Annons:
Etikettövrigt
Läst 3039 ggr
[SvenA]
2010-12-29 16:05

Hemtjänst i förfall

Det blir allt vanligare att man inom hemtjänsten tar in helt outbildad arbetskraft vilket drabbar dom som har behov av hemtjänsten på grund av funktionshinder

Det kommer ständigt nya ansikten tilll dom behövande och tänk er att det ständigt kommer nya personer in i ditt hem oc ska hjälpa dig med intima saker som att få hjälp att duscha eller som ska torka dig i baken efter ett toalettbesök

Hur roligt är det att ständigt behöva klä av sig naken inför helt främmande människor varje gång

Man drar samtidigt in på antalet hjälptimmar till ett absolut minimumså man kan inte ens få hjälp att kunna komma ut och handla det man behöverutan man får nöja sig med dåliga matlådor som dessutom ska värmas i microvågsungn trots att man vet att detta tar bort den viktiga B12 vitaminen som är viktig för att bilda röda blodkropppar bland annat

Är det inte dags att vi allasom är beroende av kommunernas dåliga service verkligen börgjar göra våra röster hör¨da

Annons:
[Beavis]
2010-12-30 17:20
#1

Det där känner jag igen ifrån min farmor som har hemtjänst. De bryr sig inte om att försöka lära känna henne så att hon blir trygg och vågar fråga om hjälp utan stormar in frågar om hon vill ha hjälp, när hon säger nej och frågar om de vill prata en stund så ursäktar de sig och drar vidare. Det är skamligt. De verkar inte ha kunskap i psykologi och äldrevård längre inom hemtjänsten? Det är bara att avverka gamlingarna så snabbt som möjligt som gäller.

[SvenA]
2010-12-30 17:35
#2

Felet är att man har outbildad personal som man hämtar direkt från gatan då kan det inte heller bli bättre

Samtidigt så drar man ner på den personliga assistansen som tillkom på grund av icke fungerande hemtjänst med en massa olika personer som kom in i våra hem och skulle hjälpa osss med dusch och liknande saker

[Beavis]
2011-03-06 23:21
#3

Tanken är att på sikt avskaffa hemtjänsten och överföra denna service på familjerna så som det en gång var i tiden när mor var rar och far rodde.

handikappade och äldre skall skötas i hemmet av anhöriga och inte störa skattebetalarna, kan du inte betala för dig ska du inte bli gammal eller handikappad.

[SvenA]
2011-03-07 10:59
#4

Nog är det så

[Beavis]
2011-03-07 19:37
#5

Och detta hade varit okej i det gamla samhället då Darwinismen rådde fullt ut men då vi valt att sätta det naturliga urvalet ur spel är det inhumant att påtvinga oss det senare i livet.

[SvenA]
2011-03-08 20:36
#6

I det gamla samhället så var det helt andra förutsättningar då skulle vi bara liga i våra sängar

Annons:
Mona22
2011-03-09 04:28
#7

Det behöver faktiskt inte vara dåligt att man inte har utbildning. Har man någorlunda medkänsla så kan man faktiskt jobba inom hemtjänst. Jag har ingen utbildning alls inom att ta hand om äldre men alla frågar efter mig och vill att jag ska komma tillbaka till dem.

Jag tror mycket personligheten spelar in också. Vi har haft folk som har haft utbildning men är totala idioter endå. om man får säga så. 
De kör över de äldre och försöker bestämma över dem. 
Sedan har vi åt andra hållet folk som bryr sig och tar verkligen hand om de äldre och lyssnar på dem. detta helt utan utbildning.

Sedan tror jag att de som utbildar sig till undersköterska eller sjuksköterska oftast vill jobba på sjukhus eller så. Tyvärr är hemtjänst ett lågstatusyrke, vilket jag inte kan förstå. Man ger och får väldigt mycket inom sitt jobb och jag älskar mitt jobb.

Det viktiga är att man ser de som är i beroendeställning som människor med. de behöver bara lite hjälp men de är fortfarande människor. Tror det är där stora felet ligger. Det finns ingen tid.

men jag kan faktiskt hålla med att det är hemskt att de med hemtjänst ska behöva få nya personer till sig varje dag i många fall.

[SvenA]
2011-03-09 09:54
#8

Viss är bemötande viktigaste egenskapen men jag tror att det också är viktigt med en riktig utbildning om inte annat för att höja statusen på detta yrke Faktum är ju att ta hand om andra personer är ett riktigt lågstatusyrke och då särskilt inom hemtjänsten. Att torka skit och hjälpa till med övrig personlig omvårdnad ses som något suspekt av väldigt många.

[Beavis]
2011-03-09 18:36
#9

Jag håller med, personligt engagemang och empati är väldigt viktiga egenskaper hos hemtjänstpersonal och även personal på gruppboenden och servicehus. utbildning underlättar ju självklart men garanterar inte att man har dessa kvaliteer.

EvaG
2011-03-12 07:39
#10

Personligt engagemang och empati är viktiga egenskaper hos alla som arbetar inom serviceyrken över huvudtaget tycker jag.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2011-03-12 09:31
#11

Kan bara hålla med om detta

bernil55
2011-03-18 00:00
#12

Här sägs det att de som har hand om den personliga omvårdnaden (hygien med mera) ska ha vårdutbildning, men de som har servicetjänsterna (Städning och sånt) behöver inte det. Våran hemtjänst är uppdelad så. Men jag vet inte hur det är i praktiken.

[SvenA]
2011-03-18 09:45
#13

Jag anser att det ska vara samma person som tar hand om allt som man behöver hjälp med förutom det rent medicinska för annars blir det varken hackat eller malet För som det är i dag när det kommer folk som ska städa dom flycger in och ut det tar inte mer 15-20 minuter för en lägenhet på 60 kvadrat och det säger sig själv att det inte kan bli säerskilt välstädat Och det är lika med en hel del annat som hemttjänste ska göra det får inte ta den tid som är nödvändigt

Annons:
Upp till toppen
Annons: