Rehabilitering

motverka överrvikt vid ryggmärgsskador?

2010-10-12 12:05 #0 av: [Tearix]

Är det någon som har tips (eller länkar odyl) om hur man kan gå ner i vikt om man har en hög förlamning? Personen kan förutom nacke /axlar bara använda en del av musklerna på översidan av armarna och kan tex inte ta sig fram i manuell stol själv, så det är inte direkt lätt att motionera!

 

Anmäl
2010-10-12 17:35 #1 av: [SvenA]

Det finns väl ingen genväg annat än att försöka förändra kosthållningen för det är problemet med alla oss som inte kan träna som andra vi går gärna upp i viktpå grund av för mycket intag gentemot av vad vi förbrukar

Jag skulle nog försöka med en dietist och se vad dennne föreslår

Det borde gå att ordna genom sjukvården eftersom det på grund av sjukdommen inte går att utföra fysiskaktivitet på samma sättnär man sitter i stolen

Anmäl
2010-10-12 18:50 #2 av: [Beavis]

Mycket aktivitet och träning är ju att rekomendera. Använda den lilla funktion som finns och kämpa för att kanske genom träning stärka och återfå lite mer funktioner i överkroppen. Det bränner energi bara att röra sig så mycket som möjligt.

Motivera sin partner att motionera så mycket som möjligt det är bra på alla sätt

_______________________________

Medhjälpare på: rörelsehinder.ifokus.se , hemsidor.ifokus.se

 

Anmäl
2010-10-12 22:21 #3 av: [SvenA]

All form av rörelse är av godo för hälsan i stort för alla människor och särskilt om man sitter i stolen det handlar om att försöka hålla cirkulationen hög och inte stelna till i lederna

Anmäl
2010-10-23 22:06 #4 av: Mooon

Om jag har förstått rätt, så är det intaget av kalorier som främst påverkar vikten. Motion och rörelse är alltid bra men gör i sig inte mer än marginell víktminskning. Styrketräning ökar på muskler som i sin tur bränner mer energi men om man ändå inte har möjlighet att träna de stora musklerna så är det trots allt kosten man främst måste förlita sig på när man reglerar energiintaget. Själv tränar jag ett par gånger i veckan för att få bättre kondition och starkare armar men det är maten jag främst fokuserar på.

Gör en översyn på vad du äter, när och varför. För en matdagbok så du har stenkoll på vad du stoppar i dig + att du kan gå tillbaka och se vad du ätit fel om viktnedgången stoppas. Uteslut främst allt godis, kakor, bullar, efterrätter, chips, ostbågar och snabbmat. Testa att ersätt eventuella mackor till frukost med havregrynsgröt + en frukt. Ät regelbundet så du inte blir hungrig men små portioner och ta aldrig om. Fyll upp med mkt grönsaker. Sedan kan du ju googla på en massa dieter men personligen struntar jag i dieter som low carb och sådant. Jag äter allt men mkt fisk och helt kött men utan eller med mkt lite sås, massa grönt och en liten potatis/ris/pasta. Jag väljer också ofta grönsakssoppor som jag mixar (inte reder), grytor med grönsaker och böner vilka är kalorisnåla. Undviker bröd då det får mig personligen att öka min vikt. När det är fest unnar jag mig att äta lite lagom av allt gott och då njuter jag verkligen men det får ju tyvärr inte bli för ofta.

 

Anmäl
2010-10-23 23:11 #5 av: [Beavis]

Det huvudsakliga är att man måste reglera sin kost som tetra och rullstolsbunden överhuvudtaget om man är ordentligt rörelsehindrad då man inte bränner kalorier på samma sätt längre.

Det är lätt att som nyskadad fortsätta äta som innan skadan, men då man inte längre bränner lika många kalorier längre blir man automatiskt tjock.

Ät som tidigare men i mindre portioner är väll det bästa rådet till din vän. Sen påverkar motion viktnedgång och bibehållande av en bra vikt rätt mycket. Lite olika ideologier bara. Självklart kan man gå ner i vikt som kolli också men då får man strypa kalori tillförseln nästan helt.

_______________________________

Medhjälpare på: rörelsehinder.ifokus.se , hemsidor.ifokus.se

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.