Annons:
Etikettarbetsmarknaden
Läst 2925 ggr
PiaSternheden
11/12/10, 11:25 AM

Ny på forumet!

Hej!

Jag heter Pia Sternheden 44 år och gillar att diskutera och höra andras tankar om hur Sverige ska styras med andra ord jag är politiskt intresserad främst i frågor som rör mänskliga rättigheter och alla människors möjliget att vara med och påverka det samhälle vi lever i. Jag arbetar som handledare i Projekt Örebro Deltar, ett arbete jag stormtrivs med då det handlar om att unga människor med funktionsnedsättning som vill vara med och påverka i politiken. www.attitydskolan.se/orebro_deltar

På min fritid så är det familjen som är i centrum, vi gillar djur, läsa besöka badhus,bio och bibliotek. Ser fram emot att läsa på det här forumet. och kanske snart vågar mig på att skriva något inlägg. Själv har jag en hörselnedsättning och ett rörelsehinder vilket gör mig precis som alla andra människor i samhället alldeles unikKyss

Annons:
Leffe
11/12/10, 11:53 AM
[Beavis]
11/12/10, 12:19 PM
#2

Hej och välkommen hit,

bara att sätta igång och läsa alla trådar då. din åsikt oavsett hur liten stor eller extrem är välkommen.

Jag skall väll även nämna att Rörelsehinder.ifokus.se alltid är intresserade av att byta länkar med olika organisationer i vår intressesfär.

[SvenA]
11/12/10, 12:19 PM
#3

Varmt välkommen hit det är allltid kul med nya människor

Du behöver inte vara rädd för att skriva här för här är alla åsikter välkommna så länge vi inte mobbar varandra och speciellt viktigt är det att vi tar hänsyn till våra olika funktionshinder

Att debattera samhällsförändringar som behövs för att vi med funktionshinder ska kunna få delta i samhället fullt ut på våra egna förutsättningar med tanke på funktionshinder

Så kom med i debatterna och för fram din åsikt den behövs verkligen här för annars blir vi insnöade i våra egna tankar och åsikter och det är inte bra

[SvenA]
11/12/10, 12:39 PM
#4

Jag var inne på den utlaggda länken. och upptäckte att den sidan är inte specielllt tillgänglig för mig som är blind och läser med skärmläsare.

Det går inte heller att komma i kontakt med projektet eftersom det finns en spamspärr när man ska skicka medelanden. Denna spärr utestänger oss som läser med skärnläsare från att kunna få vara fullt delaktiga på detta projekt.

Det är samma sak man lägger upp saker på facebook. som inte det heller är tillgängligt för oss som inte ser.

Jag blev mycket besviken på detta att man som vanligt ska vara utestängd bara för att man inte ser.

[Beavis]
11/12/10, 4:47 PM
#5

Vi kan hoppas att Pia framför dina problem med deras sida till deras webmaster. De flesta av dessa problem kan ju avhjälpas med alternativa metoder för registrering och skräppostfilter.

[SvenA]
11/12/10, 4:51 PM
#6

Det finns alltid lösningar på det mesta om man bara vill

Annons:
[Beavis]
11/12/10, 4:53 PM
#7

Det är där skon klämmer ofta. viljan finns men inte orken. och ibland sätter ju ekonomin ifrån också.

[SvenA]
11/12/10, 4:58 PM
#8

Det tråkiga med det här är att det är ett projekt för folk med funktionshinder och drivs med medel från allmäna arvsfomden som är likvärdigt med staten och ändå är det otillgängligt i stora delar

[Beavis]
11/12/10, 5:04 PM
#9

Som sagt, Vi hoppas att Pia återvänder till tråden och kan framföra våra invändningar till dem det berör.

[SvenA]
11/12/10, 5:11 PM
#10

Kanske har jag skrämt bort henne med mina invändningar

PiaSternheden
11/15/10, 9:20 AM
#11

Onej inte skrämmer ni bort mig så lätt, tyvärr är det så att i vårt fall är det ekonomin som sätter gränserna. Men vi gör så gått vi kan, jag har själv både en hörselnedsättning och ett rörelsehinder. Ska be vår it-ansvarig kika på spamspärren. Vi arbetar hela tiden med att öka tillgängligheten , viktigast är att vi inte framstår somkravmaskiner utan kan se oss som en del av samhället där de flesta lösningar gynnar alla medborgare.

Just nu är vi på MR-dagarna och medverkar, ha det fint så syns vi säkert snart igen. Pia

[SvenA]
11/15/10, 9:44 AM
#12

Det var bra att vi inte har skrämt bort dig i alla fall

Att vi inte ska vara en kravmaskin har jag ingen förståelse för eftersom samhället inte villvara med och göra dom viktiga förändringarna som behöver göras

Det är bara att se på byggnadslagstiftningen vi har haft en lag sedan 40 år om att man ska bygga samhället tillgängligt och fortfarande ännu i dag så bygger man in en massa hinder i forma av otillgänglighet

Det är likadant med kollektivtrafiken där har vi en lag sedan 30 år på en tillgänglig kollektivtrafik och den är fortfarnade inte tillgänglig

Så vi kan ta område efter område där samhället i stället för att följa lagen bygger inm otillgängänlighet

Felet med oss funktionshindrade är att dom flesta är så fruktansvärt rädda för att ställa dom rättmetiga kraven på samhället att följa lagen

Det är bara att se på handelm dom missar inkomster påomkring 140 miljarder om året på att deras verksamhet inte är anpassad för oss med funktionshinder och den summan är troligtvis mångdubbel om vi räknar in våra anhöriga som också undviker otillgängliga ställen

Nej vi måst verkligen tuffa till oss ordentligt om vi inte ska fortsätta att hamna på efterkälken i samhällsutvecklingen eller få det ännu sämre än vad vi har det i dagsläget

[Beavis]
11/15/10, 10:32 AM
#13

#12 Det jag tror att hon menar är att vi inte ska framstå som eviga gnällspikar som bara sitter och gråter om hur synd det är om oss?

Det kan jag ju hålla med om också, för gnäller man bara hela tiden så orkar folk inte lyssna till slut. Tråkigt men sant.

Bättre att påvisa otillgänglighet och olika typer av diskriminering genom handling så att omvärlden praktiskt ser vad som inte fungerar och där protestera kanske?

Att sitta hemma och skriva insändare om hur illa allt är, men inte gå ut och visa omvärlden samtidigt hur illa det fungerar är nog kontraproduktivt, tex.

Annons:
PiaSternheden
11/15/10, 11:10 AM
#14

Precis Beavis, jag har aldrig själv uppfattat mig som något annat en en medborgare som vem som helst. Jag engagerar mig själv politiskt genom att aktivt delta i de demokratiskaprocesserna som sker i kommun och landsting. Att han en funktionsnedsättning är normalt Aaron Antonovski skriver fantastiskt om hur KASAM fungerar.

Tyvärr har jag under åren mött många människor med en inlärdhjälplöshet som ursäkta uttrycket är rent utsagt odrägliga. Visst går det att påverka och vara delaktig dock behöver en ofta ransaka sig själv hur man vill bli uppfattad. Tillgänglighet är så mycket mer än bara den fysiska, kommunikation, information är stora delar för att få ett bra samhälle att fungera.

[SvenA]
11/15/10, 12:54 PM
#15

Visst måste vi vara med på alla nivåer men vi får aldrig bli tysta med hur det fungerar i verkligheten för det

Vi måste vara med och lyfta fram hur det fungerar i vardagen för annars kommer vi aldrig att få ett samhälle för alla där även vi med fuktionshinder kan få vara med

Visst är vi vanliga människor med samma behov som alla andra i samhället och vi ska betraktas som individer och inget annat men tyvärr så behandlas vi inte så av samhhället

Det är likadant när vi påtalar bristerna i samhället så blir vi anklagade för att bara tala i egen sak och att det vi påtalar bara gäller för oss själva och inte hela gruppen som blir förhindrade att kunna vara fullt delaktiga i samhället

Hurtror ni att samhället hade sett ut om det inte hade funnigs folk som famförde krav på olika förändringar

Det är det som för samhälle framåt att det finns folk som talar om vad som behöver förändras

Vi har faktiskt ett problem till och det är att vi själva är dåliga på att visa oss ute i samhället så att folk får upp ögonen för att vi finns

Men samtidigt så ser vissa samhällsektorer till att vi inte får möjlighet att komma ut från våra bostader för det blirallt svårare att få ledsagarserviceoch personlig assistans för att komma ut i samhället

Det är likadant med arbetsmarknaden där ligger vi längst ner på listan när det utlyses olika tjänster så vi ligger verkligen ljusår efter det övriga samhället

[Beavis]
11/15/10, 4:36 PM
#16

Det behövs både faktiska aktivister som slåss på gatorna så väl som skrivbordsaktivister som genom sitt arbete  i organisationer skan påverka samhället.

  • Aktivisterna kan på visa att  "Affärrerna är otillgängliga" tex och blockera och skrika en eftemiddag.
  • Skrivbordsaktivisterna har ju möjligheten att eftersom de lyckats ta sig in i samhället och kanske en organisation, jobba med påtryckningar inom lagstiftningar och annat.
  • Vardagsaktivisterna som jag nämner i tidigare inlägg, är väldigt viktiga de med. För genom att finnas ute i samhället och slita emot otillgänglighet ich diskriminering mm. Synliggöra detta för Svenssons och affärsidkare som ifall de är serviceinriktade, Ser till att förändring sker.

Idag gömmer sig och göms många funktionshindrade på olika boenden och i hemmet, Så att vi inte syns på stan och många "normisar" vet inte hur de ska hantera oss eftersom de aldir har träffat ett livs levande skröppel… Vilket leder till skit när de väl gör det.

Upp till toppen
Annons: