Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1140 ggr
[SvenA]
12/4/10, 10:57 AM

Din drömmiddag

På TV på fredagar i godkväll så bjuder dom in en person som har en fitiv middag och får bjuda in sina drömpersoner på middag

Nu är frågan vilka skulle du vilja bjuda på middag du får bjuda både levande och döda

Berätta gärma varför du har valt just dessa personer

Annons:
[SvenA]
12/4/10, 12:04 PM
#1

Jag startar

Jag skulle bjuda in Stålsmeden Reinhold Hilpher som kom hit på 1600 talet han är min ff ff ff ff f

När han kom hit så stämde det inte med det han var lovad så han skrev till konungen och klagade på den behandling som han utsattes för så där i från har nog våran släkt fått sitt rätspatos iffrån för vi har i flera generationer därefter slagigts för våra rättigheter på olika sätt

Nästa person skulle vara

Salomon Mickaelsson som var en annan släkting som var med idet stora Dalaupproret så även han har slagits för rättvisan

Sedan har vi min Farfar som var med och byggde inlandsbanan och den stora muren runt Skogskyrkogpgården i stockholm

Denna mur byggdes som ett AK arbete under den stora arbetslösheten på 1920 talet

Den sista personen som jag skulle bjuda in skulle bli min mormors far så att jag fick reda på vilken hans far var

Jag har varit en inbiten släktforskare förut innan jag tappade synen så det är därför jag skulle bjuda in dessa personer på en middag

men det finns igentligen massor av mäbnniskor som man skulle vilja träffa över en middag

Mezzzanina
12/5/10, 2:09 AM
#2

Mitt bord skulle fyllas med olika författare som jag beundrar.

Jag skulle bjuda in Astrid Lindgren.Enbart för att jag alltid har beundrat denna varma kvinna och hennes underbara berättelser.

Sedan skulle jag bjuda in ytterligare en författare;Alexander McCall Smith.Han skriver så underbara berättelser och det skulle vara så roligt att få höra varifrån han hämtar inspiration.

Ytterligare en författare:Philippa Gregory.Hon brukar kallas för "Englands Herman Lindqvist"Hon skriver med historian i botten och får sina berättelser att framstå så levande att man nästan kan känna hur det var att leva förr i England.

Sedan skulle jag bjuda in Cesar Millan.Tänk att få sitta bredvid denna man som har så magiska kunskaper med hundar (och ibland katter)!!Jag har läst hans böcker och jag gillar dem skarpt.

Ytterligare en person vill jag sätta vid bordet:

Veterinären och författaren James Herriot.Han blev bland annat känd genom tv-serien "I vår herres hage" för ganska många år sedan.Han är också en person som har magi med djur och deras ägare.Man behöver inte vara hund eller katt-ägare för att njuta av hans mångsidiga berättelser om djur och deras ägare.Jag älskar hans böcker och kommer aldrig att lämna bort dem!

Sedan säger jag som du Sven, det finns oerhört många jag skulle vilja äta middag med.Idag kände jag för temat med författare, men temat humor skulle också vara helt underbart!

[SvenA]
12/5/10, 11:29 AM
#3

Både författare och en mängd andra områden skulle vara intressant att få ha på en middag

Tänkat talet och få träffa många av dom olika kända personerna genom tiderna

Ta en sådan person som Almkvist ,Bellman Kajsa Warg ,Elsa Beskow Elsa Brändström och andra personer som har haft sådan betydels för vår samhällsutveckling

Upp till toppen
Annons: