Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2258 ggr
[SvenA]
11/30/10, 5:51 PM

Kåldolmens dag

I dag är det kåldolmens dag och jag har precis klämt i mig 4 stycken

Jag tycker det är riktigt gott med detta

men vad tycker ni andra om dessa

Annons:
Leffe
11/30/10, 7:11 PM
#1

Kåldomar samt kålpudding är toppen

DesK
11/30/10, 7:25 PM
#2

Visste inte att det finns en kåldolmens dag Skäms

Kåldolmar och kålpudding är mums Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
11/30/10, 9:15 PM
#3

Att du inte visste det kanske beror på att det är första gången den firas

I kungsträdgården bjöds det på kåldolmar i dag efter bvad jag hörde på radio stockholm

Kåldolmar har man ätit hela livet och till och med gjort själv förut när jag var seende

DesK
11/30/10, 10:15 PM
#4

Okej då kanske jag inte behöver skämmas så mycket över att jag inte visste detta Glad

Kåldolmar var ju legendariske Tore Wretmans älsklingsrätt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
11/30/10, 10:36 PM
#5

Kåldolmar e rätt hyffsat. var dock rätt längesen jag åt dem. Som liten gillade jag inte kålen utan brukade rulla upp dem och bara äta kötfärssröran.

[SvenA]
12/1/10, 8:42 AM
#6

Det finns faktiskt frysta i affären som är helt ok

Annons:
[Beavis]
12/1/10, 11:56 AM
#7

Jo jag har sett dem faktiskt, men det har aldrig blivit att jag köpt dem.

Är det någon av er som provat den turkiska orginalrätten Dolmaz? Det ska vara snarlikt men man rullar in köttfärsen i vinblad och jag tror de har ris i iställt för korn?

[SvenA]
12/1/10, 2:35 PM
#8

Även vi har ris i det hade i alla fall jag när jag gjorde dom själv

Dom fruysta har jag inte tänkt på

DesK
12/1/10, 2:40 PM
#9

Beavis japp jag bodde granne med en mycket trevlig turkisk familj i några år och de bjöd på massor av god mat bland annat turkiska Dolmaz med risfyllning och vinblad. De var mycket goda Glad

Sven de turkiska dolmarna har bara ris, lök och kryddor som fyllning. I alla fall de dolmar som jag blev bjuden på.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
12/1/10, 2:43 PM
#10

Det finns nog lika många olika recept på denna rätt som allt annat för vi har alla olika bakgrund

Den kom till sverige med Karl den xll

DesK
12/1/10, 3:06 PM
#11

Säkert! Det är väl precis som med mammas köttbullar.

Nu har jag skrivit om kåldolmens dag på Matlust med tydlig länk hit. Tack Sven för tipset! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
12/1/10, 3:25 PM
#12

Ja koldolmen kom till Sverige med Karl XII s trupper då de var i exil i Ottomanska imperiet  efter förlusten i Poltava.

De lärde sig att gilla vissa maträtter där nere en av de som verkligen slog var Dolmaz då vi inte kan odla vin i Sverige och ännu mindre på den tiden fick man ersätta vissa ingredienser med snarlika som fanns. bland annat då Vinbladen emot Kålblad och riset emot korn som är i det ursprungliga svenska receptet vad jag vet?

Jag tror att även de svenska görs på fläskfärs vilket ju inte de turkiska görs av religiösa skäl. Men jag är ingen kock så jag kan inte svära på vad Kåldolmar innehåller eller Dolmas heller för den delen?

[SvenA]
12/1/10, 3:39 PM
#13

#11 Kul att kunna vara tilll nytta i bland

Annons:
EvaG
12/2/10, 7:33 AM
#14

Kåldolmar är inget vidare. Det blir potatisen och såsen.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
12/2/10, 11:53 PM
#15

Som vuxen tyckar jag numera att kåldolmar är rätt gott. men man är dålig på att äta husmanskost tyvärr.

Leffe
12/3/10, 12:06 AM
#16

I dag åt jag potatismos och köttbullar

[Beavis]
12/3/10, 12:42 AM
#17

jag år kyckling och småfrallor

[SvenA]
12/3/10, 9:06 AM
#18

Här var det sprättekorv och potatis samt rödbetor

Det är isterband som jag kallar sprättekorv för det sprätter gärnannär man steker dom

[Beavis]
12/4/10, 12:22 AM
#19

aha isterband gillade jag inte som barn, jag tyckte de smakade surt. nu är de helt okej.

Leffe
12/4/10, 12:23 AM
#20

Säger exakt samma sak.

I dag fick jag i mig kycklingklubba och ris

Annons:
DesK
12/4/10, 9:06 AM
#21

Isterband är gott Tungan ute Båda mina barn har alltid gillat isterband men kåldolmar är det bara den ena som äter som man ska den andra tar bort kålen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Beavis]
12/4/10, 7:59 PM
#22

Jag brukade alltid "rulla upp" kåldolmarna som barn och äta innehållet med lingonsylt och potatis. Jag äter numera även kålen de fåtal gånger jag ätit det sedan dess. Isterband borde man väll börja äta för det är billigt.

[SvenA]
12/4/10, 8:19 PM
#23

Husnanskosten är billig och lätt att laga till

[Beavis]
12/4/10, 8:22 PM
#24

Men det sitter i bakhuvudet att jag inte gillade det som barn. skydde det som pesten.

[SvenA]
12/4/10, 8:25 PM
#25

Det var då det

Stek dom och stek ett par ägg till och så lite rödbetor eller rödbetsallad så ska du se att du har en både god och bra billig mat

Upp till toppen
Annons: