Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 3987 ggr
[SvenA]
11/25/10, 1:00 PM

Portkoder och portstängare

Om man sitter i rullstol och ska besöka någon som bor i en hyresfastighet, så finns det numera ofta olika former av portkodslås för att kunna komma in och ofta sittter dom väldigt högt.

Detta gör det svårt för oss med rullstol att besöka vänner och bekanta. eftersom man inte kommer åt portkodslåset.

Det finn även dörrstängare som gör att det är väldigt trögt att öppna porten för man ska dra den emot sig och så går dom igen väldigt fort.

Annons:
[Beavis]
11/26/10, 5:47 PM
#1

Placeringen är ju ett problem ibland, sitter de för högt så når man ju inte i stol. sitter de för lågt blir det ju ett problem för långa människor.

Men ofta sitter dessa kodlås i bostadsrättsfastigheter i gamla hus där de  har trappor in till porten så man kommer inte in i alla fall.

[SvenA]
11/26/10, 9:21 PM
#2

Det kommer upp sådant hela tiden numera. även i helt nya bostäder.

vi bygger in en massa nya hinder i samhället hela tiden i stället för tvärtom.

Vi borde avskaffa så många hinder som möjligt i stället. det skulle hela samhället tjäna på.

[Beavis]
11/26/10, 9:49 PM
#3

Tyvärr kommer nog vanliga människors rädsla alltid gå  före funktionshindrades rättigheter att ta sig fram överallt.

Det enda som funkar i så fall är att man anpassar dessa kodlås och inför lagar på hur portar får se ut i nybyggen.. Men det lär nog aldrig hända.

[SvenA]
11/26/10, 10:19 PM
#4

Vi har faktiskt en byggnadslagstiftning sedan 40 år som säger att det ska vara anpassat för oss med funktionshinder

Men tyvärr så är det inga som talar om när det inte fungerar och då tror alla att det är frid och fröjd och att alla är nöjda

Det är det största felet att så få talar om när det fungerar dåligt i samhället med funktionshinder

[Beavis]
11/27/10, 1:23 AM
#5

Jag tänker mycket på kåkarna i stan och de är ju byggda i början på förra seklet eller i slutet på förförra och är i många fall k-närkta.

Men visst har du rätt i att för att få ändring måste man säga ifrån.

[SvenA]
11/27/10, 10:37 AM
#6

Vi kommer aldrig att få ett helt anpassat samhälle fullt ut det är även jag medveten om men jag anser att man ska göra samhället så tillgänligt som det bara går för det är sanhällsekonomiskt lönsamt tänk vad bra för dom som har barnvagn om det är anpassat för rullstolar det betyder att det även är anpassat för barnvagnar och om man har tunga saker och behöver flytta dem med em pirra eller pallyft

Det är samma sak med dörröppnare även dom är bra i dessa lägen man kan fortsätta hur länge som helst och visa på att alla handikappanpasningar är bra för hela samhället på alla sätt och vis

Annons:
Leffe
11/27/10, 2:29 PM
#7

När det gäller portkodslåsen och att de sitter högt med motivering att folk står så anser jag att det är lättare för en stående att böja sig ned än för en rullstolsbunden att resa sig upp.

Jag har en misstanke att de sitter så högt på grund av barns lek med dem.

Hos oss sitter de i ett mörkt hörn vilket gör det ännu svårare för dem med funktionshinder att läsa text och bruksanvisning, som dessutom står med alltför små bokstäver.

[Beavis]
11/27/10, 5:22 PM
#8

Jag var hos en vän och gjorde ett jobb på söder i veckan. De hde trappor upp till porten med portkod sen väl därinne hade de ännu fler trappor upp till bottenplanet. Ingen hiss innan det så hade jag varit rullstolsbunden hade det aldrig gått.

[SvenA]
11/27/10, 5:53 PM
#9

Det finns massor av sådana hus runt om i stockholm som vi är utestängda i från men dom byggdes inte dom senaste 40 åren

Dessa hus kan vara svåra att anpassa men visst går det frågan är väl bara tillvilka kostnader och vem som ska stå för dessa

[Beavis]
11/27/10, 6:41 PM
#10

Man kan sätta in trapphissar. Men då ska det efterfrågas av någon av de boende, och det händer ju inte så ofta.

[SvenA]
11/27/10, 7:32 PM
#11

Trapphissar får man på bostadsanpassning någon värd lär inte sätta in det självmant

[Beavis]
11/28/10, 1:47 AM
#12

Precis, Det måste efterfrågas av de boende och helst sponsras av den behövande eller landstinget typ. men det går

[SvenA]
11/28/10, 10:18 AM
#13

Bostadsanpassningar är statens skyldighet

Annons:
Upp till toppen
Annons: