Annons:
Etikettövrigt
Läst 2291 ggr
Rita-S
11/24/10, 9:19 PM

Spinn - även för dom med funktionsnedsätning!

Det finns en dansgrupp nu som består av personer med och utan funktionsnedsätning, dom kallar sig SPINN. Till våren drar dom på dansturne med sin trupp med 2 dansare utan funktionshinder och 3 med.

Sveriges Radio gjorde et repotage blant annat om detta och om tyst teater för folk med hörselshandicap.

Länk till SPINN sin blogg

Länk till presskontakt.se som skriver om SPINN

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[SvenA]
11/24/10, 10:57 PM
#1

Tack för denna information det visar på att det kan göras en massa även med funktionshinder

Rita-S
11/24/10, 11:27 PM
#2

klart det kan, men det visste vi ju redan Skrattande

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Beavis]
11/25/10, 3:38 AM
#3

Jag tror att jag sett en balett med en ickehandikappad danserska och en eller flera rullstolsbundna dansörer på tv vid nåt tillfälle?

DesK
11/27/10, 3:12 PM
#4

Beavis japp den har jag också sett Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
11/27/10, 5:37 PM
#5

Jag kom bara att tänka på "Spining" när jag ser denna rubrik. Det måste ju finnas för rörelsehiindrade/rullstolsbundna? jag menar det finns ju såna där "vevcyklar" man kör med händerna. Det borde väll varenda rörelsehindrade kvinna i hela värlen vara intresserade av?

Det måste ju redan finnas i nåfgons regi? annars borde någon börja.

[SvenA]
11/27/10, 5:45 PM
#6

Du kan väl starta en grupp själbv så har du din framtid ordnad

Annons:
[Beavis]
11/27/10, 6:38 PM
#7

hehe absolut om jag hade kontakterna med något gym osv.men jag är inget större fan av aerobics. Däremot kommer jag på ideer ibland.

[SvenA]
11/27/10, 7:37 PM
#8

Vem har sagt att du ska vara ledare själv det gäller att kunna engagera andra du ska bara vara samordnare och ide kläckare

Man skulle även kunna ha ett par rullar där man sätter drivhjulen på en manuell stol så att man kan köra utam att komma någon vart utan bara får den motionen som detta ger

[Beavis]
11/28/10, 1:55 AM
#9

japp det vore en ball grej att bygga. Det borde ju vara eftertraktat inom både handikapp idrotten och motionsidrotten bland rullstolsbundna.

Iden finns ju redan inom verkstäder där de testar bilmotorer och annat. den iden är god.

Man skulle kunna bygga ett motionsgym med dessa. Frösunda center hade/har ju ett gym där de har "handveven" ett par sådana där rullar att ställa drivhjulen på med inställbart motstånd skulle ju bli ett bra komplement.

[SvenA]
11/28/10, 10:16 AM
#10

Du får iden helt gratis

Titta hur bromprovarna ser ut på bilprovningen

[Beavis]
11/28/10, 11:37 AM
#11

jag tror dock att detta redan finns för tävlingscyklister? Så det borde finnas för rullstolar?

[SvenA]
11/28/10, 11:44 AM
#12

Det är inga som helst svårigheter att bygga sådana om det inte finns färdiga

Mezzzanina
12/5/10, 2:41 AM
#13

Vad roligt att få se!När jag tittade in på Spinn och hörde repotagen så såg jag att min styvfars ena dotter var med där.Lite extra kul att få se Emilia dansa!Härligt!

Annons:
[Beavis]
12/5/10, 12:58 PM
#14

#12 Jag är väll hyfsad på att komma på ideer. Sen att genomföra är svårare. Men som du skriver. om man kan sätta stolen på ett par valsar och fästa framvagnen vid en stolpe eller räcke för att hindra den att sticka iväg och allt detta på ett chassi som är så lätt som möjligt så man kan ställa undan det. så ham an något. Vet dock inte om dfet finns redan? Det finns ju liknande grejer hos Bilprovningen när de testar avgaser o sånt.

[SvenA]
12/5/10, 1:27 PM
#15

Man skulle kunna göra en massa saker för att även personer med rörelsehinder skulle kunna få en effektiv träning men som vanligt så är inte gymen intresserade av att ha anpassade ställen även för rörelsehindrade

[Beavis]
12/5/10, 5:03 PM
#16

Det är en stor investering för en relativt liten kundgrupp tyvärr. När vi alla blir internerade på Norrbacka igen så kan man ju starta ett Gym där eller i närheten som är integrerat.

Numera har ju gymen t o m med börjat segregera mellan könen igen, så tiden går bakåt i Konungariket Sverige.

[SvenA]
12/5/10, 5:53 PM
#17

Det kan man lungt säga att det gör

Upp till toppen
Annons: