Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 1163 ggr
AnneN
2010-09-14 21:10

Tips på anpassning av skogspromenader

Hejsan!

Jag har nu via arbetsförmedlingen praktik hos Skogsstyrelsen och har där bland annat fått i uppdrag att komma med idéer på vad man skulle kunna göra för att locka mer folk till vissa skogsområden (där vi har projektet för stunden).

Ofta så tänker man på att anpassa för joggare, skolklasser, och andra som man ofta stöter på ute i skogarna.

Men nu skulle jag vilja veta vad vi i Skogsstyrelsen skulle kunna göra för att locka även de som har rörelsehinder och kanske sitter i rullstol, har rullator eller annat hjälpmedel för att ta sig fram.

Hur skulle du vilja att vandringsstigarna i skogar anpassades?

Vad skulle du vilja se och uppleva i skogen?

Alla idéer är välkomna och kommer att tas upp i idébanken för att sedan se vad vi kan göra i detta projekt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Beavis]
2010-09-14 23:09
#1

Om man sitter i rullstol och vill ut i skogen tänker jag instinktivt på att ta sig fram på olika stigar.

Då är det ju rötter och gropar som är hiindret för en rullstol samt folk med olika gångsvårigheter. Dessa är ju svår att åtgärda utan att sabba skogen

Däremot om ni har gångvägar som man kan ta sig fram på är underlaget viktigt även där och då föredrar man nog någon form av packad mackadam eller liknande.

Annars kan jag int tänka mig så mycket annat? bänkar är revligt om man vill vila. fast det sabbar kanske naturen och upplevelsen?

Framkomlighet och underlag är egentligen nyckeln. De flesta rörelsehindrade som vill ut i naturen kommer ut tror jag?

Själv fick jag lära mig att ta mig fram i skogen på ett läger med Rekryteringsgruppen för många år sedan.

Upp till toppen
Annons: