Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2363 ggr
[SvenA]
11/17/10, 10:11 AM

100 blev 11

Så har vi ytterliggare en som har fått sin assistans förminskad kraftigt

Personen hade 100 timmar i veckan, men efter årets omprövning blev det bara 11 timmar i veckan.

Till saken hör attt personen måste få hjälp med allt för att kunna fungera. Så nu blir det en till med husarest.

Annons:
[Beavis]
11/17/10, 11:07 AM
#1

Välkommen till "verklighetens folk"Foten i munnen

[SvenA]
11/17/10, 11:33 AM
#2

Det är en ung grabb som är drabbad denna gång som har hela livet framför sig

[Beavis]
11/17/10, 12:40 PM
#3

Inte längre…. Jag vet ju inte ur pass handikappad han är och då beroende av sin assistans? Om han har det som dig är ju hans liv mer eller mindre förstört men är han som mig så spelar det nog mindre roll.

[SvenA]
11/17/10, 2:13 PM
#4

Han är helt beroende av assistansen det var ett repotage på ABC nyheterna jag hörde om detta

Hela hans liv ramlar i hop av dena neddragningen lät det som jag vet inte riktigt hur gamal han var

[Beavis]
11/17/10, 4:10 PM
#6

Ja förnedringskassan har ju blivit per "Goebbels" Schlingmanns privata lekstuga sedan förförra valet, så man är ju inte förvånad.

Denna killen skulle ju behöva testa den där konduktiva pedagogiken/träningen för cp-skadade,

Men det lär ju kosta mer än att sätta honom på institution.

Mullback.se

Annons:
[SvenA]
11/17/10, 5:22 PM
#7

Även denna person tvingas nu att vända sig till domstol för att få leva ett värdigt liv men problemet är bara att hela den processen kommer att ta upp till 4 år innan den är klar så under dessa år kommer han inte liksom många av oss att kunna få leva ett värdigt liv

[Beavis]
11/17/10, 9:14 PM
#8

Jag Såg på nyheterna nu att de har upptäckt ett stort bedrägeri i Halland över  personliga assistenter och hjälpbolag. De säger i rapportaget att de misstänker likadana brott överhela landet.

Detta om det är sant är något som Förnedringskassan bara väntat på för att sätta åt oss och berätttiga den hetsjakt på sjuka,skadade och handikappade de bedrivit senaste fyra åren.

Man får väll bara tacka och buga, bra jobbat….

[SvenA]
11/17/10, 9:29 PM
#9

Det dom tog upp i dag hände för flera månader sedan och dom är som sig bör dömda för detta brott redan och sitter bakom lås och bom som dom ska göra

Så att ta upp detta nu i rapport verkar väldigt långsökt och FSK har inga bevis på att det skulle vara likadant i hela landet och vad som inte framkommer i rapportär all dessa personer som har blivit av med sim assistans utan att vara fuskare

Det som har hänt är att försäkringskassan drev ett mål till regeringsrätten att man inte ska ha rätt till personlig assistans så länge man kan stoppa maten i munnen själv

Att man behöver ha hjälp för att både handla och bära hem maten samt tillaga den och även ställa fram den på bordet med alla tallrikar och bestick samt glas att dricka ur så ska det inte räknas som assistans

Så jag är inte alls förvånad att FSK för fram detta om Halmstad just nu

[Beavis]
11/17/10, 11:38 PM
#10

Som jag fattade det av inslaget var detta en incident av annat slag. Att de hade fel fakturerat för assistansarbete som inte hade skett hos sjuka och folk som fejkat sjukdom?

Jag kan ha fel men det var så jag uppfattade det.

EDIT: jag läkar till artikeln

Mezzzanina
11/18/10, 1:43 AM
#11

Jag blir så arg på dessa som bluffar och håller på med bedrägerier.Det straffar ju dem som verkligen är sjuka och verkligen behöver hjälp och assistans.Hur kan man gå och lägga sig och sova gott och ha det på sitt samvete?

[Beavis]
11/18/10, 9:30 AM
#12

#11 De som gör sånt har lärt sig att stöta bort tankarna på hur det drabbar andra, för att kunna genomföra sina bedrägerier. En del teorier brukar ju vara att dessa personer är sociopater och inte kan sätta sig in i andras känslor och känna empti.

Men i en undersökning i ämnet jag såg om bedragare, har de faktiskt ett väl utvecklat empatiskt sinne som de använder i sitt "arbete". Men de har förmågan att kunna tränga undan samvetes känslan….

Men visst är det hemskt.

[SvenA]
11/18/10, 11:28 AM
#13

Att man kan säga att var tredje assistansberättigad är en fuskare. Är lika löjligt som att påstå att var treje invånare är en mördare.

Det är märkligt att inte alla blir lika mycket granskade som vi blir när vi ansöker ompraktisk hjälp på grund av våra funktionshinder. för det heter faktiskt att alla fall ska bedömmas var för sig. och man blir verkligen ifrågasatt om man har dom behov som man uppger?.

Felet ligger alltså egentligen hos Försäkringskassan som måste ha gjort en undermålig utredning från starten av ett ärende.

Men viss förekommer det säkert en del fusk med assistansen men den är inte alls i den omfattningen som man nu gör gällande.

Det man nu lyfter fram är bara rena spekulationer. Det finns inga riktiga siffror som verkligen talar om hur utbrett detta skulle vara.

Det fanns en liknande sak om sjukpenningarna för en del år sedan. Men det visade sig att där talade man om 10 tals miljarder i rent fusk. men sanningen var inte ens uppe i 1 miljard ens och det är nog likadant i detta fall tror jag.

Faktum är att detta bara späder på dom fördommar som finns om oss som har behov av personlig assistansi någon form.

Vi framställs på detta sätt som ett gäng stora fuskare som bara vill sko oss på samhället och vi får det allt svårare att kunna leva ett värdigt liv.

Jag tror inte att gemene man vill vara så granskade av myndigheterna som vi blir?. Vi har inga som helst möjligheter till personlig intigritet om vi begär praktisk hjälp av samhället.

Vi måste berätta för myndigheterna hur vi har tänkt oss att leva våra liv två år i förväg in i minsta detalj.

  • Hur ofta behöver jag gå på toaletten under dom närmaste två åren?
  • Och hur låmg tid tar dessa toalettbesök räknat i sekunder?.
  • Hur ofta vill jag äta under dom närmaste två åren?.
  • och hur lång tid tar dessa måltider?
  • Hur ofta vill jag duscha under dom närmaste två åren och hur lång tid tar detta?
  • Hur ofta vill jag träffa mina vänner och hur lång tid beräknar jag detta dom närmaste två åren?
  • Hur ska jag kuna gå på mina anhörigas begravning om dom avlider under dom närmaste två åren om jag inte i förväg har kunnat förutsett att dom ska avlida under denna tidsrymd?

Jag kan fortsätta hur länge som helst och räkna upp saker som man både vill och han ha behov av att göra. Men inte kan på grund av att man inte får den assistans som man har behov av.

Jag tycker att dom som klagar på att vi får den assistans som vi har behov av. Själva skulle pröva på hur det känns att behöva berätta för myndigheterna i i minsta detalj,  Hur dom har tänkt sina lliv dom närmaste två åren?

Vi är många som har det så att vi måste redogöra för våra liv in i minsta detalj för myndigheterna för att kunna få överleva.

Annons:
Mezzzanina
11/18/10, 11:49 PM
#14

Jo precis så är det.Jag lever själv och har en assistent delar av dagen.När man skall räkna ut tiden som man ansöker för assistent,så går de igenom i detalj vad man gör i badrummet och hur lång tid var sak tar att göra där.Bara det känns förnedrande att sitta och ta upp med främmande människor.Sedan är det faktiskt inte alls roligt att ha en person i sitt hem hela tiden.Ibland längtar man efter ensam tid.Men behovet gör ju att man ändå behöver ha hjälp där ändå.

[SvenA]
11/19/10, 11:13 AM
#15

Tänk bara om våra makthavare också kunde förstå hur förnedrande det är att behöva redovisa sitt liv på detta detaljerade sättet

Det ska räcka med att man konstaterar ett visst hjälpbehov för att man ska få assistans

Nu måste ,man hela tiden förnedras på en mängd olika sätt bara för att man har ett funktionshinder

[Beavis]
11/19/10, 11:53 AM
#16

Förnedringen är uträknad för att avskräcka oss ifrån att ansöka om assistans, Detta för att de skall slippa göra av med sina surt förvärvade pengar i skatter till dessa assistenter.

makthavarna och höginkomstagarna (och de som tror sig kunna bli) sitter ju nu och gnuggar händerna av förtjusning när de ser hur utgifterna för assistans och sjukbidrag minskar.

[SvenA]
11/19/10, 12:11 PM
#17

#´16 det ligger en hel del i det

Upp till toppen
Annons: