Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 2927 ggr
[SvenA]
2010-08-13 14:09

Dagens glada nyhet

Numera får jag ha ledsagare med mig på färdtjänstresan utan att betala extra för detta

Annons:
[Beavis]
2010-08-13 14:12
#1

Hur har du lyckats få det? är det någon som noterat att du är blind, rullstolsbunden och bor mitt i ingenstans? eller vann du i rätten?

[SvenA]
2010-08-13 14:20
#2

Det handlar om att jag har elstolen och att färdtjänstförarana inte får köra min stol av försäkringsvillkor

Annars hade det nog inte fungerat för jag har varit ända upp i regeringsrätten för min rätt att få ha ledsagaren med mig utan kostnad

[Beavis]
2010-08-13 17:05
#3

Hurra för färdtjänstförarna och deras fackförbund då . får man anta det är som antagit dessa regler för sina förare.

Leffe
2010-08-13 17:11
#4

Tänk om fackförbundet var bra för förarna själva också. I vilket fall som helst Grattis! Lite lön för allt arbete du lagt ned

[SvenA]
2010-08-13 17:30
#5

Tack

[Beavis]
2010-08-13 22:46
#6

Ja hade inte facket fått igenom att förarna inte skulle behöva manövrera elrullarna hade ju inte Sven fått ta med ledsagare.

Annons:
[SvenA]
2010-08-13 23:00
#7

Det är att förarna inte har utbildning på elstolarna

[Beavis]
2010-08-13 23:05
#8

ja och därför får de inte köra och ni får ledsagning i taxin ett tag till

[SvenA]
2010-08-13 23:11
#9

Det är inte taxi det gäller det är specialfordon som det handlar om

bernil55
2011-02-11 01:31
#10

Hej! Hittade denna tråd som intresserar mig. Fast min historia är för lång egentligen och jag är dålig på att skriva. Jag har i alla fall elrullstol och har mycket svårt att backa utför rampen på våra moderna bussar.Jag avskyr det!

Från min blogg: Färstjänstbuss

Dessutom gled rullstolen en gång, bara tur att den stannade mot kanten… (allt går läsa i min blogg men den innehåller diverse, om stroke och ms)

I varje fall så blev jag, otroligt nog, beviljad buss med lyft för färdtjänst. Dock finns bara en vettig buss för sjukresor så där måste jag åka "skräckbuss". Där får jag ha med någon som hjälper mig men då måste jag ha någon bekant som ställer upp. Jag får ju inte använda kommunens ledsagare till landstingets resor.

En del förare hjälper till fast de inte får, för de måste ju! Men en del är ordentliga och då sitter jag där och vill bara… ja, försvinna.

Roligt om någon vill kommentera!

(men var 17 var det jag skulle tala om att jag vill ha mail om någon svarar? Har varit aktiv på LCHF för ett tag sen men känner ej igen mig nu…)

bernil55
2011-02-11 01:34
#11

Tillägg: Att kommun och landsting inte kan samarbeta gör mig vansinnig! :-( Här kan en person få åka i en egen buss (sjukresa) från Rehab t ex medan personen som sitter intill också får en egen buss (färdtjänst) fast de ska åka till samma adress! Fast det lär väl inte vara ovanligt?

Leffe
2011-02-11 14:02
#12

#10 Jag har kört färdtjänstbuss i Stockholm nästan 40 år och detta med ramp och lift har förändrats många gånger. När jag började var det en tung ramp man drog fram som fannsunder golvet, men på utsidan av bussen. Tänk vad härlig den var att använda på vintern och när det var sörjit ute. Tung var den också som sagt.

Sedan kom den fantastiska liften på utsidan. Tänk bara att trycka på knappar så åkte den upp och ned. Underbart. Problemet var elstolarna. Det fanns ingen säkerhetskant längst ut. Så det gällde för medhjälparen att hålla emot så inte stolen hamnade i gatan. (Vi var två personal i bussarna på den tiden). Ibland kunde stolen rulla bakåt trots att den stannat.

Så kom liftarna med en säkerhetskant bak, som man kunde fälla upp och som stoppade stolen. Nu var livet som färdtjänstförare helt underbart. Trevliga kunder servostyrda bussar (vilket det inte var från början), bra komfort även för föraren, säkra liftar bak och så vidare.

Sedan kom hydralbussarna - bussar som sänks ned en bit vid av- och pålastning. Nackdelen är att man gått tillbaka i tiden. Nu är det åter en ramp som ska fällas ut. Oftast maunuelt. Åter måste föraren ändra arbetsställning och böja sig ned till gatan vid varje jobb. Fördelen jämfört med rampen från början av färdtjänsttiden är att den är lätt och finns inne i bussen.

Jag tycker rampen är en försämring, men den ska vara säkrare än lift enligt de som har hand om upphandling och dylikt. Jag har som sagt kört färdtjänstbuss med lift och har inte varit med om någon olyckshändelse med liften.

[SvenA]
2011-02-11 14:19
#13

Hej välkommen hit

Det där med att man inte får åka i samma buss kan bero på att det går bara att ha en el rullstol med i varje buss det finns i regekl bara fästpunkt för en elrullstol.

Det här med ledsagare med på färdtjänstresorna är en hell vetenskap

Det står i färdtjänstlagen att man får ha ledsagare med sig på färden om man behöver ledsagning under färden. och det är i princip totalt omöjligt att få till ett sådant tillstånd

Det är skillnad på vart man bor i landet också. här i stockholms län får man ha en så kallad medpassagerare med sig på färden för 20 kronor.

Men på vissa håll i landet så är det betydligt dyrare vet jag.

Att köra ombord på färdtjänstbussen och backa av, har jag nte testat så det kan jag inte uttala mig om.

Även ledsagarverksamheten är en helt otrolig verksamhet det finns massor av konstiga bestämmelser där för det är varje kommun som bestämmer över denna

Men om du har MS och haft en stroke har du då inte personlig assistans? för har du det så fungerar det lite annorlunda för då ingår ledsagarverksamheten i asssistansen.

Kom gärna med flera frågor för vi har alla olika erfarenheter och vi slka hjälpa varandra tycker jag. Det är därför jag har detta forum

Annons:
bernil55
2011-02-11 14:32
#14

Hej grabbar, tack för svar! Så kul att du LeffeD testat att hantera en massa fordon och du Sven har mycket erfarenhet och engagemang.

Jag borde dock ha startat ny tråd kanske, så vore det lättare för andra att hitta…

Jag har bara ms, stroken är min kille/gubbe/särbos, snart ett år sedan, så erfarenheterna av handikappresor är bådas.

Och nu är jag trött och ska sova middag, men jag återkommer!

(Ska egentligen skriva med hjälp av Voice Xpress men orkar fuska lite…l)

[SvenA]
2011-02-11 14:36
#15

Väntar med spänning

Upp till toppen
Annons: