Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 1340 ggr
Tatsja
7/17/10, 9:08 AM

Trygghetslarm

Ska få ett trygghetslarm, då jag ramlar utan orsak. Huvudet snurrar och benen känns som gele. Vet ingenting förrän jag ligger på golvet.

Men jag får betala 200 i månaden för det och sen varje utryckning.

Ska även få hjälp med städning av hemtjänsten. Fast bara varannan vecka. Tror de att lägenheten inte skitar ner sig oftare än så?

Fast jag får väl vara tacksam för det jag får.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[SvenA]
7/17/10, 11:32 AM
#1

Det är klart att du ska vara tacksam det tillhör när man har ett funktionshinder och behöver hjälp på grund av detta funktionshinder

Du slipper i alla fall sitta på en instution

och du får ha ett eget boende dessa som bestämmer om vilken hjälp vi kan behöva på grund av våra funktionshinder vill ju ha bort oss från den övriga befolkningen vi ska ju bo iegna reservat där icke funktionshindrade slipper se oss

[Beavis]
7/17/10, 11:17 PM
#2

Vad får du för typ av larm? Et sånt man hänger runt halsen eller ett armband?

Jag tror priset varierar beroende opå vad man har för inkomst etc

Min farmor på snart 94 har haft båda sorterna men tanten vägrar bära dem. Hon har också trillat flera gånger och hamnat på sjukhus men vägrar. Nu skall hon in på ålderdomshem ifall hon inte ändrar sig och vägrar? vi får se.

Tatsja
7/18/10, 11:29 AM
#3

Vet inte än om det är arm eller hängande. Enligt hemtjänsten så var det ett standardpris oavsett inkomst.

Men det känns skönt att kunna bo kvar hemma och att jag blir lite säkrare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[SvenA]
7/18/10, 12:17 PM
#4

Men det gäller att ha det på sig hela tiden också

Det är allt för vanligt att larmet ligger på en hylla och man ska vara medvveten om att det inte fungerar utanför lägenheten

Man ska också ta reda på att det fungerar i hop med bredbandet om man har telefon den vägen

[Beavis]
7/18/10, 1:05 PM
#5

Ja precis farmor har haft trygghetslarm sedan första gången hon föll, använde det en gång tror jag men sedan dess har det legat i någon låda oavsett i vilken form det varit så hon betalar för en tjänst hon inte kunnat använda de andra gångerna hon föll.

Så rådet är att använda det när du är hemma hela tiden oavsett hur omodernt och "ohippt" det än må vara.

Vad gäller priset så tror jag min farmor betalar mindre än dig, det var därför jag trodde även det var inkomstbaserat.

Tatsja
7/20/10, 10:43 AM
#6

#5 inte i Köping. Alla som har larm betalar tydligen en fast summa på 200.

De ska komma och installera det idag. Jag kommer ha det på mig när jag är hemma. Ute får mobilen vara inom räckhåll hela tiden.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[Beavis]
7/20/10, 8:09 PM
#7

Men får du ett "halsband" eller ett "armband"? Båda sorterna finns.

Jag har för mig att Farmor betalar 175kr/månad för sitt Trygghetslarm.

[SvenA]
7/20/10, 10:43 PM
#8

Det är olika i alla kommunerna vad man betalar för detta eftersom kommunerna själva sättter avgifterna

Tatsja
7/21/10, 10:13 AM
#9

Jag fick välja. Då jag har svårt att ha saker och ting runt halsen, valde jag armband

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: