Annons:
Etikettersjukdomarskador
Läst 5062 ggr
Mirjami-78
2010-09-02 22:27

Skador pga. syrebrist vid förlosning

Undrar om det är någon som har erfarenhet ut av just detta med skador vid förlosning pga. syrebrist på barnet??

Vad förslags skador kan man få och när märks de på barnet??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[Beavis]
2010-09-02 23:46
#1

Hej

Vad jag har förstått är Cerebral pares en vanlig skada på barnet pga syrebrist. wikipedia

Detta kan naturligtvis uppstå på andra sätt men denna är vanlig.

Även utvecklingsstörning har jag hört kan bli en följd av syrebrist hos fostret/nyfödda barnet.

Mirjami-78
2010-09-03 01:26
#2

#1 Tack för infot!

Mitt ena barn utreds nu för en rad olika saker och man har nämt att det har kunnat uppstå skador vid förlosningen….Vet inte än till 100% men kommer få reda på det troligen om några veckor hoppas jag.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-09-04 11:53
#3

Att det utreds en massa saker visar på hur komplex kroppen igentligen är och jag tror inte att läkarna med säkerhet kan påvisa allt som kan hända vid en syrebrist

[Beavis]
2010-09-04 13:03
#4

Mycket är ju svårt att upptäcka, Och märks inte förrän långt senare. Jag tror presonligen att bokstavskombinationer kan drabba barn  som ej fått luft vid förlossning. Som en mild konsekvkens då hjärnan skadas.

Mirjami-78
2010-09-04 13:46
#5

Ja mycket vet nog inte läkarna. Jag som mamma hoppas nu till slut få svar på frågor jag har gällande min son……Och är det så att han har drappats ut av syrebrist så har man kommit på detta efter 11 år…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-09-04 14:02
#6

Okej, Jag trodde det var något nyligen med en nyanländ baby? vad jag har förstått såkan syrebrist föranleda "vävnads död" i hjärnan och det är detta som orsakar symptomen. Jag antar att det är dessa  symptom de letar efter?

Annons:
Mirjami-78
2010-09-04 14:08
#7

#6 Ja det har ju gjort vissa tester på min son och nu väntar vi på svaren då. Han är 11 år. Jag fick ju vissa saker bekräftat men inte alls allt än då de vill sätta sig ner och prata det hela igenom med mig. Men det lilla jag fick fram var att troligen har det hänt saker vid förlossningen då han låg väldigt illa till som ar kunnat orsaka skador….Men ett helt säkert svar får jag nog om några veckor.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-09-04 14:57
#8

Ja är han elva år kan du ju utesluta både Cerebral Pares och utvecklingsstörning. Det som återstår är väl då inlärningssvårigheter  och/alternativt någon bokstavskombination. Skulle jag tro vad har du märkt för symptom själv?

Mirjami-78
2010-09-04 15:02
#9

Utvecklingstörning ut av någon grad misstänker de att han har…..Och nu sa inte psykologen allt men det verkade på henne som det kan ha med förlosningen att göra. Jag har märkt "avvikande" saker gällande sonen när han var runt 1 år men även tidigare men först nu kommer det hela bli klart…..Sedan så klart man kollar även AS, ADHD, Autism.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-09-04 15:08
#10

Jobbigt för er men förhoppningsvis blir det lite lättare att leva med när ni väl får veta vad det är för något? Det var ju en person här på sidan för ett tag sedan som skrev om hur hennes föräldrar "dolt" hennes handikapp under hela uppväxten.  Hon visste bara att något var fel och det gjorde hennes klass"kamrater" också….. Hoppas det löser dig.

Mirjami-78
2010-09-04 15:11
#11

#10 Ja det är ju bla. därför jag själv ville ha denna utredning på min son. Var inte lätt att få den men nu är vi nästan i mål. Vad det än är så måste man ta tag i det hela, kan inte som mamma blunda för det med tanke på mitt barns bästa…..Har ju märkt av saker och då är det bättre att veta.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-09-04 15:54
#12

Så sant så. Det är bättre att veta vad det är för fel än att leva i ovisshet.

Mirjami-78
2010-09-04 16:54
#13

Ja och därför hoppas jag nu att vi ska få svar. Man har ju även sett vissa saker tidigare men först nu då som man tog det hela till utredning. Nu väntar jag bara….Visst känns det tungt som mamma att veta att ens barn inte är friskt, men det finns värre sjukdommar, funtionshinder osv. men man har sett så många gånger människor som ändå klarar sig trots sina sjukdommare, funktionshinder  m.m

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[Beavis]
2010-09-04 17:36
#14

Vissa människor är födda vinnare och kämpar sig till ett lyckligt framgångsrikt liv trots motgångarna. Eller ibland tack vare motgångarna. Låt oss hoppas din son är en av dem.

[SvenA]
2010-09-04 21:13
#15

Det viktiga är att man vet att man duger precis som man är och att man är helt unik för det finns bara en av dig

Mirjami-78
2010-09-04 21:16
#16

I mina ögon är alla lika värda….Kommer göra allt för att sonen ska ha det så bra som möjligt. Säger tack till er för era stöttande ord!!Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[SvenA]
2010-09-04 21:24
#17

Vi är här för att kunna komma med goda råd från vår horisont

Mirjami-78
2010-09-04 21:33
#18

#17 Ja jag har märkt att denna sajt är väldigt bra!! För ni stöttar och ger en råd…..Och det är man väldigt tacksam för. När jag vet exat vad min son kommer få för diagonos lovar jag skriva det här för det kan vara fler som kan ha samma som han har…..Eller misstänker att kan ha det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Beavis]
2010-09-04 23:56
#19

Ja det är det säkert. och även om de vet det kanske de sitter och söker information? då kan det ju vara intressant att hitta någon att prata med.

Mirjami-78
2010-09-05 00:53
#20

#19 Ja det har du helt rätt i!!Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[SvenA]
2010-09-05 10:52
#21

Det underlättar för alla om vi delar med oss om det vi kan

Upp till toppen
Annons: