Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2753 ggr
Hallelujah
12/19/10, 12:47 PM

Förlamad och mobbad?

Är 15 år och förlamad från midjan och neråt sedan en bilolycka för två år sedan. Sitter alltså nu i rullstol. I skolan blir jag mobbad för att jag inte kan gå och vissa killar kastar pinnar efter mig. Är det någon som varit/är med om samma sak som mig och har några tips om vad jag kan göra? Mina lärare är så mesiga så de gör nog inget ändå. Står inte ut med den här skiten.

Och jag vet inte om det här passar in på ämnet Vardagsbestyr, men jag hittar inget annat som verkar passande. :)

Annons:
[Beavis]
12/19/10, 1:09 PM
#1

Hej och välkommen Hallelujah

Jag är född med min förlamning den är som för dig ifrån midjan men bara delvis. Så jag är gående.

Jag har skrivit om saken i en annan tråd som jag inte kan hitta nu? tror att den fanns under bemötanden men är osäker. Jag blev utfrusen eller utanför i princip hela min skoltid i gymnasiet var det några tjejer som försökte mobba mig öppet med blandat resultat. Det slutade till slut när de blev hotade med att bli relegerade av vår klassföreståndare som fick reda på saken, de mobbade inte bara mig utan flera andra i klassen då.

Men att som vi avvika ifrån normen att inte vara som de andra verkar vara en magnet för mobbare eller vad man ska säga? Jag blev i grundskolan utfrusen av alla utom i princip en som var min bästa kompis under många år. de andra ville inte leka med mig eller bjuda mig på deras kalas om inte deras föräldrar bestämt att alla var bjudna osv. jag har aldrig blivit fysiskt mobbad men jag är kille och höll på med sport så jag var ganska stark vilket kan ha motverkat det?. Det intresanta där var att jag egentligen inte förrän efter att jag slutade nian riktigt insåg/erkände att jag blivit mobbad då den inte var fysisk.

Jag vet inte hur man stoppar mobbning men kanske skulle det hjälpa om det informeradesom förlamningsskador i din skola? Erfarenheten är att barn attackerar det de inte förstår. Även om man tycker att det borde vara enkelt att förstå att du har brutit ryggen i en bilolycka och därför inte längre kan gå. Ska man inte underskatta människors dumhet.

[SvenA]
12/19/10, 1:10 PM
#2

Välkommen hit

Det är inte kul att läsa detta mitt råd är att du tar upp detta med rektorn på din skola för detta är faktiskt ett lagbrot som man kan polisanmäla

Jag tror igentligen att det handlar om ren okunskap från mobbarnas sida

Be att det ordnas en informationsdag om olika handikapp på skolan så att allla får reda på vad det verkligen innebär att vara funktionshindrad

Det finns informatörer som kan hjälpa till med den information som skulle behövas

Jag hoppas att det verkligen löser sig för dig för så här ska det inte behöva vara i dagens samhälle

Kan jag hjälpa till på något sätt så säg till

[Beavis]
12/19/10, 3:36 PM
#3

Såg just att du inte är en nykomling Skäms får skylla på min tilltagande demens. Men likväl är det en välkommen historia som jag tyvärr tror är rätt vanlig bland handikappade barn i vanlig skola. folk är i allmänhet för obildade så de kan inte lära sina barn empati.

Upp till toppen
Annons: