Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 1534 ggr
[SvenA]
2010-10-02 20:55

Lina nekas assistans

STORUMAN 13-åriga Lina Dahlberg lider av svår epilepsi och behöver vakas dygnet runt.

Hennes sjukdom är livshotande men trots det är Storumans kommun inte beredd att ta kostnaden för en personlig assistent.

Läs hela arikeln härr

Annons:
Leffe
2010-10-04 04:42
#1

Nu börjar det bli lika i hela Sverige

[SvenA]
2010-10-04 10:15
#2

Det kommer att bli ännu värre framöver

[Beavis]
2010-10-05 00:58
#3

Som jag brukar inleda  mina inlägg i sådan här fall. Jag är inte jätteinsatt i hur det funkar med Epilepsi men jag vet litegrann.

Jag förstår inte varför hon skall ha en PA? om hon inte är handikappad i övrigt…?  Jag tror väll att vänner och skolpersonal kan hjälpa henne under ett anfall lika bra som en PA? Ett "Grand mall" anfall sker väll inte så ofta? Nu ramgår det inte i artikeln hur allvarlig hennes Epilepsi är men om lärarinnan och skolan är informerad borde ju skolgång kunna gå bra.

Har jag fel får ni gärna säga emot..

[SvenA]
2010-10-05 10:39
#4

Man måste veta mer för att kunna avgöra det behovet. men visst skulle det kanske gå att lösa det fungerade i alla fall? när jag gick i skolan jag hade en klasskompis som hade EP och där fungerade bra när han fick anfall.

Men det är väldigt olika på då och nu för på den tiden tog man mera hand om varandra överhuvudtaget.

[Beavis]
2010-10-05 12:22
#5

Jag tror tyvärr att ibland blir föräldrar och till vis del myndigheter och skolor alldeles för överbeskyddande i deras iver att inte göra något fel.. Jag vet att när jag var litet barn krävde dagis att jag skulle ha hjälm för att de var rädda att skada min shunt på något vis… helt otroligt och jag har inget minne av att jag använde den så det kan inte ha hållit särskillt länge?

[SvenA]
2010-10-05 17:18
#6

Det ligger nog en heldel i detta det är alldeles för lätt att förstora saker och ting och bli lite för överbeskyddande

Annons:
[Beavis]
2010-10-05 23:15
#7

Jag vill bara tillägga att jag har all respekt för Epillepsi och vet att det är en svår sjukdom som skrämmer omgivningen och Grand mall anfall kan vara skadande för den drabbade. Jag är bara tveksam till att det verkligen behövs en PA för det handikappet?

[SvenA]
2010-10-06 14:10
#8

Man måste vara insattt i hela ärendet för att kunna avgöra det specifika ärendet men i princip kan man fundera över detta behov

Och man ska vara medveten om att i dagsläget så är kraven för att kunna få assistans näste helt omöjliga efter regeringsrättens senaste dom där man har fastslagit att kan man föra maten till munen så har man inte längre rätt till personlig assistans.

[Beavis]
2010-10-06 15:51
#9

Då är det inte många som har den rätten längre?

[SvenA]
2010-10-06 22:30
#10

Fler och fler blir också av med den dom har eftersom rätten till personlig assistans omprövas vart annat år och man blir verkligen nagelfaren då omprövningen sker

Det finns flera som har blivit tvumgen att sluta sitt arbete och även byta bostad bara för att dom drar in assistenten

Så många av oss kommer inom en mycket snar framtid sitta på någon instution

Det är bara en tidsfråga när det ska starta

[Beavis]
2010-10-07 01:17
#11

Jag sa upp min PA när jag var nio. jag ville klara mig själv. Tyvärr var jag alldeles för instittionaliserad i huvudet för att riktigt komma in i det normala livet igen. Men så småningom så… kommer den dagen med

[SvenA]
2010-10-07 10:53
#12

Personliga assistenten ska bara hjälpa till med sådan som man själv inte klarar av på grund av sitt funktionshinder

Tyvärr så tror jag att vissa assistenter gärna tar över allt och kan göra mera skada än nytta i vissa fall .

Det är väldigt viktigt som assistent att man inte tar i från personen det som den verkligen kan göra själv även om det kan ta lite tid för den som får hjälp

[Beavis]
2010-10-07 18:57
#13

Jag var nog rätt oansvarig och sket i mycket som litet barn. Men kanske hade sker varit annorlunda om jag fått ta konsekvenserna av mina handlingar istället för at ha någon som sprng efter mig och sa åt mig att gå på toaletten och ursäktade mig när jag gjorde fel? jag vet inte men jag anser inte att jag var varken så handikappad eller så dum att jg verkligen behövde en? Jag tror snarast att det var kommunen/Dagis som krävde det för de visste inte hur man hanterar ett handikappat barn.

Annons:
[SvenA]
2010-10-07 19:52
#14

Det är väldigt olika på alla människor och man drar gärna allla över en kam istället för att titta på imdividen

Upp till toppen
Annons: