Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1522 ggr
DesK
2010-09-09 10:00

Ännu en människa som hamnat i kläm

Försäkringskassan överklagar kammarrättens beslut för en flicka som behöver assistans dygnet runt. Läs vidare på dagens nyheter.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Beavis]
2010-09-09 14:40
#1

Förnedringskassan slår till igen. Jag har för längesen slutat att vilja ha något med dem att göra. Tyvärr har jag drabbats av behoven av aktivitetsbidrag men undviker att söka annan hjälp ifrån dem i någon form.

[SvenA]
2010-09-09 15:01
#2

Varför blir jag inte förvånad?

Det här har ja den senaste tiden påtalat på många olika sätt och försökt få upp till ytan men intresset för dessa frågor är inte på topp alls. det är inte politiskt rätt att påpeka dom stora brister som finns i vårt fina samhälle

[Beavis]
2010-09-09 17:33
#3

Nej den rådande trenden är egosismen och satsa på dig själv skit i andra. Och håna dem som är svagare än dig själv

[SvenA]
2010-09-09 19:06
#4

Detta är precis det jag håller på med själv jag slåss med kommunen via domstolarna för att kunna få kommma ut från min bostad och kunna delta i olika samhällsaktiviteter

Vi som har storaa hjälpbehov har inte längre något existensberättigande i dagens samhälle man skulle nog hellre se till att vi försvann för gott så attt man slipper både se och höra oss överhuvudtaget

[Beavis]
2010-09-09 23:27
#5

Det känns som så emellanåt. Som jag brukar säga till mina vänner om frågan kommer upp "jag skulle inte rekomendera ett par att behålla ett foster som konstaterats ha mitt handikapp" För modligen inget annat heller? pga just det att man inte har något mäniskovärde och aldrig riktigt kommer in i samhällsgemenskapen. Jag vet att det är andra eller ja de flesta andra har lyckats bättre än mig men det är min synvinkel på det hela.

[SvenA]
2010-09-10 10:25
#6

Men det är för hemskt när det har gått så långt

Vi har alla rätt till ett gott liv men så länge vi inte själva reser oss upp och verkligen slåss för våra rättigheter kommer vi alldrig att få ett samhälle för oss alla med funktionshinder

Så det är väl hög tid att börja skrika högt och ta upp näven ur byxfickan och ställa sig på barikaderna

Annons:
DesK
2010-09-10 12:46
#7

Problemet är väl också att många med stora funktionshinder inte själva orkar föra sin talan. Alla är ju inte lika tuffa och starka som du Sven. Därför måste fler människor engagera sig i detta, anhöriga, kompisar och så vidare. Man vet ju faktiskt inte om eller när man själv hamnar i en sådan situation. Så för mig är det självklart att stötta så gott jag kan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
2010-09-10 13:05
#8

Jag har inget jättestort funktionshinder, problemet är väll mer att jag är normalintelligent och är fullt medveten om folks attityder och föruttattade meningar. Och den diskriminering det medför.

Aldrig att jag skulle låta min tjej föda ett barn med ryggmärgsbråck. Hur illa det än kan låta i en del personers öron.

[SvenA]
2010-09-10 13:25
#9

Om man ska föda ett barna med funktionshinder ärr en sak som man bara kan avgöra själv det kan ingen annan avgöra åt en

Vad jag menar att det är synd att samhället är så dåligt att man inte inser att det alltid kommer att födas barn med olika funktionshinder.

Vi måste få ett samhälle där man accepterar att det finns personer med olika funktionshinder och att vi faktiskt är en del av samhället

Att vi alla inte kan eller orkar ta tag i dom handikappolitiska frågorna har jag full förståelse för men att man är helt tyst har jag svårt att förstå för man kan faktiskt vara med bara genom att visa sig ute i samhället och vara med på olika saker där man tar upp dessa viktiga saker det kan vara med stöd av både familjen och övriga personer man känner det gäller bara att hålla grytan kokande.

Och som bekant kan droppen försätta berg i rörelse så det räcker med det lilla man har förmåga till

[Beavis]
2010-09-17 00:49
#10

Det är ju det att människors attityd emot mig/oss som funktionshindrad är otroligt förnedrande och kränkande ibland. Dessa skulle kanske kunna ändras lite med vår närvaro i det offentliga rummet? men i o m att många väljer att sitta hemma och förtidspensionera sig så blir det svårt.

[Beavis]
2010-09-17 00:51
#11

Jag hitade ytterliggare en artikel i Aftonblaskan om en person som råkat illa ut i vården: artikeln

Här kräver Kommunen bevis på iq under 70 för att ge en alzheimer patient personlig assistans.

[SvenA]
2010-09-17 12:20
#12

Vi som tillhör personkrets 3 blir ännu mera ifrågasatta om våra hjälpbehov

Så lagen följs absolut inte och det har blivit stora köer till våra förvaltningsdomstolar bara för att kommunerna och försäkringskassan inte vill följa lagen

Så det är inte klokt att man får slösa så med samhällets resurser som kommunerna och försäkringskassan håller på med

[Beavis]
2010-09-17 18:16
#13

Omänskligt förfarande skulle jag säga.

Annons:
[SvenA]
2010-09-17 22:50
#14

Det finns en artikel även i dagens tidning oom en person som måste sälja sin bostad inom 4 månader enligt socialkontoret i stockholm.

[Beavis]
2010-09-18 10:19
#15

Jobbigt, men man får inte äga kapitalvaror om man skall gå på socialbidrag det är en gammal regel. Knappt att du får äga en bil om du inte kan påvisa att du behöver den för att bli ekonomiskt självständig igen.

[SvenA]
2010-09-18 11:39
#16

Jag vet detta men det är faktiskt som så att det finns snart iga hyresrätter för dom har ombildats till bostadsrätter det har alliansen sett till

Så det kommer att bli väldigt många hemlösa i stället för man måste sälja sin bostad för att kunna få tillfälligt försörjningstöd (socialbidrag)

Så hur man ska lösa detta är en stor fråga som det vore bra att få ett svar på hur man har tänkt att man ska kunna bo någons stans

[Beavis]
2010-09-18 15:18
#17

Vi har ju en arbetarregering Glad Och de säger ju att alla som vill arbeta kan få arbete. och om alla har arbete behövs inget försörjningsstöd…. och vi kan sänka skatterna med någon krona till.

Deras tankar går ju ut på att sälja ut attraktiva hyrresrätter i innerstan och närförorter och bygga nya hyreslägenheter i ytterförorter där det fattiga avskummet som antingen inte kan eller vill köpa kan bo.

Sen för att höja vissa områdens populäitet och blandning så sålde de ut vissa hus i miljkonprogrammet för ombildning. och nu är det rusning ut till tensta och andra områden…..

[SvenA]
2010-09-18 15:51
#18

Vi kommer nog att få stora tältstäder för det kommer inte att finnas bostad till alla som måste sälja sina bostäder för att kunna få ett litet bidrag för sin överlevnad det är bara att när man har tvingats att sälja sin bostad så får man inget försörjningstöd för då har man egna pengar att leva en kort tid av om det inte bara blir skuler kvar.

Så hela ladugårdsgärde kommer nog att bli en hel stad av bostadslösa i tält fast och andra sidan om man har ett tällt så måste man nog sälja även det för att få lite försörjningstöd så vi har ett moment 22 i detta läge.

Upp till toppen
Annons: