Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2252 ggr
Leffe
11/19/10, 10:25 AM

Statens Järnvägar backar i samhället

En fjortonåring åker med X 2000 till Uppsala där han ska av. Det behövs en ramp föratt han ska kunna komma av. Han sitter i rullstol,

Se det gick inte. Det skulle ta för lång tid. Han fick åka med till Stockholm och byta tåg där. Allt på egen bekostnad.

Ännu en händelse som visar hur samhället går bakåt. Rullstolsbundna ska nu inte kunna åka tåg som andra.

Annons:
[SvenA]
11/19/10, 11:28 AM
#1

Man har alldrig på allvar kunnat åka tåg om man är rullstolsburen.

Jag som har en permobil kan inte ens få komma upp på tåget, för deras lyftar klarar inte av den vikten som blir med mig i stolen.

Det sägs även att man ska kunna åka pendeltågen i stockholm som påminner om x2000. men den ramp som finns på dessa tåg går inte att annvända på grund av höjdskillnad melan tåg och perong. Och ändå har vi en lag som helt klart talar om att "alla statliga och kommunala verksamheter ska vara anpassade för personer med funktionshinder"

Vi får också skylla lite på oss själva för att det inte är anpassat för vi påpekar det inte när vi inte kommer fram på grund av dålig anpassning. Vi bara konstaterar att så är det. Istället för att vi verkligen talar om hur det fungera i detta samhälle.

vi måste alla tillsamans hjälpas åt att föra ut hur det verkligen ser ut. Och hur det känns att inte kuna komma fram i samhället som alla andra.

[Beavis]
11/19/10, 12:10 PM
#2

Jag tycker de nya Pendeltåg vagnarna är rätt lätta att ta sig på med rullstol. ungefär som att åka på ett tunnelbanetåg.

Golvet är ju i höjd med perrongen, de gamla med trånga ingångar och trappsteg in är ju värdelösa.

Den behandling som den där killen fick av SJ är skandalös och upprörande. I detta läge önskar man ju att vi bott i staterna så att de kunde stämma skiten ur firman.

Utan att veta hur stor och handikappad killen är? får man ju gissa. Men hur svårt kan det vara att hjälpa han av tåget om det finns handtag på stolen? Och de hjälpte ju honom på tåget….

[SvenA]
11/19/10, 12:16 PM
#3

Det är en stor skillnad med en elrullstol och en manuell stol när man ska ombord på tågen. en elrullstol har faktiskt helt andra egenskaper och går inte att lyfta eller tippa på. så därför fungerar det inte med elstol på pendeltågen eller t-banan på ett bra sätt.

[SvenA]
11/19/10, 12:57 PM
#4

Det man skulle kunna göra i dett fallet som behandlas i #0 är att polisanmäla SJ för olaga frihetsberövande för det är det det hela handlar om igentligen

Men tyvärr så är vi välldigt dåliga på att annvända oss av den lag vi faktiskt har när vi blir behandlade på ett felaktigt sätt

[Beavis]
12/11/10, 1:29 AM
#5

Anmäl de jävlarna, anmäl och sätt åt dem häng ut de ansvariga i SL och SJ Landstingsråden som sitter och bestämmer på sina överbetalda feta ärslen.. jag är trött på dem.

[SvenA]
12/11/10, 10:38 AM
#6

Det är bara den drabbade som kan anmäla brottet men alla vi andra kan skapa opinion mot alla missförhållanden som råder

Men majoriteten tycker inte det är viktigt och därför hämder det inget

Annons:
[Beavis]
12/11/10, 4:17 PM
#7

Tyvärr bryr sig inte människor tills det händer någon inom deras närmsta flock eller sfär.  Tills dess får man skylla sig själv

Hur jävla svårt kan det vara att baxa ut killen genom dörren? visserligen kanske han hade en gigantisk stol och var gigantisk själv?  som kanske gjort det jobbigare? men annars e det ju Konduktörernas och platformsarbetarnas jobb att hjälpa till där.

[SvenA]
12/11/10, 4:43 PM
#8

Deras lyftar klarar inte ens av mig och min elstol

Deras lyftar på tågen är för klent byggda helt enkelt dom klara bara omkring 200 kilo och min elstol väger 165 kilo pluss min egen vikt

så jag kan inte åka tåg ¨å länge vi har felbyggda liftar

Leffe
12/11/10, 5:25 PM
#9

Är det säkert att liftarna är felbyggdaSkäms

[Beavis]
12/11/10, 7:33 PM
#10

#9 Felbyggda är de kanske inte, Men de är alldeles för svaga om de inte är avsedda att klara en person på mer än 35 kg plus "bantamstolen sune" som Sven verkar sitta i. 165kg för en elrulle? det verkar sjukt. Detta borde ju framföras till den där teknikstudenten som frågade om stolar iven annan tråd. Det är ju orimligt mycket.

[SvenA]
12/11/10, 7:35 PM
#11

Det kan inte vara annat när dom påstår att man inte kan ta uppen elrullstol med passagerare i stolen

Det finns många sådana exempel

Om man förmodan kommer ombord med rullstolen så får man sittavid bagage platsen bland allt bagage ¨å man behandlas som villket kolli som helst och inte som en betalande människa

Man kan inte som rullstolsburen åka första klass alls man är tvingad att åka andra klass och man har inga som helst möjligheter att få något till livs heller eftersom man inte kan ta sig fram i tåge med rullstol

Upp till toppen
Annons: