Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 5202 ggr
kajsadavidsson
2010-10-25 20:42

Använder du rullstol?

Hej!
Jag är precis i början av ett designprojekt om rullstolar/fordon i stadsmiljö och skulle behöva lite synpunkter från personer som använder rullstol i vardagen.
Enligt min uppfattning så finns det idag ingen rullstol el. dyl. som är tillräckligt anpassad för stadmiljö. Det blir svårigheter med trottoarkanter, trappor, rulltrappor, bankomater, folksamlingar m.m.
Vad anser du? Vilka situationer skapar svårigheter? Uppfylls ditt behov att kunna röra dig självständigt i stadsmiljö idag? Hur skulle det kunna förbättras?
Alla kommentarer och åsikter är välkomna!
/Kajsa

Annons:
[SvenA]
2010-10-25 22:35
#1

Det är inte fel på rullstolarna det är miljön det är fel på och så är det folks attityder till oss som använder rullstol för vår förflyttningar

Det är även fel många gånger när rullstolar provas ut för det är allt för många som får rullstolar som är onödigt tunga för att kunna uppfylla en bra förflyttning

Det är beroende på att dom som bestämmer vilka rullstolar som man ska köpa in är inte alltid dom mest optimala stolarna det är allt för ofta som priset är mera avgörande än att stolarna ska vara funktionella på ett för annvändaren optimalt sätt

[Beavis]
2010-10-25 23:07
#2

Det är ju nästan alltid så att de som arbetar på exempelvis hjälpmedelscentralen med inköp inte heller är rullstolsbundna. Eller handikappade vilket jag nästan tycker borde vara ett krav? På det viset skulle mn även minska arbetslösheten bland handikappade.

Men justsom Sven säger är lättheten i materialet och funktionaliteten/rörligheten i stolen det mest avgörande för en funktionel stol. Det finns säkert modifieringar som kan göras på dagens stolar? Men jag är ingen designer så vet inte riktigt vad det skulle vara?

De stolar jag använt under åren har jag anpassat efter mig själv i princip allihop, Dt går ju att göra med höjd på ryggstöd, olika stänkskydd, olika fotstöd storlek på drivringar mm.

De rullstolar du sett kanske är de där gamla sjukhusmodellerna i kromad metall? De är stora och klumpiga, men funktionella på sitt vis. Men inte i stadsmiljö som du är ute efter. Men kollar du på XLT Swede, Panthera mfl märken (de är gamla jag vet men det är jag med Skrattande) Är de mycket mer anpassade för att ta sig fram i stan och andra ställen.

Det enda jag kan komma på just nu är väll kanske att man skapar en rullstol som både är manuelle och eldriven. precis som dessa citybikes som finns nu där motorn hjälper till i uppförsbackarna. Det tror jag skulle vara populärt bland dem med nedsatt styrka i armar och överkropp som ändå inte vill ha en konventionell elrullstol.

[Tearix]
2010-10-27 11:49
#3

beavis, det finns redan stolar som är både manuella och eldrivna, tex;

http://80.80.24.87/r11x.asp?linkinfo=6279&include=00000

http://www.spinalistips.se/tips-manuel-rullstol-med-e-motion-hjul-606.html

Håller med om att det är miljön det är fel på. men jag undrar vad TS menar med problem vid folksamlingar?

[Beavis]
2010-10-27 12:07
#4

#3 Tack för info. som sagt jag är inte rullstollsbunden själv på heltid, så jag har inte hållit mig uppdaterad.

Då var det någon annan som kom på min idé före mig igen attans! Skrattande

Din länk finns numera i länkregistret om någon annan framöver vill läsa om tips och tricks i vardagen för ryggmärgsskadade och andra?

[SvenA]
2010-10-27 15:49
#5

Det fanns förr en lös motor som man kunnde hänga på i bak på rullstolen som en vårdare kunde annvända

kajsadavidsson
2010-10-27 21:59
#6

Stort tack för alla svar hittills!

Jag är bl.a. inne på att designa just en "hybrid" rullstol, så tack för tipset.

Vilka egenskaper i en rullstol (ex. vikt, storlek, utseende eller annat) påverkar användandet mest? Om ni skulle räkna upp de fem viktigaste egenskaperna hos en rullstol, (den viktigaste först, osv.)

Om ni tänker bort vad som är möjligt eller inte. Rent visionärt, på vilket sätt skulle rullstolen kunna förbättras för att förenkla livet för de som använder dem?

När jag presenterade projektet för min lärare: "Jag tror att det finns många människor som skulle vilja röra sig i stan men som undviker det bara för att det är för krångligt eller tar för mycket energi med dagens rullstolar". Hans svar på detta : "Finns nog inte så många, de flesta är gamla eller för sjuka för att röra sig i stan…" Vad tycker ni om det svaret?

Annons:
kajsadavidsson
2010-10-27 22:08
#7

svar till Teatrix

Med folksamlingar menade jag platser med mycket folk, barer, konserter, klubbar etc. Från min synvinkel ser det ganska krångligt ut att ta sig fram med rullstol i de situationerna, vilket kanske gör att man undviker dem…

Har även funderat över att när man sitter i rullstol är man alltid längre ner än de som står upp. Vad anser ni om det? Skulle ett "sitt-läge" och ett "stå-läge" kunna vara en förbättring?

[SvenA]
2010-10-27 23:30
#8

En rullstol där man både sitter och kan stå med finns redan på marknaden men inte direkt för utomhusbruk

En rullstol ska vara lättrullad och ha så låg vikt som möjligt. men måste vara väldigt tålig i sin konstruktion och kunna bära tunga personer. så materialet bör nog vara av kevlar eller titan

jag vet att det togs fram en stol av titan under 80 talet

Jag hade på den tiden en spinner som var väldigt bra ooch väl avvägd

Att det mest skulle vara gamla som annvänder rullstol finns det nog inte riktigt belägg för. det är väldigt många unga som har rullstol

Att vii inte syns så mycket i samhället beror på att det är enormt jobbigt att ta sig fram över alla hinder som finns i form av kantstenar trappor dörrar utan dörröppnare och så vidare.

Sedan har vi ett problem till och det är att vi har begränsade tillgång på antalet färdtjänstresor och färdtjänsten ser väldig olika ut i hela Sverige.

Ett bra sätt att ta sig fram i folksamlingar är attt sakta köra på folk för då om inte förr så flyttar dom på sig

Det finns klara fördelar med rullstol också för du har alltid din egen sittplats med dig och sitter i regel mycket bra i din rullstol om den är rätt avvägd för dig.

Problemet är att många inte får sina stolar inställda efter den som ska bruka stolen.

[Beavis]
2010-10-28 18:50
#9

Som sagt anpassade rullstolar har gjorts sen tidigt 80-tal och det Svenka märket Spinner var bland föregångarna. Även jag har haft en Spinner, Nu har jag en ombyggd Swede Elite som sjunger på sista versen.

Jag ycker att TS (kajsa) har något där i tankegångarna ien ståanordning inbyggd. Ståstolar finns redan och elrullstolar finns redan och tydligen finns även manuella stolar med en hjälpmotor.

Vad du skulle kunna göra är att bygga en väldigt lätt och lättmanövrerad stol med hjälpmotor med en inbyggd stå upp funktion typ hydraulik eller om det är kopplat till elmotorn? Så att man ifrån sittande läge kan "ställa sig upp" Detta skulle uppskattas av många som tröttnat på att stira sina vänner i skrevet.

Problemet med folksamlingar och människor som är i vägen kan kanske avhjälpas med att du kopplar på en ljudsignal? Som en cykleklocka eller en tuta (mn inte en tuta för de är för stora)

Detta för att få dem att se os och flytta sig.

För att utveckla tanken vidare måste ju detta fungera med ett batteri som skall vara llätt som fan och gå att inkorporera i chassit och gärna vara återuppladdande med rörelseenergin ifrån exempelvis nedförsbackar och annat (energispar e mode vet du).

Vidare har du detta med handtag eller inte handtag på ryggstödet för vänner och bekanta som älskar att putta på. Behövs de? ska de vara löstagbara? (jag har fimpat mina och en bra bit av ryggstödet)

Kan du lösa dessa saker  har du nog en produkt som blir attraktiv.

kajsadavidsson
2010-10-28 21:54
#10

Kul! tack för alla tips, verkar som jag kan vara nåt på spåret då. Fortsätt gärna att skriva, ju fler synpunkter desto bättre!

Intressant det där med ditt ryggstöd (beavis). Jag har funderat just på det om man kunde dra ner lite på vikten även där. Rimligtvis borde väl de som klarar att använda en manuell rullstol ha tillräcklig styrka i överkroppen för att klara sig med mer av ett svankstöd, eller vad tror ni? Antar att ryggstödet mest används när man inte rullar sig själv fram. Hur högt upp går ditt ryggstöd beavis?

[SvenA]
2010-10-28 22:30
#11

Det där med ryggstödet beror lite på vilken skada man har

Det finns även höj och sänkbara stolar för innomhusbruk så att man når upp i skåp men det är nog inte många som har dessa

Du kan också säga till din lärare att det inte stämmer att det är mest gamlingar som har rullstol

Tita bara hur många trafikskadade det är och andra som har olika olycksskador

Det finns alldeles för mycket fördommar om oss rullstolsburna som måste bort

Tänk även färgmässigt för jag tror nog att det är många som skulle vilja ha mera färgglada rullstolar

[Beavis]
2010-10-28 22:38
#12

#10 Det är så olika beroende på vad du har för handikapp vilket stöd du behöver.

Jag har en relativt låg rryggmärgsskada så jag har en normal balansförmåga i överkroppen.

Däremot de som är Tetraplegiker med nackskador har ofta ingen större kontoll över sin överkropp. Ju högre skada desto värre förlamning.

Paraplegiker som om jag minns och fattat det rätt? är presoner som brytit ryggen på olika ställen har bättre balans och hyfsad kontroll av överkroppen.

Alla dessa är idagsläget kvalificerade för en vanlig manuell stol. Men där slutar egentligen likheterna för en para och en som jag och kanske de flesta med exemplevis cp-skada kan ha ganska lågt ryggstöd om vi vill. Parorna kan det inte för då ökar riskerna att de rillar ur (rätta mig om jag har fel någon som vet)

Mitt ryggstöd slutar någonstans mitt på revbenen, jag har sett många med mycket lägre. Mitt var en kompromiss med hjälpmedelsrådgivaren och morsan och mig jag ville egentligen ha kortare.

Om du funderar på at göra varianten rullstol/ståstol måste du även komma ihåg att det behövs fixeringspunkter på ramen för ben och bålen så att brukaren inte trillar framlänges. Dessa brukar vanligtvis fästas med kardborrband.

Dessa måste då även placeras så att de inte hindrar resningen när man aktiverar den funktionen.

En annan designgrej du kan lägga till är reflexer i någon form de är ju aktuella den här tiden på året, om de kan integreras snygt i hjulen eller chassit?

Inressant projekt, nästan så jag önskar att jag hade haft förutsättningarna att bli ingenjör. Skrattande

[SvenA]
2010-10-28 22:51
#13

Det saknas också lätta el rullstolar som körs med joystick

Dom stolatr som finna väger i regel en bra bit över hundra kilo min väger omkring 150 kilo sedan tillkommer kroppsvikten

Annons:
[Beavis]
2010-10-29 00:43
#14

Ja en sån som de visar i en annan länk här som är elrulle vad jag förstår verkar ju bra men den har styre. Jag tror den väger betydligt mindre än 150kg iaf. Problemet med elrullstolar och vikt är ju att just batteriet är skittungt. Så frågan om vilken typ av batteri man ska använda är mycket viktig. Men om det bara skall hjälpa till lite då och då behöver det inte lika stor laddning och vikten kan hållas ner som i en elcykel.

[SvenA]
2010-10-29 09:55
#15

Jag tror att dett finns betydligt lättare batterier fast dom kanske kostr lite för mycket ännu

Jag tycker också att det är lite märkligt att man imte har en laddfunktion på elstolarna som gjorde att man laddar samtidigt som man kör

nennae
2010-11-01 18:33
#16

Hej

Efter ett par år i rullstol så insåg man hur lätt man hade det som gående, inte nog med att det var höga trottoarer, vissa affärer envisas med att ha heltäckningsmatta och det är tungrullat på. Sen iallafall här uppe i norr är dom på vissa ställen fruktansvärt dåliga på att skotta , ta sej fram med manuell stol i 15 cm snö är tungt. Sen finns de affärer som visserligen har gjort ett försök till att ha ramp men gjort den alldeles för brant.

Många affärer har så trångt mellan hyllorna att man inte kommer emellan eller kan vända med en stol.

Jag undvek att fara på stan då det ofta var svårframkommligt och besvärligt att ta sej fram.

Sen borde de på hjälpmedelscentralena och arbetsterapeauterna få spendera några dar i rullstol så skulle dom lättare förstå vad man pratar om.

[SvenA]
2010-11-01 18:40
#17

Det är inte bara dom som skulle behöva lära sig hur det är att leva med rullstol

Hela befolkningen skulle behöva få leva ett par dagar minst med rullstol med allt vad det innebär.Och dom skulle vara tvungna att ta emot hjälp för att få känna på den biten också så kanske dom förstod hur förnedrande det är att ständigt ha olika personer som kommer och torkar en i bakagen, eller hjälper till med att få på och av sig kläderna

kajsadavidsson
2010-11-09 11:43
#18

Har nu provat några olika rullstolar själv. Vad jag förstår är det enklaste sättet idag för att ta sig upp för en trottoarkant att balansera på bakhjulen ("wheelie" på engelska, vad kallas det på svenska?). Efter att ha försökt mig på detta själv har jag en stark känsla av att detta inte är nåt för vem som helst, Ganska obehagligt, tungt och kräver mycket teknik. Dessutom ser jag framför mig att även de som lyckas lära sig att göra detta blir ganska trötta efter ex antal "wheelies" under en dag.

1.Tror ni det kunde vara en förbättring om man på ett enklare och tryggare sätt kunde göra en "wheelie"?

2.Jag upplevde det själv som mest obehagligt att behöva luta mig bakåt för att hitta balansen. Om man kunde göra en "wheelie" bara genom att flytta tyngdpunkten bakåt, exempelvis skjuta sitsen bakåt men fortfarande sitta upprätt, tror ni det skulle kännas bekvämare/tryggare?

3.Finns det andra sätt att ta sig upp för ex. trottoarkanter?

[SvenA]
2010-11-09 13:26
#19

Det går att backa upp också. Och det finns tippskydd till stolarna också, så att den inte tippar runt.

Att flytta sitsen känns inte riktigt lyckat enligt mig. men vi är alla olika och har olika teknik när vi ska över kanter.

Det finns även dom som klarar av trappor både upp och ner för trappan.

[Beavis]
2010-11-09 21:13
#20

#18 Som Sven säger ärdet personligt vad man klarar av. är man relativt funktionell i överkroppen så är inte trottoarkanter och köra på bakhjulen några större problem.

Men är man spastisk eller har  högre grad av förlamning eller muskelförtvining pg sjukdom etc  Kan man ha problmem de kanter.

Vad jag vet finns det inget svenskt ord för att köra på bakhjulen? (är det någon som har det säg till)

Efter en dag i rullstol är man fortfarande ganska ovan, och inte så säker och det är nog så i ditt fall neb kul att du provar. sen spelar det in vilken typ av stol du använde? sjukhusmodelen kan knappt jag få upp på bakhjulen.

Jag kör uipp på trottoarer och andra kanter som du, rakt framifrån. Det är svårare och svårare ju högre dessa kanter är. De högsta måste man ha fart för att komma över och är nog inte för vem som helst? som Sven säger finns det tippskydd för de som har svårt med balansen.

Det andra sättet att ta sig upp för kanter och trappor är att backa upp för dem det går för enkla kanter eller för långa trappor. men då krävs en ledstång.

På moderna manuella rullstolar ställer man faktiskt in stabiliteten genom att flytta sätet eller chassit över hjulbasen för att göra den så "taippbar" man vill ha. ju mer tippbar desto mer lättmanövrerad men då måse man också ha balanssinne, man vänjer sig.

Svar:

1) jag för min del behöver inget lättare sätt att göra en "wheelie" och tippskydd finns redan fördem som behöver.Däremot tror jag att denna funkrion skulle kanske behövas för elrullstolar?

2)Principen med att göra en "wheelie" är ju att man lutar sig framåt när stolen lutar precis som på en häst eller cykel. men en sådan tanke kunde vara kul att pova, men vet dock inte hur det skulle genomföras? om sitsen flyttas bakåt måste ju benen följa med eller? och då slår ju föterna i kanten istället? om inte de är fixerade i utgångsläget och då är det nog rätt obekvämt?

3) Som jag skrev ovan och som även Sven nämnde kan man backa upp för trappsteg och gatukanter men detta kräver att du har balans och kan göra "wheelies". Annars tippar du framåt. Tänk principen dra en pirra upp för en kant.

Angående vad jag skrev om design och belysning kom jag att tänka på LED belysning. det borde man kunna integrera snyggt  både i chassi och hjul/ekrar?  Vet inte om design ger poäng på kth? men iaf

Sen tror jag tanken med resning/ stå mekanism i en funktionell stol skulle slå både i en el rullstol och i en manuell,  där kan man sälert testa både el eller att manuellt veva eller köra med tryckluft?

Annons:
kajsadavidsson
2010-11-09 23:04
#21

En ny fråga… Min fundering är att dagens rullstolar ofta har en design som är väldigt krävande att "läsa", ex. många detaljer.

Har ni nån gång upplevt att rullstolen stör eller tar fokus från er själva i mötet med andra?

Min tanke är att man en rullstol med "renare", mer minimalistisk design, stjäl mindre uppmärksamhet från personen i den…

[Beavis]
2010-11-10 00:14
#22

Det är nog något som alla med funktionshinder känner ändå. Att funktionshindret stjäl uppmärksamheten ifrån personen.

Jag är ju inte rullstolsbunden på heltid men ibland kan det nog nästan kännas bättre att de stirrar på rullstolen än på att man går konstigt. Men det är min personliga åsikt.

En praktisk rullstol med minimalistisk design är väll en uppgift i sig? Men jag kan ju bara prata för mig själv, det är ju isf också en anledning för att prata lite om de är imponerade eller störda över starka färger eller designer?

Om du tittar på sportstolarna så är de ju ofta designade för att synas lite som tävlingscyklar och bilar. utöver att de skall vara snabba och praktiska för det de används för.

Nu rusar tankarna men om man skall vara i formella sammanhang är kanske en avskalad diskret intressant? En som på något sätt smälter ihop med kroppen/kläderna. En praktisk smidig broms, hjul och chassi som är mer osynliga kanske? Men då kommer just tanken tillbaka att man skulle vilja ha något som höjer upp en eller ställer brukaren upp så att samtalspartnern inte behöver titta ner på en.

Där kan du kolla på designen på ståstolar som redan finns i viss utsträckning. De är sällan bra i båda syftena att stå upp och/eller ta sig fram och se bra ut.

Synd att inte fler av er därute som verkligen sitter i stol lämnar åsikter….

[SvenA]
2010-11-10 09:48
#23

Jag som numera åker permobil alltså en elrullstol, tycker inte att utseendet har så stor betydelse.

På min stol så är det tippskydd monterade vid framhjulen, eftersom den driver på framhjulen. och den klara av max 6 centimeter höjd vi d kantstenar.

Man ska betänka att ellrullstolar väger väldigt mycket och är otympliga men förvånandsvärt smidiga att manövrera

Jag tror nog att barn och undommar gärna vill ha lite tuffare utseende och färg på sina stolar än vad vi äldre vill ha.

Bemötandet är en helt annan sak folk kommer alltid att se funktionshindret mera än vad man ser personen bakom funktionshindret.

Det gäller för oss brukare att vis att det fungerar bra att leva med ett funktionshinder om vi bara får den hjälp vi har behov av. och även får dom hjälpmedel som underlättar vår vardag i samhället.

Mezzzanina
2010-11-17 02:19
#24

Jag tycker det största problemet med rullstolar idag (i alla fall de som man får ifrån hjälpmedelcentralerna) är att man får liksom välja på om man vill ha en stol som går att vika ihop som är tung  eller en lätt som inte går att vika ihop.

Jag har en panhera som jag sitter jätte bra i, men den går inte att vika ihop.

Efter mycket tjat och bönande från min sida så har jag lyckats få en rullstol att ha utomhus.Kravet var att den skulle gå att vika ihop så att man får in den i bagaget på bilen.Eftersom jag har barn kan jag heller inte lägga in en icke ihopfällbar stol i baksätet, för där sitter ju barnen.

Rullstolen som jag fick för utomhusbruk är av märket Etac.Den går att vika ihop, men den är fruktansvärt tung.Varför kan man inte bygga en lätt rullstol som går att vika ihop??

Den frågan har slagit mig så många gånger.

Så för mig ligger problemet med rullstolar inte enbart i framkomlighet i storstadsmiljön, utan även hur de kan anpassas för att få in i en bil.

[Beavis]
2010-11-17 11:05
#25

En mycket bra synpunkt där. jag själv har varken bil eller körkort så den aspekten slog mig inte.

Men det är ju en viktig del i det också att man kan montera isär den och/ellr vika ihop stoeln för transporter av olika slag.

[SvenA]
2010-11-17 11:36
#26

Det borde inte vara så svårt med tanke på dagen fina material

[Beavis]
2010-11-17 12:46
#27

#26 Det har att göra med hur chassit är konstruerat, inte minst framgaffeln är boven i dramat- Om du är nöjd med "fotplattor" så kan du få en stol som går att vika ihop. MEN om man som jag föredrar att ha en framgaffel som är "hel" dvs i en bit. Går det inte att vika ihop den med än att fälla ryggstödet och ta av hjulen.

Detta skulle man kanske kunna lösa med en klickmekanism liknande den man har dör att fästa hjulen i navet?

Man fäller ner dem och sen klickar man ihop dem så det blir en fast enkelram?

Annons:
kajsadavidsson
2011-01-03 15:46
#28

Hej igen!

Har nu kommit en bit i mitt projekt och har en ny fråga angående fotstöd. Vad är för och nackdelar med fällbart/fast fotstöd och för vilka är det viktigt att det är fällbart?

Även armstöd har jag lite funderingar över. Samma här vad är för och nackdelar på rullstolar utan/med armstöd och för vilka är det viktigt att det finns? Kan de vara i vägen för vissa?

[Beavis]
2011-01-03 18:41
#29

Hej igen

Roligt att du fortfarande följer tråden Skrattande

- Fördelen med "fotplattor" tror jag är att du just kan vika ihop stolen om den är gjord så. Du får även en frihet att antingen låta benen dingl eller kunna sätta fötterna i marken på ett sätt du inte kan med en fast fotstöd/ram.

- Nackdelen är väll just den att det inte ä lika snyggt i mina ögon. och ibland tycker jag det ser skrangligt ut.

Armstöd har jag aldrig haft på någon vardagsstol. De brukar bara finnas på sjukhusvarianterna och på Pensionärsstolarna. Beroende på vilken målgrupp du har tänkt så är armstöd mest för äldre och/eller gravare handikapp.

De jag har provat har jag kasserat för:

- De gör stolen mer svårmanövrerad och otymplig (stolen blir bredare vid armbågarna). Och jag har aldrig saknat dem i någon manuell rullstol jag har haft.

- Fördelar: Ja man kan ställa brickor på dem. man kan stätta armbågarna på dem och stöda upp hakan med händerna…

För vilka är de viktiga? Äldre personer, personliga assistenter, anhöriga..? vet inte som sagt har jag aldrig använt dem utom när jagbesökt sjukhus och annat myndighetsliknande.

[SvenA]
2011-01-03 19:04
#30

Arnstöd ska vara avtagbara för dom behövs om man har svårt att resa sig ur stolen och dom kan vara bra att ha om man har lite finare klädsel

Mezzzanina
2011-01-03 20:30
#31

Jag har uppfällbara fotstöd.Eftersom jag sparkar en del med fötterna när jag rullar mig frammåt.Det är också en fördel att ha uppfällbara fotstöd när man skall förflytta sig över till andra platser.Då fäller man ju bara bort dem så är de ur vägen.

Men jag håller med Beavis att fotplattor inte ser så snyggt ut.

[Beavis]
2011-01-04 17:19
#32

#31 Det håller jag med om att det är en av fördelarna med uppfällbara fotplattor, Att det blir lättare att resa sig ur stolen. I nuläget blir det att na kliver ur lite snett eller "hoppar ur" Kan detta designas snyggt så att den ser helgjuten ut men går att fälla upp. Vore det ett framsteg.

kajsadavidsson
2011-01-07 18:53
#33

Tack så mycket för alla svar! Håller helt med om att fotplattor inte är speciellt tilltalade det var bland annat därför jag ville höra med er. Har lite att fundera över då verkar det som och kanske försöka lösa fällbaraheten på ett elegant sätt.

[SvenA]
2011-01-07 21:17
#34

Problemet är ju att man måste ha någonstans att sättta fötterna jag tycket fotbågen var bra på dom stolarna jag hade på 80 talet

Annons:
[Beavis]
2011-01-08 16:27
#35

#34 Jo fotplattor och / eller fotbågen behövs. Den ska definitivt inte bort. Det jag föreslår är ett designmässigt mellanting. Bågen är ju snyggare än plattorna men plattorna är mer praktiska. kan man få fram ett designmässigt mellanting, tror jag att hon har hittat något bra.

[SvenA]
2011-01-08 16:48
#36

Fotplattor är sämre tycker jag jag ser det på min elstol nu dom är för små för att det ska vara riktigt bekvämt för mig

[Beavis]
2011-01-08 16:51
#37

Det som är bra med fotplattor är som sagt att de är uppfällbara vilket underlättar vid förflyttning i ooch ur stolen. Men annars har jag ju alltid föredragit fotbågen jag med. jag tror t o m det ursprungligen var fotpklattor på denna gamla stol jag har fast jag bytte till fotbåge då jag tyckte det var fräschare design.

Upp till toppen
Annons: