men ibland känns kroppen som om jag vore 72 år gammal. Å visst fick jag mig en och annan tankeställare förra sommaren då vi hade en boende på hemmet som var 100 år och jag lovar tanten gick BETYDLIGT bättre än mig…

#6

Jag förstår då inte vad nackdelen med att potensiella arbetsgivare ser "lönebidrag" framför sig.

Jag hade aldrig haft ett riktigt jobb innan maj 2002. Fram tills dess har jag gått kurser haft arbetspraktiker ungdomsplats osv och för all del varit sjukskriven och och rent arbetslös i långa perioder.

Flyttade till norrland fick SNABBT ett möte med FK och arbetsförmedlingen som DÅ var posetiva  å vips hade jag 3 månaders arbetsträning och sen fast anställning med lönebidrag.

Visserligen tog jag mig vatten överhuvudet med detta fysiska jobb så det blev så småningom 25% sjukpension..

Sen blev jag varslad pga brist på lämpliga arbetsuppgifter.. Då blev försäkringskassan hmm… inte så samarbetsvilliga..

Jag ville nämligen få göra en utredning på min VERKLIGA arbetsförmåga för att komma fram till vad som skulle vara lämpligt för att få en hållbar livsssituation. JAG ansåg då att jag skulle vara sjukskriven under tiden som detta utreddes..(hade då inte pratat med min läkare än men visste att hon skulle sjukskriva mig om jag gick dit) Fick svaret av FK som jag då ringde till när jag blev varslad och slutdatumet närmade sig att visst kunde jag bli sjukskriven om jag ville men de tänkte då inte betala ut någon sjukersättning/sjukpennning eller va de nu heter..

Fick hjälp av en arbetsterapeut som övertalade mig att ta emot en permobil och uppmuntrade mig att se hjälpmedlen som just de och inte som något negativt att jag behövde använda de.

Det blev sen även denna underbara människa som föreslog att jag skulle arbetsträna på äldreboendet där jag är idag. Det resulterade i en LÖNEBIDRAGS trygghetsanställning och i somras skrev arbetsförmedlingen på en förlängning på 3 år.

Jag har då svårt att se det negativa i detta hjälpmedel. utan det hade jag fortfarande gått hemma och mått fruktansvärt dåligt.

Nu får jag jobba och känna att jag gör någon nytta. Rik blir jag väl inte men själen mår prima och kroppen håller sig i skinnet med detta..

[Beavis]
2010-06-23 21:35
#9

#8 Du har rätt i sak. Lönebidrag är bra för att handikappade skall få komma ut i arbetslivet, och jag har skata accepterat att det även är en möjlighet för mig oavset om jag kan arbeta lika mycket som en normis eller inte?

Tyvärr var det längesen jag hade chansen eller att det räckte med det.

Jag hade lönebidrag på ett kontorsjobb -98 Men facket ansåg inte att jag var berättigad till det för et jobbet jag utförde sådet rök. jag jobbade vidare ett tag där men det var en tillfällig anställning.

jag hade en annan lönebidragsanställning 2002 i nio månader men då fick jag sår på hälen och kunde icke fortsätta för det läjte långsamt och jag fick infektion, vilket är lätt hänt när man är förlamad. Jag har alltid arbetat heltid när jag arbetat så där ligger inte problemet.

Jag vet att jag måste vända det negativa till något ositivt i mötet med arbetsgivare, men inte alltid så lätt när de fått för sig något vid synen av mig.

[SvenA]
2010-06-24 09:45
#10

Det är absolut inga fel att ha en anställning med lönebidrag

Det viktiga är att man får ett arbete för då får man komma ut och träffa andra personer i alla fall

Upp till toppen
Annons: