Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 4361 ggr
[SvenA]
1/6/11, 10:54 AM

Dubbelassistans

Regeringsrätten fastställer att tid för dubbelassistans räknas när Försäkringskassan beräknar grundläggande behov

2010-07-02 08:00

Dubbelassistans innebär hjälp från två assistenter samtidigt till exempel vid grundläggande behov som personlig hygien, måltider, på- och avklädning osv. En ny dom från Regeringsrätten betyder att tid för dubbelassistans ska beräknas när Försäkringskassan gör bedömningen av omfattningen av grundläggande behov, dvs om en person når upp till 20 timmar/vecka. Försäkringskassan menade att tid för bara en assistent skulle räknas vid den inledande bedömningen och överklagade tidigare beslut från både Länsrätten och Kammarrätten i Stockholm.

Läs hela artikeln här

Annons:
Leffe
1/6/11, 11:12 AM
#1

Det blir en del personer lidande här också

[SvenA]
1/6/11, 11:26 AM
#2

Assistansverksamheten håller på att fullständigt bli förstörd

Manborde verkligen gå tillbaka som det var tänkt från starten på90 talet för nu förstör man en massa människors liv

Leffe
1/6/11, 11:28 AM
#3

Det är mycket som egentligen skulle gå tillbaka till "storhetstiden"

Muszimba
3/28/11, 8:36 AM
#4

Jag jobbar som assistent och blev omplacerad för 2,5 månader sedan till en annan brukare som i höstas fick beviljat med dubbelassistans även nattetid pga blöjbyten och vändningar förutom mat som skulle ges i rullstolen vid 06:00 och brukaren är diognistiserad Huntingtons. Jag har jobbat till och från hos denne person innan och då var det jobbigare med diagnosen, men efter att personen fick sondmat så har den dämpats på något vis. Vi assistenter är glada att det numera är dubbelassistans 24 timmar per dygn då det är tufft ändå.

[Beavis]
3/28/11, 11:19 AM
#5

Dubbelassistans är ju också bra vid e tillfällen då brukaren har psykiska problem eller är utvecklingsstörd och kan bli våldsamma, vilket jag hört av assistent vänner händer mer och mer på gruppboenden. Då kan dessa dubbelassistenter vara bra som hjälp. Det kan ju vara mycket svårt att tex duscha en person som inte vill och är våldsam ensam.

[SvenA]
3/28/11, 11:42 AM
#6

Bor man på gruppboende så ska maninte tillhöra LSS så då r det kommunen somska se till att det finns tillräckligt med personal så att man har en fungerande arbetsmiljö

Annons:
[Beavis]
3/28/11, 12:04 PM
#7

Okej men det verkar de inte göra i Stockholms kommun i så fall, polaren har tröttnat på att arbeta i sitt gruppboende då kommunen börjat blanda psykiskt sjuka med de handikappade på boendet och de psykiskt sjuka blir ofta våldsamma men även de handikappade men inte på samma vis tydligen.

[SvenA]
3/28/11, 1:32 PM
#8

Men alla har ett funktionshinder men olika diagnoser Det största hindret är att kommunerna vill ha in folk på instituioner igen för att kunna spara in ännu mera på personal och detta har jag varnat för länge fast det verkar som ingen tror att det är samt men vi kommer att få se en hel del konstigheter framöver om vi inte reser oss upp och protesterar högljut

[Beavis]
3/29/11, 11:13 AM
#9

Min erfarenhet är att många av de utvecklingsstörda vill bo i gruppboende då de gillar gemenskapen. För oss andra utan utvecklingsstörningar kan nog livet på en institution vara skrämmande och vad jag fått berättat för mig var det ofta det på tex Eugeniahemmet. Och jag hoppas aldrig vårt samhälla degenereras tillbaka till det men situationerna är ju lite olika för olika typer av handikapp.

[SvenA]
3/29/11, 11:49 AM
#10

Eugeniahemmet var för rörelsehindrade utvecklingsstörda bodde i regel på egna instituioner Jag växte upp inte långt från en instituion med utveckligstörda så jag har varit i kontakt med flera i vår affär hade vi 2 stycken sprinngschasar som kom från denna instituion Man håller på och bygger upp instituionsboende i Örebro om jag kommer i håg rätt Det kommer att bli flera sådana saker om vi inte ser uppp ordentligt för det finns faktiskt mycket starka krafter för detta Man vill helst bara ge assistans för verkligt aktiv arbetstid och den ska vara verkligt effektiv så all tid som är väntetid ska bort totalt och då kommer man inte att kunna bo i egna lägenheter så då tvingas man in på instituionsboende varken man vill eller inte Så det är verkligen hög tid för en nycket kraftfull proteströrelse för klockan är faktiskt 5 i tolv så vi har inte så lång tid på oss om vi ska kunna bo kvar i våra egna lägenheter

[Beavis]
3/30/11, 1:06 AM
#11

sant det är allvarligt. Jag tycker det är oroande jag med. Som sagt jag skulle varken vilja bo i gruppboende eller på institution.

[SvenA]
3/30/11, 8:54 AM
#12

Frågan är bara hur man ska få folket att vakna upp ur sin törnrosa sömn

[Beavis]
3/30/11, 5:47 PM
#13

Jag tror att det är andan i samhället just nu att tänka på sig själva och skita i andra särskillt om man inte kännder dem. så det blir nog svårt. Folk bär skygglappar nu när de fått lägre skatt och myglarna jagas med blåslampa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: