Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 3070 ggr
[Beavis]
8/26/10, 6:51 PM

Vad skall vi rösta på??

Jag tänkte i denna tråd ta upp detta med röstning. Som alla med fungerande öron och/eller öron vet så är det valår i år.

Vilka partier gagnqar oss som socialgrupp? Vilka lovar eller genomför förbättringar/försämringar??

Debatt hoppas jag på.

jag inleder med en länk till en artikel om en avhoppad handikappad politiker från Moderterna.

Lögner och falskhet

Ni får gärna kommentera eller länka till andra artiklar i ämnet.

Annons:
[SvenA]
8/26/10, 7:55 PM
#1

Jag ska rösta på Pastor Jansson som inte har några bestämda åsikter alls

[Beavis]
8/26/10, 11:11 PM
#2

Jag har inte bestämt mig men vore kul med olika argument för och emot olika partier. Pastor Jansson är KD då eller? Obestämd

Leffe
8/27/10, 1:05 AM
#3

Jag tror inte på några vallöften. Ingen kommer att genomföra det de säger. Det går tyvärr inte nu ekonomin säger nej helt plötsligt när regeringen är bildad

[SvenA]
8/27/10, 10:22 AM
#4

För våra grupper lär det absolut inte hända något positivt

Vi med stora personliga hjälpbehov kommer att bli allt mera¨åsidosatta

Det är vbara att se hur ifrågasatta vi redan är som individer

Och så länge politikerna låter tjänstemänen härja helt fritt så lär det snarare komma ännu mera försänringar för oss

EvaG
8/27/10, 3:20 PM
#5

Jag röstar inte här.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
8/28/10, 3:50 PM
#6

#4 och 5 Det är inte meningen att vi ska rösta i denna tråd. Du får vara kommunsist, fascist eller nånstans mitt emellan om du vill. Tanken var kanske mer att föra fram olika argument och disskutera olika vallöfen och ideoligier som berör oss som grupp.  Vilka/vilket partie kan möjligen påverka  vår vvardag  på bäst sätt? finns det något?

Svenne har resignerat och anser att alla är lika fulla med skitsnack har jag förstått och kan hålla med men ja man ska kanske ändå försöka….

Annons:
[SvenA]
8/28/10, 4:23 PM
#7

Det finns bara ett allternativ som verkligen verkar bry sig ordentligt om våra frågor efter vad jag har fått fram efter att ha haft kontakt med samtliga partier och dom jag har fått det bästa svaren i från är faktiskt Vänsterpartiet som verkar vara det parti som verkligen är beredd att göra vad dom kan för att vi ska få det bättre

[Beavis]
8/28/10, 5:25 PM
#8

Ja jag vet faktiskt inte själv. Det är ju så olika också vart man ligger ideologiskt över det?.

Har du några exempel på vad (V) vill göra för oss? konkret eller i form av valfläsk?

[SvenA]
8/28/10, 8:58 PM
#9

Jag skrev till samtliga patistyrelser och dom som har varit bäst på att svara var övervägande vänsterpartister och Lars Ohly var den enda av partiledarna som svara de själv

Näst bäst var Miljöpartister där var det flera som verkade vara genuint intresserade av att driva våra frågor

Sämst på att svara var moderater och folkpartister centern var straxt under miljöpartiet

Absolut sämst var faktiskt kristdemokraterna som har haft ansvaret för handikappfrågorna under den gågna mandatperioden

Man måste givetvis titta även på anddra sakfrågor också

Ni kan se vad partierna har svarat på 13 frågor om LSS verksamheten i en annan tråd här på sajten

Det viktigaste är att alla går och röstar efter sin egen övertygelse

Man måste verkligen ta ställning till hur det blir för oss med funktionshinder.

Vi har ett resultat just nu som väger dåligt för den nuvarande alliansen för under deras mandatperiod har över 300 personer med stora och varaktiga funktionshinder blivit av med sina personliga assistenter. Och väldigt många får inte längre den hjälp och stöd som lagen föreskriver och dom har inte ens försökt att göra något åt saken heller. Så min röst kommer inte den nuvarande alliansen att få. men vilket parti det blir i slutändan vet jag inte i dagsläget heller allt är fortfarande en öppen sak

Vi får väl se vad som kommer fram under slutspurten

EvaG
8/29/10, 6:45 PM
#10

#6 Jag menade att jag röstar inte i Sverige.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
8/29/10, 8:46 PM
#11

#10 Aha okej, j, men där ser man, ska inte dra förhastade slutsatser.

[Beavis]
8/31/10, 11:49 AM
#12

Privatiseringar är ju en het fråga. Jag personligen har inget emot konkurens då det gagnar kunderna förhoppningsvis då priserna sjunker. Privatiseringen av apoteket gjorde mig hoppfull då vissa mediciner är onödigt dyra särskillt om de inte ingår i sjukförsäkringen.

I det nya Sverige ska tydligen inte alla få köpa medicin? nya Apoteken

[SvenA]
8/31/10, 12:08 PM
#13

Vist är det privata bra i vissa lägen men vissa saket måste ligga under statligt ansvar och dit hör apoteksverksamheten för alla måste kunna få sin medicin som är livsavgörande

Alllt skulle faktiskt bli bäättre bara det blev privat men redan nu ser vi att det inte fungerar så här i landet

Det är lika dant i alla branscher som har privatiseras se på ele den skullle bli billigare men har blivit dyrare man kan ta dom flesta privatiseringarna och trenden är uppenvbar

Tro inte att jag är helt emot privata företag för så är det absolut inte dom behövs dom med men inte inom vård och social omsorg för det är våra skattepengar och dom ska alla få del av det ska inte gå och käna pengar på dessa områden.

Annons:
Leffe
8/31/10, 12:38 PM
#14

Elen har faktiskt blivit billigare om man orkar engagera sig. Min syster håller koll hela tiden på vad de stora har för skillnader i pris och förmåner. Lika gör hon på små privata bolag. Sedan håller hon på och byter hela tiden och håller på så sätt nere elkostnaden. Hon gör detsamma när det gäller telefonin. Hon sparar hundratals kronor varje år på att hålla på så. Så nog har privatiseringen i många fall sänkt kostnaden.

När det gäller våra transportmedel till exempel så är det ett ställe det inte fungerar  direkt för oss konsumenter. Hemma hos mig kan jag inte välja om jag vill åka 515 med Busslink, Swebus, Viola eller annat bolag. För alla dessa bolag kommer ju inte på den busslinjen. Kanske landsting och kommun tjänar på detta.

När det gäller Apoteken så får vi hoppas att denna bit med kredit kommer att fungera. Kanske staten kan gå in som en borgensman. Samtidigt förstår jag inte varför man på receptbelagd medicin ska behöva ha samma kreditprövning som på andra varor. Den biten kan väl skötas av myndighet. Jag tror dessutom inte att privatiseringen påverkar receptbelagd medicin utan bara receptfri medicin.

[Beavis]
8/31/10, 12:40 PM
#15

Jag tänkte att det skulle bli priskonkurens på läkemedel i gamla Svedala men så verkar det ju inte ha blivit? Kanske finns det någon receptarie eller farmaceut som hänger här som kan klargöra? Men vad jag förstår drivs de bara av privata företag nu men de får inte bestämma egna priser och liknande och dessutom är de så gnidna att kundservice inte längre är aktuellt?

Leffe
8/31/10, 12:51 PM
#16

Jag har faktiskt bytt apotekskedja just på grund av kundservicen

[SvenA]
8/31/10, 1:07 PM
#17

Det var framförallt kundservicen som skulle bli så mycket bättre efter denna reform. och dom får inte ta ut mera betalt för receptbelagd medicin dessa priser ska vara dom samma. men på icke receptbelagda produkter så är det fri prissättning som gäller

Leffe
8/31/10, 1:14 PM
#18

Trots allt så tycker jag att privatiseringen många gånger är befogad och bra, men det går för fort. Innan en privatisering genomförs måste man ha fixat innan sådant som kan gå fel. Ett exempel är ju detta med krediten på apoteken

[Beavis]
8/31/10, 2:15 PM
#19

#16 Vilken apotekskedja bytte du ifrån och till vilken? fick du bättre pris eller service? Jag köper ibland viss receptbelagd medicin som är svindyr. hade varit fint om man kunde hitta den billigare någonstans.

Leffe
8/31/10, 4:20 PM
#20

Jag började med Medstop i Sundbyberg. Trevlig, men det hela verkade lite tillgjort och stelt. Sedan öppnade Cura i ICA Maxi i alls så långt från mig och bra öppentider. Jag var där och tog ut medicin och de var trevliga men det tog lång tid. Pratade med dem om min specialmedicin. Det har inget apotek inne i lager så det måste beställas (även av apoteket på Karolinska sjukhuset). De sa att det bara var att ringa när det var dags. Jag ringde och sa att jag skulle beställa medicin. Nä se det gick inte. Jag måste komma dit. De menade att jag skulle ta mig dit och beställa för att sedan komma tillbaka när medicinen kom. Det kunde de glömma. Tog kontakt med Hjärtat i Solna Centrum. De skulle skicka S M S när medicinen kom. De gjorde så och jag har nu varit där i flera omgångar och de har gjort mer än jag begärt och varit tillmötesgående och trevliga på ett för mig naturligt sätt

Annons:
[Beavis]
8/31/10, 5:48 PM
#21

Var priserna de samma på Hjärtat? eller skiljde de sig åt?

Intressant för mig då jag ibland äter dyr medicin.

Leffe
8/31/10, 7:39 PM
#22

Priserna på receptbelagd medicin är exakt detsamma var du än handlar, men vilket apotek du än tar så gäller 1800 kronorsgränsen per år. Alltså det är inte 1800 kronorsgräns på respektive kedja utan totalt

[Beavis]
9/1/10, 6:40 PM
#23

Okej jag hoppades att det fanns något syfte med utförsäljningen av apoteket. Men tydligen ingen annan än ideologi av högern.

[SvenA]
9/1/10, 10:33 PM
#24

Det kommer alltid att vara så att det sker av idiologiska själman säljer ut statlig och kommunal egemdom

[Beavis]
9/2/10, 12:06 AM
#25

Jag hoppades att det skulle finnas med någon allmännyttig anledning som att konkurensen skulle kunna sänka kostnaderna för konsumenterna. Men synd att så inte är fallet då.

[Beavis]
9/2/10, 12:07 AM
#26

Ärligt fattar jag inte vitsen alls då med utförsäljningen om det enda tillåtna konkurensmedlet är leende personal och fina färger på loggan.

Leffe
9/2/10, 12:16 AM
#27

Det blir ju konkurrens om receptfri medicinSkrattande

Vet inte om politikerna har tänkt ut att det ska ske något med de receptbelagda läkemedlen i framtiden

Annons:
[Beavis]
9/2/10, 12:26 AM
#28

WOW!  jag kan prisjämföra hostmedicin…  nikotinplåster mmm jag ska festa loss ordentligt synd bara att svensk hostmedicin inte innehåller så mycket alkohol.

Leffe
9/2/10, 12:27 AM
#29

Visst är det fantastiskt. Tyvärr är det ju den receptbelagda som innehåller alkohol och annat

Leffe
9/2/10, 12:28 AM
#30

Men alkoholet har vi ju på det fortfarande statliga Systembolaget

[Beavis]
9/2/10, 12:39 AM
#31

sant jag får gå dit istället. Jag kan ju å andra sidan köpa hostmedicin i livsmedelsbutiken numera.

Leffe
9/2/10, 12:48 AM
#32

Det är ju konkurrensen som gör det sista

Tänk om de privatiserade Systemet och de skulle få konkurrera med priserna förutom skatten då förstås, men det blir väl som med bensinbolagen att alla håller samma priser

[Beavis]
9/2/10, 1:06 AM
#33

Personligen tycker jag det är bra att Systembolaget finns och har Monopol på marknaden. Jag tror inte Svenskarna skulle klara av att handla alkohol fritt.

Däremot som jag antyder tycker jag att det är ockerpriser på mycket medicin särskillt den som hamnar utanför läkemedelssubventionen.

Leffe
9/2/10, 1:20 AM
#34

Jag vill också ha Systemet kvar statligt bland annat av den anledningen att personalen är kunnig och inte i första hand är ute för att sälja så mycket som möjligt. Exakt samma motivation jag hade till att inte privatisera Apoteket

Annons:
Leffe
9/6/10, 12:13 AM
#35

Nu vet jag vad tanken är med privatisering av apotek. Det blir fler apotek och med andra ord ska det bli mindre väntetid. Det kommer tydligen också innebära längre och bättre öppentider. Det har alltså inget med billigare medicin att göra. Hm!Obestämd

[Beavis]
9/6/10, 1:18 AM
#36

Ja de har ju börjat sälja receptfria läkemedel i vanliga butiker och bensinmackar, så på det viset är ju tillgängligheten bättre. om man har ont i huvet eller behöver nikotintuggummi.

Men denna reform hade de ju kunnat genomföra utan att slakta Apoteksbolaget. Nu känns det rätt meningslöst.

Leffe
9/6/10, 1:30 AM
#37

ICA har öppnat egna apotek för receptmedicin också

[Beavis]
9/6/10, 1:44 AM
#38

å fan, det haede jag ingen aning om? Men det förvånar mig inte.

[Beavis]
9/6/10, 1:47 AM
#39

Såg Maudplofsson Slakta Miljöpartiets partiledae i debatten, Sorgligt att se men kärringen var bättre på att debattera, kunde mer fakta och detaljer.

qMen att rösta på C finns inte heller på kartan  då jag anser att Maud inte höll sig till verkligheten heller. De pratade inget om oss det lilla jag såg.

Leffe
9/6/10, 2:12 AM
#40

c vill sitta vid makten. De skippade ju sin hjärtefråga Stäng kärnkraftverken

[Beavis]
9/6/10, 8:34 AM
#41

och skippa västerleden, Vilket de skrek vääldigt högt om innan.

Om jag inte minns fel så var Erlandsson (jordbruksminister) Även för ökade fiskekvoter i östersjön och nordsjön av torsk samt för trålfiska som förstör bottnarna.

Annons:
[SvenA]
9/6/10, 9:57 AM
#42

Våra frågor har inte alls varit med i debatterna och det visar på vilket ointresse reportrarna har för dessa frågor. och även samtliga partier har heller inget större intresse för dessa eftersom dom inte själva lyfter fram dom

EvaG
9/6/10, 3:03 PM
#43

Amerikanska som jag är så skulle jag inte rösta på vänsterkanten. Tror jag skulle hålla mig till det parti som är mest liberalt.

Varför inte de rörelsehindrades frågor kommer upp. Hur ska de kunna komma fram när alla partier bara pratar om skattesänkningar här och där och hur som helst. Det måste ju komma in pengar också. Varifrån kommer de då. Jo man får dra in på vissa saker. Behöver jag skriva mer varför inte de rörelsehindrades frågor kommer upp, eller?

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
9/6/10, 3:50 PM
#44

Folket är inte så intresserade av skatte frågan igentligen dom är mera intresserade av en väl fungerande skola och en bra vård

Skatterna är det mera politikerna och media som tycker att det är viktigast

För att kunna få en välfungerande omsorg och en god vård samt en bra skola så är folket villigare att betale lite mer i skatt för detta

Felet är att det är ingen som talar om vad vi verkligen får för våra skattekronor

Vi får :

Allmäna kommunikationer

sjukvårtd på samma villlkor till väldigt låga kostnader

Fungerande medecin till rimliga kostnader det kostar bara 1800 kronor om året trots att vissa medeciner kostar många tusen kronor dosen

Skola för alla utan avgifter

Rättväseendet med alla domstolar och poliser samt alla fängelser

Listan kan göras hur lång som helst så vi ska nog inte klaga på höga skatter egentligen

Vi måste faktiskt ha inkomster för att alla saker i samhället ska kunna fungera och utan skatter så kommer det att bli höga avgifter på allt och det är väl inte bättre

Vi betalar partiernas valpropaganda med våra skattepengar samt alla politikers löner samt alla ofentligtanställdas löner så sluuta klaga på högaskatter

[Beavis]
9/6/10, 8:06 PM
#45

Så är det väll de som hörs mest får mest uppmärksamhet. Vi hörs inte och är en sån liten minoritet att vi inte är intressanta som valgrupp.

vänster höger liberaler …. bara skitsnack ifrån dem alla.

"Med ett bra bollträ kan man slå världen med häpnad" / Socker-Conny

EvaG
9/7/10, 3:30 AM
#46

vänster skit, höger skit och tar man lite skit från båda håll får man mitten, liberalismSkrattande

Det är så skönt att bara ha två olika att välja mellan demokraterna och republikanerna. Gissa vad jag röstar på.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
9/9/10, 12:48 AM
#47

Här har ni lite mer uppdatering ifrån valrörelsen.

Centern (högerliberala) Klassar in svenska folket i sociala grupper och skickar därefter ut reklamn i riktad form Läs här

Räkna med post ifrån dem om någon dag med Mauds nunna, där hon talar om allt bra de gjort för oss och mur myket bättre det kommer bli om vi röstar på Bondepartiet. Inte ens om hon kommer själv och lämnar valsedeln… Jag möter henne i dörren med bollträt.

Leffe
9/9/10, 12:52 AM
#48

Det är väl inte så konstigt. Centern börjar väl bli desperata . De blir ju bara mindre och mindre om jag inte misstar mig

Annons:
[Beavis]
9/9/10, 1:13 AM
#49

Jo jag har för mig det? Det stod i artikeln att de e på 4% spärren och vacklar om det inte var en annan

Undrar om jag får något utskick? Jag kan inte tillhöra någon socialgrupp som de har något att erbjda med sin politik? väntar med spänning.

[SvenA]
9/9/10, 11:01 AM
#50

Fick igår ett brev från vår statsminister där han klappar sig för bröstet och talar om hur bra allt har blivit med honom som statsminister han berättar inte om alla försämringar som han har infört för oss med funktionshinder

[Beavis]
9/9/10, 12:36 PM
#51

Då fick inte du riktad reklam i alla all?

[SvenA]
9/9/10, 12:57 PM
#52

Det var personligt riktat till mig med mitt namn på

[Beavis]
9/9/10, 2:36 PM
#53

Okej vad trevligt. Inte alltid man får det. Men det betyder att de egentligen bara har köpt ditt namn ifrån något register skulle jag tro för de borde ju veta att deras politik inte gjort ditt liv bättre. Om man inte ser till eventuella skattesänkningar för pensionärer?

[SvenA]
9/9/10, 2:39 PM
#54

Dom försöker hela tiden värva nya medlemmar och att man köper adresser är inget nytt alls det har man hållit på med i årtionden jag har själbv köpt adresser förut

[Beavis]
9/9/10, 2:42 PM
#55

Ja det är jag medveten om jag har arbetat som både telefonintervjuare och telefonförsäljare så det är inte nytt för mig heller.

Det jag tänkte på är väll att de inte klassificerat dig som centern gör?

sorry för att jag missar bokstäver… har kass motorik i fingrarna

Annons:
[SvenA]
9/9/10, 2:47 PM
#56

Jag har varit politisk aktiv på 80 talet så det är därför jag hela tiden blir kontaktat av alla partier skulle jag tro

[Beavis]
9/9/10, 5:30 PM
#57

Ok ja det hjälper ju, det rasar in partiinfo nu för mig trots att jag har "Ingen reklam tack" skylt på ytterdörren. De asen skiter blankt i den.

[SvenA]
9/9/10, 7:08 PM
#58

Det räknas inte som reklam det räknas som samhällsinformation

[Beavis]
9/9/10, 11:36 PM
#59

Jag ser det som reklam. Får väll lägga till "Partipropaganda" på lappen?

Valsedlar kan jag ta i vallokalen.

[SvenA]
9/10/10, 10:19 AM
#60

Det får bli så

Upp till toppen
Annons: