Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 2121 ggr
[SvenA]
2010-09-26 15:14

Arbete åt alla, Bara en dröm?

Att alla människor skulle få ett lönearbete bara dom ville ta det är inget annat en stor bluff som aldrig kommer att gå i uppfyllelse.För det kommer aldrig att finnas så många arbeten så att det räcker åt alla människor. Det handlar mera om ideologiska skäl att säga att alla ska arbeta och att dom arbetslösa är slöa och inte vill arbeta.

Dom allra flesta människor vill faktiskt ha ett lönearbete att gå till som den stora majoriteten har och inte bara för att få en inkomst att leva av. Det handlar även om att få en social tillhörighet och en socialtrygghet, det handlar även om att bli sedda som fullvärdiga medborgare i samhället. För i dag ser man ner på den som inte lyckas att få ett arbete den personen är något suspekt i mångas ögon och har inte samma människovärde enligt många. Det är hemskt vilken syn man har numera på dom arbetslösa.

Det är ännu svårare för personer med funktionshinder att få ett arbete för har man ett funktionshinder så står man allra längst ner på listan över dom som kan få ett arbete. Så denna grupp kommer alltid att ha det mycket svårt att komma in på arbetsmarknaden och detta mest på grund av en massa konsttiga fördommar mot funktionshindrade.

Det finns också en massa arbeten som skulle behöva göras men som man av ideologiska skäl inte vill att dom ska finnas. Så politikerna har även varit med om att skapa arbetslöshet av stora mått.

Om man tittar på den slutna sjukvården så har man där tagit bort i stort sett en hel yrkesgrupp. Och detta är Sjukvårdsbiträden som verkligen gjorde en stor insats i omvårdnaden av patienten. Deras uppgifter ska i dag genomföras av undersköterskor eller sjuksköterskor som numera får gå på knäna av för mycket arbete. dom får göra ett arbete som dom egentligen är överkvalificerade för. Och det får patienterna lida för genom att personalen inte har tid att hjälpa till med rent praktiska saker.

Man har lagt ut all städning på entreprenad vilket i sig själv inte är fel. Men det har fått den följden att man mycket kraftigt har dragit ner på antalet personer som ska städa samma mängd av utrymme på mycket kortare tid. Och deta har fått katastrofala följder med alt mera smutsiga sjukhus och mycket mera smittspridning. Så här skulle det behövas mera personal för att verkligen se till att det blir ordentligt städat, så att man minskar ner smittspridningen. Och jag tror att det vore bättre om man hade egen personal som utför städningen som känner mera ansvar och verkligen vet hur viktigt det är med ordentlig städning på ett sjukhus. Det får aldrig vara vinstintresset som får styra denna viktiga bit av sjukvården.

Sedan har vi den kraftiga nedskärningen av personliga assistenter som är billigare för samhället. Där väljer man i stället en dyrare lösning för samhället genom att kommunerna ska ha det ekonomiska ansvaret för dpi har om första 20 timmarna och inom den kommunala omsorgen drar man hela tiden ner på personalen. Som numera ska göra allt mer på all kortare tid, så även här finns det massor av arbetstillfällen som skulle minska ner arbetslösheten om man bara ville från politiskt håll.

Även inom skolan saknas det väldigt mycket personal för att kunna bedriva en god skola där alla elever får det stöd och hjälp som dom har rätt till.

Tittar vi på hur det ser ut i den yttre miljön i våra samhällen så ser den ofta för bedrövlig ut även här finns det massor av arbeten som skulle behöva göras.

Så man skulle verkligen kunna skapa en massa arbetstillfällen om man bara vill från politiskt hålll. Men man har i stället valt att blunda för dom stora behoven som verkligen finns, och i stället inför man en massa skatteavdrag som minskar ner dom inkomsterna som behövs för att vi ska få ett mänskligare samhälle. Och man låter en massa onödig byråkrati växa fran i stället för att satsa dessa pengar där dom verkligen gör nytta för den enskilde.

Och samtliga politiker oavsett partifärg har varit med och skapat detta samhälle vi har där det är viktigare med det egna jaget än solidariteten mellan landets samtliga invånare. Vi måste få ett slut på detta och verkligen se till att samtliga medborgare får leva ett värdigt liv utifrån sina egna förutsättningar.

Annons:
EvaG
2010-09-27 11:44
#1

Det har nog varit som du skriver de senaste 30 åren i Sverige. Du har dessutom helt rätt i det du skriver att set spelar ingen roll vilken färg politikerna har. I dagens samhälle bryr man sig mest om sej själv och struntar i om andra mår dåligt eller ej. Även om man som politiker fförsöker ge sken om att man värnar om andra.

Nu är det nog inte bara i Sverige som det är så utan i hela västvärlden. Övriga delen av världen vet jag inte så mycket om när det gäller detta.

Se på Staterna där Obama arbetar hårt med sjukförsäkring, som mött hårt motstånd.

Sedan blir ju inte saken bättre här i Sverige om världen är i stor ekonomisk kris. En kris som jag länge funderat på om den inte bara är fingerad och påhittad för att världen över kunna avskeda folk och sänka löner och en del kan spä på sin rikedom. Inget ont om rikedom vill jag poängtera. Varför jag har dessa funderingar. Jo se som exempel vad fort bilindustrin återhämtat sig. Det finns fler exempel.

Ja nu var det inte det sista det skulle handla om egentligen. Vi har låg statlig skatt i det här landet. Den är väl nästan lika med noll. Självklart kan då inte staten ha hand om en massa kostsamma projekt såsom personliga assistenter och en massa annat. Självklart får kommuner och landsting ta över sådant. Kommuner och landsting som redan innan kryper på knäna på grund av den ekonomiska bördan.

Det är självklart bättre för staten att ta bort de projekt som inte ger visst för då har landet en större chans att kunna sälja ut de statliga företag som gör vinst (statliga företag får väl inte gå i vinst, eller) för att få pengar för att hålla skatten nere. Är det inte bättre att låta statliga företag gå med vinst och låta pengarna gå till kommuner och landsting om nu de sistnämnda ska ha hand om allt som inte är lönande penningamässigt, men som kan vara lönande bland annat psykiskt för människan. Detta kan så småningom ge ekonomiskt vinning.

Det här blev långt babbel från mig så nu ska jag vara tyst en stund.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2010-09-27 12:25
#2

Vi har haft världens bästa omsorgg i det här landet där man från den övriga världen kom hit i stora massor och ville veta mera men numera så har vi nästan monterat ner all den fina omsorgen vi har haft

Se bara på servicehusen vi hade som man bygggde för att folk med större funktionshinder skulle kunna bo i egna lägenheter men ändå få praktisk hjälp av personal som fanns i huset dygnet runt det fanns även mycket daglig verksamhet i dessa servicehus det fanns snickerier för dom som kunde hålla på med detta och det fanns vävverksamhet för dom som var intresserade av dettta och det fanns restauranger där man kunde få ett riktigt lagat mål mat till rimlig kostnad som serverades på en tallrik och man hade en trevlig gemenskap med dom övriga boenden och folk som kom uteifrån och åt på restaurangen

alltså en mycket väl fungeramde verksamhet som man nu har monterat ner helt vilket skapade arbetslöshet för många som höll i gång verksamheterna

Så det finns många exempel på att våra myndigheter har skapat en massa arbetslöshet

Jag hörde i går att det under denna kris som har varithar 50 000arbeten försvunnit som aldrig kommer tillbaka så hur vi ska få arbete åt alla och även åt folk med funktionshinder som är minst efterfrågade på arbetsmarknaden är en ekvations sominte går i hop

Det bästa vore att ta bort alla skatteavdrag så att staten får i dom pengar som behövs för en god omsorg om sina medborgare

Försom det nu är så är det en väldigt liten del av befolkningen som är med och betalar som kan ta del av alla dessa olika skatteavdrag såsom Rut och Rot och mpånga finansiella avdrag som man kan göra för att minska den skatt som samhället verkligen behöver för att kunna fullgöra sina förpliktelser gentemot sina medborgare

Vi får alla tillbaka en massa av våra skattepengar i form av fungerande infrastruktur sjukvård och skolor åt alla samt rättsväsendet och en mängd andra saker så utan skatteinkomster så har vi inget sverige heller

EvaG
2010-09-27 13:27
#3

RUT och ROT har jag inget emot. Det skapar ändå att folk kan komma in på arbetsmarknaden. Sedan struntar jag i vilka som använder Ruten och Roten. Det är liksom inget jag engagerar mig i.

Sedan är det inte så konstigt att andra länder kommit ifatt Sverige. Sverige har i lugn och ro kunna bygga upp sina finanser och göra det bättre för folk medan andra länder varit i krig (andra världskriget). Det tar ju stopp någonstans om vi inte ska lämna allt vi tjänar till staten. Det har som sagt tagit stopp, men inte i de länder som började komma tillbaka efter kriget. Nu är det nog stopp där också.

Tror inte längre att Sverige kan få in mer inkomster utan att låna eller omfördela ekonomin inom landet. Mer skatt ger myndigheten mer pengar. Mer skatt gör att konsumenten har mindre att handla för. Har konsumenten mindre att handla för ökar arbetslösheten då företagen inte får in pengar vilket i sin tur ger staten mindre pengar och kommunen får mer utgifter.

Vi måste tänka på att högre skatt kan leda till mindre inkomst för staten. Lägre skatt kan leda till högre inkomst för staten.

Hela samhällsekonomin är, hur vi än vänder på det, en balansgång. Vågskålarna ska helst ligga lika.

Ett problem vi kanske har när det gäller arbete och funktionshinder är alla dessa företag som säljer arbetskraft såsom Manpower med flera. Där tror jag många funktionshindrade blir stoppade och ingen har koll på om det är så eller ej. Bemanningsföretag heter det tror jag och dessa har nu funnits i många år.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
2010-09-27 13:42
#4

Oj här blev det mycket att läsa

[SvenA]
2010-09-27 14:30
#5

Det hela handlar helt klart om fördelningen också och visst skapar rot och rut en dela arbetstillfällen. Men dom som verklkigen kan utnyttja dessa avdrag och en del andra avdrag är försvinnande liten men majoriteten är med och betalar.

Det är allltså en omfördelning till ett fåtal från flertalet.

Alla som vill ha hushållsnära tjänster får gärna ha dessa, men majoriteten ska inte vara med och finansiera detta.

Man lura pensionärer med detta dom får betala en lågpenning för fönsterputs men får sedan i slutändan en restskatt bara för att någon tycker detta är bra.

Det vore mera rättvist om man sade från början att så här mycket kostar fönsterputsen.

Det är likadant med att man utnyttjar rutavdraget för att någon annan ska hämta dom barn man har satt till världen på dagis, medans majoritetn inte kan utnyttja detta och har man satt barn till världen så får man också ta konsekvensen av detta fullt ut.

Felet ligger i den stora statusjakten man tror att man hela tiden måste ha mer och mer av den rena lyxen

Se bara på denna hysterin av klädmodet där alla måste ha det senaste och dyraste klädmodet och det drabbar dom med små inkomster

Vi måste komma tillbaka till det samhället där man kan leva bra på en vanlig arbeterlön men hur vi ska komma dit vet jag inte riktigt

Så visst måste vi fördela om

[Beavis]
2011-02-14 20:48
#6

Jag ändrar riktning lite på denna tråd då jag tycker att rubriken passar bra.

I en utredning kritiserar arbetsförmedlingen sig själva för att de i Jobbgarantin även kallad "joben" av arbetsförmedlare. Har misslycktas totalt med att få ut handikappade och äldre i sysselsättning, detta gäller personer i fas3 dvs långtidsarbetslösa. Det har jatg sagt själv hela tiden sen jag själv hamnade i träsket igen. Jobgarantin suger och arbetsförnedringen gör inte sitt jobb. Utöver det behövs en attitydförändring på arbetsmarknaden bland företagare mfl. Varför kämpa för att vi ska överleva födslar, olyckor och svåa sjukdomar mm när vi ändå bara döms till ett liv i förnedring i samhällets periferi??

Läs artikeln här

Annons:
bernil55
2011-02-15 20:24
#7

En artikel jag ej läst, så bra. För övrigt läser jag men orkar inte skriva som jag vill. Men jag vill berätta att jag utnyttjat RUT en gång, eftersom det blir billigare än hemtjänstens städhjälp. Så illa är det! Det blir annat om man har mycket hjälp, för det finns ju en maxtaxa, men för mig blir de sk servicetjänsterna väldigt dyra.

RUT är alltså det enda goda denna regering gjort för mig, som har sjukbidrag.

[SvenA]
2011-02-15 21:04
#8

#7 men har du inte fått restskatt efter att du har nyttjat det för det fick min svärmor

Man kan bara nyttja det om man samtidigt har avdrag att göra för annat

Så det gäller verkligen att tänka sig för i dessa saker

bernil55
2011-02-15 21:32
#9

Angående RUT: jag kanske inte är smart ändå men jag har läst om när det lönar sig och inte och tänkte att det nog funkar…  Har bara tagit en städning än. Får försöka tänka till lite mer. Om jag tar korta pass lönar det sig i alla fall inte på grund av faktureringsavgiften, som jag inte hade räknat med. Såna angifter retar mig så!

För övrigt så får jag alltid restskatt, för jag har inte ändrat skatteavdraget på mina pensioner.  Men jag måste ju veta hur det här slår i slutändan!

Hade din svärmor utnyttjat det mycket?

[SvenA]
2011-02-15 21:59
#10

Hon nyttjade det en gån och fick lika mycket i restskatt som hon betalade kontant så det belev inget billigare än om hon skulle ha betalt direkt

Och det handlade bara om fönsterputs en gång så det blev en dyrbar vetenskap

Upp till toppen
Annons: