Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2833 ggr
[SvenA]
2010-12-17 11:58

¨Gå på museum

Det fungerar bra att gå på museum även om man är rullstolsburen.

Jag var själv i går på Tekniska museet men där måste man ha ledsagarhjälp, för ramperna är branta in till kassan och så är kissdörrarna smala. men det går att få breda men då måste man ha en person till hjälp. dom saknar även dörröppnare vilket kan kännas märkligt på ett tekniskt museum.

Annons:
[Beavis]
2010-12-17 19:40
#1

Sant dör har du en poäng Skrattande Ett tekniskt museum som inte anstränger sig för att ha de senaste teknikska hjälpmedlen åtminstonde är lite lamt. dörröppnare borde ju var ett minimum.

Toadörrarna till vanliga toaletter är ju smala men bra att du hittade handikaptoan. Den borde de ju definitivt kuna fixa till med det senaste för att visa vart man är någonstans.

Borde ju framföras till dem. Ramperna vid ingången går nog inte att göra något åt? du får peta in fler hästar i motorn.

[SvenA]
2010-12-17 21:29
#2

Min stol tar sig utan problem uppför ramperna det som är problemet är nog dom som har manuellla stolar och inte riktigt bra armstyrka för ramperna är branta

Nen det finns hiss om man ringer i god tid före besöket.

Man ska komma i håg att det är ett gammalt hus så det kommer att ta tid att anpassa det fult ut

Det viktiga är att det i alla fall fungera att besöka det

[Beavis]
2010-12-18 17:39
#3

Nu har inte jag varit på Tekniska Museet på år och dag men Varför ska man behöva ringa i förväg för att kunna använda hissen?

Stänger de av strömmen och låser den emellan besöken?

[SvenA]
2010-12-18 18:44
#4

Kan inte svara på detta det står så på deras hemsida

[Beavis]
2010-12-18 22:36
#5

ok ska kolla där, Tekniska museet

Jag kollade men hittade inget om att man ska boka i förväg? Det ska funka.

öppet tider:

Måndag_Fredag

10-17

Onsdag

10-20

Lördag - söndag

11-17

Det fanns en länk som heter planera besöket men den leder bara till en sida som handlar om de olika utställningarna.

[SvenA]
2010-12-19 10:49
#6

Det står om tillgänglighet på dessa sidor om du tittar

Och på raden om rörelsehinder så står det att dom gärna ser att man ringer först om man har en permobil

Men jag har påtalat fördom att det går att ta rampen med en el rullstol samt att permobil bara är ett varumärke och ingen speciell elrullstol

Annons:
[Beavis]
2010-12-19 12:46
#7

Okej jag hittade det inte när jag letade i alla fall. Men lycka till med besöket

[SvenA]
2010-12-19 13:00
#8

Vad betyder detta jag kan inte tolka det

Men lycak till med besöket

[Beavis]
2010-12-19 13:11
#9

jag stavade fel som vanligt och kastade om bokstäverna. lycka till skulle det stå och gör numera.

[SvenA]
2010-12-19 13:16
#10

Jag har redan varit där så nu lär det nog dröja ett bra tag innan nästa besök blir av

Här kan man läsa om tillgängligheten

[Beavis]
2010-12-19 15:40
#11

Hatten av Sven du letar information bättre än mig, och du är blind… det säger en del Skrattande

Vad tyckte du om utställningarna? fick du ut något av dem som rullstolsbunden och blind? berätta gärna om ditt intryck gärna även om deras handikappanpassningar.

[SvenA]
2010-12-19 18:45
#12

Eftersom jag har varit seende så fick jag ut väldigt mycket tack vare att jag har en underbar ledsagare som verkligen beskriver det vi ser och även läser samtliga skyltar han ser

Det mesta av dom utställningar som nu pågår är sådant jag har upplevt under min livstid

Man visar bland annat datans utveckling och det är något som har kommit under min livstid

Den stora tekniska utvecklingen har faktiskt exploderat under min livstid

Ta bara detta med TV när jag växte upp så fanns det ingen TV den första vi skaffade kom 1958 vid fotbolls WM.

Även datan har ju tillkommit under min livstid så även här har jag varit med hela vägen i utvecklingen.

Åter till museet: Det fungera väldigt bra även för rörelsehindrade men man måste ha en assistent med sig för att klara ramper och hissar men annars är det jag saknar mest en potabelspelare där man kunde få lyssna på en inspelad guide inspelning på dom olika utställningarna och samtliga föremål.

Jag kan verkligen rekomendera ett besök där. det är mycket sevärt och man får en god inblick i den tekniska utveckligen under 1900 talet

Om man gör ett besök så får man en bra histioria över den tekniska utvecklingen.

[Beavis]
2011-03-07 20:13
#13

okej, låter ju bra det. inspelade guider vore ju bra men antar att de skule ta inkomster ifrån guiderna?

Annons:
[SvenA]
2011-03-08 20:31
#14

Det tror jag inte då det inte finns guider annat än vid beställning

[Beavis]
2011-03-08 23:37
#15

Ja men vad jag menar är att om ingen beställer dem för att de har förinspelade guideljud filer så försvinner deras "levebröd" men å andra sidan kan det kanske få upp intresset och de skulle ju kunna få in en  royalty per inspelning? även seende skulle nog kunna köpa en sdan tjänst.

Upp till toppen
Annons: