Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2777 ggr
HSA-Niklas
2010-10-27 14:03

LSS Har företräde framför SoL

Som ny på Rörelsehinder i Fokus vill jag börja med att säga hej till allihopa. Med det sagt vill jag också dela med mig av det pressmeddelande som jag författat för min arbetsgivares räkning som rör hur Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) felaktigen ofta får ge vika för den svagare socialtjänstlagen (SoL).

Pressmeddelande från Hela Sveriges Assistans genom Newsdesk (länk)

Hela Sveriges Assistans deltog i mässan Ett Bra Liv den 29 september - 1 oktober. Vi upplevde vår medverkan som lyckad och vår monter fick många besökare. Det som däremot upprörde oss var några av våra besökares berättelser. Vi fick nämligen höra flera historier om hur kommuner med största sannolikhet agerat felaktigt i sin bedömning av dessa funktionshindrade människors hjälpbehov.

Det som framförallt slog oss var hur vissa kommuner verkar bedöma unga funktionshindrades hjälpbehov enligt Socialtjänstlagen, SoL, snarare än Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Detta innebär att unga funktionshindrade har fått beslut om hemtjänst snarare än personlig assistans.

Detta är ett direkt felaktigt förfarande. LSS antas vara till fördel för den enskilde och ska därför ha företräde gentemot andra lagstiftningar. Om förutsättningar för att en tillämpning av LSS kan göras saknar således socialnämnden i kommunen möjligheter att göra en bedömning enligt SoL istället.

Man kan spekulera i om det är kommunernas minskade möjligheter att ta ut avgifter inom ramen för LSS som är avgörande för kommunens beslut att bedöma enligt SoL istället. Detta tror vi dock inte är fallet. Vi tror snarare att kommuner saknar kunskap om de fördelar som en bedömning enligt LSS innebär, både för den enskilde och för kommunen.

Socialstyrelsen pekade i sin rapport Personlig assistans ur ett samhällsekonomiskt perspektiv* på hur personlig assistans kan vara ett mycket kostnadseffektivt alternativ till insatser enligt SoL, såsom hemtjänst. Brukaren får ofta ut mer tid med sin assistent samtidigt som det kan kosta mindre.

Man ska även hålla i minnet att Lagen om assistansersättning, LASS, reglerar och begränsar kommunernas betalningsskyldighet där brukarens behov av personlig assistans avseende de grundläggande behoven överstiger 20 timmar per vecka. Någon sådan finansieringslag finns inte för insatser enligt SoL. Kommuner kan således även av denna anledning hitta en mer kostnadseffektiv lösning genom att bedöma den enskildes stödbehov enligt LSS i första hand.

Vi hoppas och tror att detta är ett problem som med tiden kommer att minska och upphöra. Men för detta krävs ett kontinuerligt informationsarbete, från intresseorganisationer, brukare såväl som anordnare av personlig assistans.

* Personlig assistans enligt LASS ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, Socialstyrelsen. Lägesrapport. Artikelnr 2008-131-27

Annons:
[SvenA]
2010-10-27 16:11
#1

Välkommen hit hoppas att du kommer att trivas här

När det gälller LSS så är det faktum att det i dagsläget är intill en ren omöjlighet att kunna få personlig assistans om du bara kan stoppa maten i munnen själv.

Detta efter den senaste domen i Regeringsrätten. Och det finns även domar som säger att det ska vara hemtjänst i stället för LSS insatser. Så om man inte ser till att förändra det, så kommer personer som tillhör personkrets 3 inte att kunna få någon assistans överhuvudtaget.

Och vi har även ett mycket stort problem ned att det i dagsläget är årsvisa väntetider om man överklagar kommunernas beslut.

Det betyder att det kan ta upp till 4 år innan man vet om man kan få assistans överhuvudtaget…

Det behövs en riktig resning för att vi ska få en assistansreform som är värd namnet överhuvudtaget. Men det verkar inte finnas något som helst intresse för denna resning

Vi är på väg tillbaka till den tid som innan LSS infördes

Jag var med innan LSS infördes så jag vet vad det bettyder.

Jag är själv en av dom drabbade av denna försämring och väntar på domstolsbeslut som inte kommer förrän nästa år tidigast i februari.

[SvenA]
2010-10-27 16:18
#2

Vi har ett faktum till, det är att det under förra mandatperioden lades ett besparingskrav på 3 miljarder på assistansverksamheten, och det lär nog komma att fortsätta även denna mandatperiod.

HSA-Niklas
2010-10-27 16:39
#3

Intressanta kommentarer SvenA. Jag som är ny i branschen märker nu vid omprövningar av beslut att just det här med måltider kan ställa till det ordentligt.

Om man tidigare fått sina måltidssituationer räknade som grundläggande behov är det högst osäkert att detta skulle gå igenom vid en omprövning idag om brukaren i fråga kan föra gaffeln till munnen själv.

Detta kan såklart ge oerhörda konsekvenser för huruvida man kommer upp i 20 timmar grundläggande behov eller ej, vilket ju krävs för ett beslut enligt LASS.

[SvenA]
2010-10-27 17:09
#4

Det är faktiskt flera hundra som redan har fått sin rätt till personlig assistans indragen och det kommer bara att öka hela tiden intills dess regeringen förändrar sin inställning till assistansverksamheten.

Det är många som har fått sina liv helt förstörda på grund av dom nya reglerna som blev till i och med regeringsrättens dom. Och många förvaltningsrätter säger att assistansen i stället ska ligga under Hemtjänsten. Det finns faktiskt sådana fall och flera lär det bli jag lovar.

Jag har varit med alldeles för länge i denna sväng för att jag ska kunna tro på förbättringar för oss som har behov av assistans för att kunna fungera i vardagen.

Vi kommer snart att vara tillbaka till instituionsboende.

Jag förstår inte varför det inte tas på allvar att vi är på väg dit igen?

[Beavis]
2010-10-27 18:22
#5

Först ska jag också säga välkommen hit HSA Niklas din närvaro som HSA handläggare här på sidan är mycket välkommen.

Det är sorgligt att folk inte ser det. Men det är den gamla klyschan "det berör inte mig så varför bry mig"

Vi har ju fått sänkt skatt ialla fall de som tjänar mer än 100000kr i månaden, så vi är nöjda.

Nu har vi ju fått skattesubventioner på husnära tjänster så vi kan ju anställa en estländska som städar tvättar och följer oss ut på stan…. med den enorma skattelättnad och ökade valmöjligheter vi har fått så är det bara att välja och vraka.

Jag förväntar migatt sitta på en papbit och tigga innan mandatperioden är över om jag lever då?.

Ledsen om jag framstår som cynisk och bittter men det är jag.

[SvenA]
2010-10-27 23:37
#6

#5 Jag får verkligen hoppas att du lever efter mandatperioden och att du ska slippa sita på din pappbit

I värsta fall kan jag nog ordna en pall åt dig att sitta på fast då vill jag sitta bredvid

om vi inte redan har hamnat på en instituion någon stans bakom låsta grindar

Annons:
HSA-Niklas
2010-10-28 18:01
#7

Beavis: Vill bara förtydliga att jag inte arbetar som LSS-handläggare på myndighet - jag är LSS-rådgivare på ett privat assistansbolag. Det betyder förvisso att jag ofta kommer i kontakt med handläggare på olika myndigheter.

Hoppas också att du ska överleva den här mandatperioden. Om man ska vara helt ärlig hade inte det rödgröna alternativet heller några vidare bra förslag för att främja assistansen eller förbättra för funktionshindrade. Som så många intresseorganisationer har påpekat under valrörelsen var handikappdebatten helt stendöd inför valet - i alla partipolitiska läger.

Då kvarstår väl bara frågan vad man ska göra för att få handikappdebatten upp på agendan. Förslag, någon?

[SvenA]
2010-10-28 18:18
#8

Man måste göra aktioner av det slag miljörörelsen och andra håller på med och stora demonstrationer så att media uppmärksammar hur det verkligen ser ut

Jag har länge propagerat för ett riktigt uppror av något slag så att våra frågor hamnar på dagordningen ordentligt

Vi måste få mera människor som är intresserade av handikappolitiken för om vi inte är många som både syns och hörs så kommer det aldrig att bli någom förämdring till det bättre

Försök få hit lite mera människor som lyfter debatterna

Upp till toppen
Annons: