Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2267 ggr
[SvenA]
9/11/10, 1:46 PM

tremånader kvar

Nu är det bara tre månader kvar tills vi ska ha fulllt tillgänliga lokaler dit allmänheten har tillträde. Det är bara dom kommunala och landstings och statsägda ställena som detta gäller.

Är det någon som verkligen tror att detta kommer att vara uppfyllt till årskiftet

Jag gör det inte

Annons:
[Beavis]
9/11/10, 3:12 PM
#1

Har du några exempel på ställen du vet idag att du inte har tillgänglighet till Sven?

Du får gärna göra en punktlista, det skulle vara intressant kanske ni andra även har erfarenhet av offentliga lokaler som ännu inte är tillgängliga?

Jag noterar i alla fall att SL härute på Ekerö har börjat att anpassa busshållplatserna. jag utgår ifrån att det är SL? kan ju vara vägverket också? Tror inte våra lokalpolitiker bryr sig ett skit om blinda och rörelsehindrade.

[SvenA]
9/11/10, 6:18 PM
#2

Här i Upplands-Bro finns det en hel del ställen som inte är anpassade.

Det ser likadant ut i hela landet det är massor kvar att göra.

Det finns föreskrifter om detta på Boverket hemsida om enkelt avhjälpta hinder.

Regler om enkelt avhjälpta hinder

Kravet på undanröjande av enkelt avhjälpta hinder finns i 17 kap. 21a § PBL.

Boverket har gett ut tillämpningsföreskrifter, BFS 2003:19 HIN, länk till den hittar du till höger under Relaterad information. Där finns också länkar till Konsekvensbeskrivningen och Småföretagaranalysen som togs fram samtidigt med HIN.

Här är lämk till dessa regler

[Beavis]
9/12/10, 12:34 PM
#3

Tack för informationen om Boverkets lista. Fast jag tänkte mer om du kunde nämna några av dessa platser i Bro där du inte kommer in och så vidare? Det kan ju vara intessant som påtrycksmedel.

[SvenA]
9/12/10, 1:08 PM
#4

Vi har ett hus som heter Brohuset där saknas det dörröppnare och handikapptoalett samt är det omöjligt att med el rullstol på styrketräningen

Ute i själva centrum finns dett en massa stenpollare som man som synskadad snubblar över. Och så är det belagt med gatusten som man fastnar med käppen i och är omöjlig att orientera sifg fram över.

Det saknas ledstråk och det står en massa skyltar i vägem överallt så det fungerar väldigt dåligt både för rörelsehindrade och synskadade i centrumanläggningen

[Beavis]
9/12/10, 1:21 PM
#5

Ja det låter jobbigt. jag visste inte att gatusten var ett hinder men där ser man.

Jag tror att det är viktigt i debatten och argumentationen att man drar upp konkreta exempel på saker som ej är anpassade. Inte bara pratar i vida termer, då ickehandikappade makthavare har väldigt liten eller ingen empati.

[SvenA]
9/12/10, 2:41 PM
#6

Visst är det viktigt att tala om exakt vad som är fel men i bland är det så mycket att det skulle bli allt för mycket för att någon skulle orka läsa allt. därför blir det lätt lite svepande i bland när man talar om tillgänglighet

Annons:
[Beavis]
9/12/10, 3:28 PM
#7

Jag förstår att du inte kan ta upp allt i dina artiklar, men det kan vara bra att ta upp ett exempel för att göra texten mer levande.

[SvenA]
9/12/10, 3:53 PM
#8

Det kan du ha rätt i

[Beavis]
9/12/10, 9:47 PM
#9

Människor är varelser med enkla hjärnor, rabblar man bra fakta och paragrafer så stänger de av ganska fort tyvärr, så även jag.

Vill man engagera läsaern så ska man ta fram typexempel ur vardagen eller verkliga livet. Du ser ju hur politiekrna hållerpå o dribblar med olika typfall i sina tal och debattartiklar.

[Beavis]
9/12/10, 9:49 PM
#10

Jag har vvarit i Upplands-Bro ett par gånger men mest på pendeltågsstationen och en bit bort. så jag har inte sett så mycket hur det är där borta.

[SvenA]
9/12/10, 10:20 PM
#11

Men Upplands-Bro är hela kommunen det finns två stora samhällen. Och det är Kungsängen och Bro, så det är stor skillnad på hur tillgänligheten ser ut. Kungsängen är betydliigt bättre än Bro samhälle för i Kungsängen har vi all service och kommunhuset

[Beavis]
9/12/10, 10:26 PM
#12

Jag har varit på båda orterna men det är inte särskillt mycket eller länge. Det är fel sida mälaren för mig och alldeles för långt bort. har varit i koloniområdet i Kungsängen och hos en kompis i Bro. tyvärr inte tillräckligt för att kunna uttala mig om er tillgänglighet. men nu kommer vi lite ifrån ämnet, ler

[SvenA]
9/13/10, 10:35 AM
#13

Det är absolut rätt sida av mälaren

Annons:
[Beavis]
9/13/10, 2:35 PM
#14

jag bor mitt i så jag behöver inte välja sida egentligen. Skrattande

[SvenA]
9/13/10, 3:48 PM
#15

Det är en tolkningsfråga

[Beavis]
9/13/10, 5:06 PM
#16

Sant men jag bor mitt i mälaren på gränsen mellan uppland och svealand om jag har fattat rätt?

Hur som helst ser jag i alla fall i min kommun att det kommunala arbetet för anpassning av busshållplatserna fortskrider. långsamt men ändå fortskrider det

[SvenA]
9/13/10, 5:37 PM
#17

Men hur ser det ut i träkvista centrum? där var det väldigt otillgämgligt för några år sedan vad jag minns

[Beavis]
9/13/10, 10:34 PM
#18

Jag bor ganska långt ifrån Träkvista centrum. Men där är det nog ungefär som vanligt? Men de har dörröppnare på konsum i alla fall.

Hela Träkvista "centrum" har ju växt med fler butiker och restauranger. och dit har nog inte SL/vägverket hunnit ännu? Det finns bara en mack kvar där jag tror att det är dörröppnare på den? Men ja det är nog ganska trångt i gångarna där.

Om jag handlar blir det i centrum, som jag har skrivit i andra trådar har jag invändingar emot icas nya kassaapparater som definitivt inte är handikappanpassade. hyllraderna är breda så man får plats, Men många saker är för högt uppe för att man skall nå i en rullstol.

Däremot har synskadeanpassningen av hållplatserna nått dit nu.

[SvenA]
9/13/10, 10:42 PM
#19

Det händer alltså lite grand på ekerö också

Jag var där ute varje vecka på 90 talets börgjan när jag arbetatde med godisförsäljning en kort tid

[Beavis]
9/13/10, 10:46 PM
#20

Träkvista är rätt så trevligt egentligen. Mer en tätort än ett centrum. Torget blev nog aldrig riktigt vad de tänkte?

Annons:
[SvenA]
9/13/10, 10:55 PM
#21

Hela ekerölandet är faktiskt rätt så trevlig

Men jag skulle inte vilja bo i den grusgrop där man har byggt en massa bostäder på vägen mot munsö och adelsö

[Beavis]
9/14/10, 2:26 AM
#22

Nä det fick dit gräs och annat blev det mer beboeligt. dammat minskade. det har blivit ett lite ft. lauderdale där nere med kanaler och båtplatser.

[SvenA]
9/14/10, 11:59 AM
#23

Jag tänker mera på vad som kan hända vi verkligt stora nederbörder om det börjar rasa på ett ställe som kommer nog det mesta att ramla ner i botten på den gropen.

[Beavis]
9/14/10, 12:33 PM
#24

Det blir intressant att se. Det är ju som sagt ett gammalt sandtag å kjag vet inte hurstadigt det är om det blir sättningar? Men det kan bli intressant.

[SvenA]
9/14/10, 12:38 PM
#25

Det har rasat på andra ställen där man har byggt på lösa slämter både i Vagnhärad ochom det var Tuved också har jag för mig

Upp till toppen
Annons: