Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2610 ggr
[SvenA]
12/24/10, 12:16 PM

Anhöriga våra stora hjältar

Hur skulle vi som har omfattande funktionshinder och som har behov av annan person för att kunna leva ett värdigt liv överleva utan våra anhörighjältar

Svaret är mycket enkelt många av oss skulle helt enkelt duka under. vi skulle inte kunna överleva utan våra anhöriga.

Tyvärr så uppskattas inte vår anhöriga av våra beslutsfattarre, och dom tjänstemän som ska utreda våra behov av den praktiska hjälpen vi måste få. för att kunna fungera i vardagen kräver att våra anhöriga helt ska anpassa sina egna liv efter våra behov av praktisk hjälp.

Och fullständigt och dygnet runt ska stå till pass för våra behov.

Dom ska enligt biståndsbedömmarna inte ha något eget liv alls, dom ska bara vara till för oss.

Vi har lagar och konventioner som ska se till att vi får den hjälp och stöd som vi har behov av på grund av våra funktionshinder. men dessa saker struntar biståndsbedömmarna och domstolarna i fullständigt.

Dom fortsätter och kräver att våra anhöriga ska vara oss till hjälp 24 timmar om dygnet. Detta kommer att i slutändan kunna sluta med att det blir skilsmässor i många förhållanden och vi kommer då att tvingas in på olika instituioner som inte finns i dagsläget.

Man måste alltså se till att byga nya instituioner och vad kommer inte det att kosta samhället?.

Våra anhöriga måste få kunna leva sina egna liv utan att ständigt behöva var passupper år oss 24 timmar om dygnet.

Annons:
Leffe
12/26/10, 6:18 AM
#1

Håller helt med om att de är våra hjältar

[SvenA]
12/26/10, 10:19 AM
#2

Tänk hur våra liv skulle se ut utan våra anhöriga och tänk på vad samhället spar in på bara för att dom ställer upp så mycket för oss

[Beavis]
12/26/10, 3:45 PM
#3

#2 Det är ju därför de propsar på och vill att anhöriga ska ta över mer och mer av skötseln av funktionshindrade.

Det ska spara pengar och de som bestämmer idealiserar den gamla tiden då gamla och handikappade vårdades i hemmet och gömdes undan av de som inte hade råd att anställa skötare.

Det var så mysigt förr när man bodde tre generationer i i en stor herrgård och mor i huset tog hand om svärföräldrarna som gich runt och log åt barnen som lekte framför brasan. mmm mys gissa vart lilla handikappade Sune var någonstans?

Gittan
12/26/10, 4:36 PM
#4

Alla anhöriga är beundrasvärda. Det gäller även om den funktionshindrade har betald hjälp eller ej. Det finns alltid tillfällen under dagen där anhöriga hjälper till även om kommunen inte skulle spara pengar. Jag föredrar också att anhöriga hjälper till en del. Annars låter det som om den funktionshindrade lika gärna kunde vara utan samhörighet med nära och kära. Det låter inte bra i mina tankar om ni förstår mig rätt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


[SvenA]
12/26/10, 5:38 PM
#5

#4 Att anhöriga ska tvingas att hjälpa oss är inte bra sak för dom behöver få känna att dom är just anhöriga och inte våra assistenter för dom ¨åller ju i regel ordningen i hemmet som vi av naturliga skäl inte kan vara fullt delaktiga i på grund av våra funktionshinder

Så våra anhöriga ska inte tvingas in i ett assistansbehov detta tvång skapar då lätt stora slitningar i äktenskapet med skillsmässor som följd

Det är samhällsekonomiskt lönsamt med personliga assistenter i förhållande till tradionelll hemtjänst det finns flera utredningar som visar detta

Våra anhöriga ska vara just anhöriga och inget annat åt oss precis som i vilket annat förhållande som helst

Gittan
12/26/10, 5:48 PM
#6

#5 Jag är helt med, men om min gubbe hade fått ett funktionshinder så skulle jag inte kunna tänka mig att bara sköta det vanliga hushållet och hela tiden ha någon annan där som tog hand om honom. Det finns något som heter i nöd och lust. En del av sysslorna med mannen skulle jag vilja göra själv i möjligaste mån och möjlighet. Inte dygnet runt och inte när det blir för tungt. Jag skulle vilja ha det så att när jag som anhörig känner att det blir för mycket för mig så ska samhället direkt ställa upp med hjälpen som behövs. Sedan ska det inte spela roll om det är lite eller mycket hjälp som behövs. Det ska bygga på hur jag om min gubbe skulle vilja leva. Jag kanske är fel ute och jag kanske ser det hela helt orealistiskt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld


Annons:
[SvenA]
12/26/10, 7:12 PM
#7

Jag talar om hur det i regel fungerar i det verkliga livet jag har varit funktionshindrad i en massa år och jag har haft kontakt med en massa funktionshindrade med både stora och små rörelsehinder

Jag vet att det tyvärr inte fungerar i längden med att man som anhörig alltid ska stå till pass för den andra parten som har ett funktionshinder som kräver stora personliga insatser av en annan person för att livet ska kunna fungera fullt ut

Det går inte attt vara både anhörig och assistent i det långa loppet för det är det ingen som orkar med och man får inte den avlastningen som behövs av kommunerna för dom kräver att man ska utplåna sig fullständigt som anhörig till en funktionshindrad

Du får inget som helst eget livom du som anhörig ska vara både assistent ochanhörig

För om du är både och så kan du aldrig gå ut med dina vänner och ha roligt för då kommer du bara att fundera över hur din motpart har det därhemma

Det fungerar i teorinatt resonera som du gör men tyvärrså fungerar det inte i långa loppet och meningen med ett förhållande är ju att man ska vara två och dela på samtliga bördor resten av livet

Tänkom ni får barnhur skulle det fungera att både ta hand om barnen och samtidigt vara assistent åt din motpart 24 timmar om dygnet det finns inge levande person som orkar med detta under flera år

Det är därför det är viktigt att skilja på assistent och sambo&/man /hustru

Du kommer alltid som annhörigända ta det fulla ansvaret för hemmet och familjen

Samhället kräver redan i dag att även våra barn som har flyttat hemifrån och har egna familjer även ska ställa upp för oss funktionshindrade

Vihar inte den gamla samhällstrukture som vissa tycks tro kvar längre

Det är inte mer än knappt 40 år sedan man börgjade släppa ut funktionshindrade fr instituionerna och vi vill inteha tillbaka dom igen även vi vill kunna få vara en del av samhället som grundlagen och FN konventionerna förespråkar och som staten har lovat att följa men nuförsöker på alla sätt föra över ansvaret på våra anhöriga det kan vi alldrig tillåtat för vi måste vara rädda om våra anhöriga så att även vi kan få leva familjeliv som alla andra

bernil55
2/16/11, 2:04 AM
#8

Jag måste väl snart acceptera eller i varje fall inse att jag är chanslös eftersom jag är ensamboende och inte har någon hjälpare i närheten. Min kille (särbo) fick alltså en stroke för snart ett år sedan. Han är rätt ok (utmärkt för mig) men kan ju inte hjälpa till som han gjorde förut. Han kör t ex inte bil (än).

En syster med gubbe och vuxna barn bor i samma stad men hon är halvt utbränd och har för mycket egna bekymmer. Hon kör inte bil heller. Han kör, så visst tar jag hjälp av dem med vissa ärenden.

Snälla grannar har jag men dem tar jag hjälp av bara med småsaker, om jag måste.

Så jag blir snart utlämnad till privat hemtjänst, Attedo Care, som inte är direkt obekanta kanske.

Jodå, jag har panik! Samtiigt som jag försöker leva här och nu och njuta av det som ändå funkar. Ett tag till.

[SvenA]
2/16/11, 10:31 AM
#9

Har du inte tillräckliga behov av hjälp för att kunna få personlig assistans

Och hur kommer det sig att du bara har atendo att välja på

bernil55
2/16/11, 10:45 AM
#10

Jag kan tvätta mig, duscha, stoppa i mig mat, så personlig assistans har varit långt borta förut och nu ännu längre, med regeringens ändringar. Det är så med oss med ms att det är det mer fysiska jobbet vi ej klarar. Uttröttbarheten. Min värmekänslighet, dålig kondition, ond rygg, för att det är svårt att flytta på "träbenet" (vänster ben är dåligt men ännu rätt starkt. Knäet felande, signalerna missar ibland också så det viker sig men det är sällan). Jag ska i alla fall ansöka om riktig AC nu, för jag orkar mer när det är kallt.

Här (Östersund) är det beslutat vem som har olika hemtjänstområden, en del har kommunen, några Attendo och några ett annat priva bolag. Ni kan alltså välja?

[SvenA]
2/16/11, 11:03 AM
#11

Vi som bor här i upplands-bro kommun kan inte välja men i stockholms kommun och många andra finns det stor valmöjligheter

Att få assistans i dag är nästen helt omöjligt jag själv håller på ned en ansökan så vi får se vad det hela slutar i

Assistansen har verkligen försämrats mot vad den var avsedd som från starten det kommer att sluta med att vi kommer att hamna på instutioner igen om va har stora hjälpbehov och när vi kat kommit in så låser man dörren så att vi inte kan ta oss ut igen

Upp till toppen
Annons: