Annons:
Etikettpersonlig-service
Läst 2636 ggr
[SvenA]
2011-01-20 11:42

Tvingas ligga i sängen - sex av sju dagar

Sex av veckans sju dagar tvingas förlamade Jan-Erik Palm, 52, ligga i sin säng dygnet runt.

- Jag vill vara uppe och göra saker. Jag mår bättre då. Vi har ansökt om dubbel assistans, men får det inte i den utsträckning jag behöver, säger han.

Läs här

Annons:
Leffe
2011-01-21 02:39
#1

Tyvärr är inte han den ende

[Beavis]
2011-01-21 02:47
#2

Policyn är att man ska ta hjälp av vänner och släktingar i möjligaste mån och inte förlita sig på samhället.

[SvenA]
2011-01-21 09:50
#3

Det kommer att bli ännu mera vanligt för dom som bestämmer inser inte att vi är människor man ser oss bara som ett kolli

Det är först när dom inser att vi ockspå är människor som det kan komma någon förändring men det lär dom inte inse under våran livstid eftersom det är så tyst om detta fråm handikapprörelsens sida

Det är ju viktigare med skattesänkningar än omsorgen om dom som har stora hjälpbehov och vi får ju vad vi röstat fram

EvaG
2011-01-23 07:46
#4

Visst är det skönt att ligga och slappa i sängen, men bara när man själv vill.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[SvenA]
2011-01-23 11:03
#5

Det kan jag hålla med om. för hade jag legat en vecka så hade man varit tvungen att ringa efter en kran som lyfte upp mig.

[Tearix]
2011-01-26 06:44
#6

Blir så arg… de hindrar honom från att vara med sin familj OCH att 'bidra' till samhället.  Det där 'färdig behandlad' gör mig arg, han är ju faktiskt inte sjuk och även om de inte kan bota förlamningen så förändras ju hans situation med tiden, kroppen slits,  -snart får de istället 'bota' liggsår! bra jobbat!!

Det GÅR visst att leva ett bra aktivt liv med en så pass hög förlamning och här är en person som verkligen vill.

Annons:
[SvenA]
2011-01-26 10:57
#7

Felet är att det är ingen som ser till helheten alla ser bara sin lilla bit

[Beavis]
2011-01-26 12:20
#8

Samhället har blivit så hårt och egocentriskt att man bara ser till sig själv och inte en centimeter längre. Helheter finns inte därför ser det ut som det gör med övergivna gamla och handikappade som dör i snödrivor, förlamade som ligger i veckor etc.

Inte ens de som arbetar med att hjälpa har längre förmågan att använda psykologi för att hjälpa eller att se helheter. Det är på stavelsen vad som står på deras papper som gäller.

Mona22
2011-02-02 21:01
#9

Vad är det för idioter som bestämmer sådant? skulle de själva vilja ligga flera dagar i sträck? Det är ju inte direkt så att personen det handlar om har valt att bli förlamad för att det är kul.

Sånt här gör en så förbannad. livet är så orättvist för många. vissa glider fram på sitt bananskal medan andra får kämpa för att ens överleva.

Sedan betyder det ju inte slutet om man blir förlamad. Man kan faktiskt få tillbaka känsel till viss del och i vissa fall till och med fungera någorlunda normalt igen.
Jag har jobbat med 2 levande exempel på det.

[SvenA]
2011-02-02 21:11
#10

Det är tyvärr så här vårt samhälle fungerar i dag

Det blir fler och fler som inte får den hjälp och stöd som lagen och konventioner säger att man ska få

Så länge man inte ser oss som dom individer vi är utan bara ser oss som ettt besvärligt ärende så kommer detta vansinne att få fortsätta

Det är allt för många som inte törs höja rösten och tala om hur det verkligen ser ut i landet

Våra makthavare skulle aldrig accepera det liv som vi tvingas leva

Mona22
2011-02-02 21:16
#11

Nej du har helt rätt. Förstår inte att funktionshindrade ska diskrimineras så mycket. Man accepterar alla andra människor men inte funktionshindrade.

Behöver man hjälp med hyran en månad så kan man få det från socialen.
Behöver man jobb kan man gå till arbetsförmedlingen och hamna på någon åtgärd eller praktik.

Men vill man bara komma utanför dörren som funktionshindrad är det oftast stopp. Det är bara vissa som får ett värdigt liv.

[SvenA]
2011-02-02 21:39
#12

Jag har inte varit ute på 3 veckor för jag får inte längre ledsagning trots attt jag inte kan ta mig fram själv

[Beavis]
2011-02-02 22:12
#13

Min farmor som är 94 år orkar inte längre handla själv osv men när hon då äntligen ber om hjälp vilket hon vägrat tidigare. Så måste det tas upp med chefen på ett möte innan det kan genomföras. Istället för att bara ta hennes inköpslista och gå till affären… "nä det står inte i arbetsbeskrivningen". Hoppas jag dör innan jag blir så gammal att jag behöver hjälp eller om mitt handikapp skulle förvärras.

Annons:
[Tearix]
2011-02-02 22:15
#14

om det gäller försäkringsfrågor kan jag förstå att de måste gå till chefen, men det där låter ju bara fånigt

[Beavis]
2011-02-02 22:54
#15

Ja det gällde ju bara att hon bad henne att handla lite men det stod inte i hennes papper att det skulle göras där, som jag förstod det. Tur att hon hade lite mat hemma fortfarande så ddet inte var  akut.

[Tearix]
2011-02-03 06:32
#16

hon kanske var rädd att hon skulle anklagas för stöld, om hon var tvungen att hantera din farmors pengar

[SvenA]
2011-02-03 10:33
#17

Allt som inte finns med i arbetsbeskrivningen får inte göras

Det ska alltid finnas ett beslut innan en insats får göras det är så enormt detaljstyrt så det är fruktansvärt

Mona22
2011-02-03 10:39
#18

#15 jag jobbar inom hemtjänsten och vet att man inte får göra det som inte står men däremot tycker jag att man borde få byta uppgift att göra.

Tex om personen vill ha handlat och har städ egentligen så tycker jag att man får byta, det är ju kundens tid. Jag gör så hos mina kunder allafall. Frågar om de behöver hjälp med något speciellt eller vill ha det som ska göras just den dagen.

[SvenA]
2011-02-03 10:44
#19

Det är så det ska fungera man ska kunna vara flexibel man får inte vara så stelbent som det är i dagsläget

Man ska bli beviljad ett antal timmar och inom den ramen ska det kunna vara flexibelt

[Beavis]
2011-02-03 19:24
#20

Jag talade med chefen för deras sektion idag. Hon sa att detta skall finnas i deras arbetsbeskrivning för henne, personen som nekade henne handel hade gamla papper tydligen. Det ska vara ändrat nu.

Jag tycker som mona22 att det måste bli flexiblare och inte som nu att : Handla görs på tisdag. Städa på Onsdag osv om man vill städa på tisdag och handla på onsdag ska det gå bra. Eller om kunden/patienten bara vill prata en stund borde de kunna ta sig tid att göra det en stund istället. Inte bara stressa iväg till nästa objekt.

Annons:
Mona22
2011-02-03 21:02
#21

jo det borde vara så att man kan ändra beroende på vad kunden vill. men det här med tid, tyvärr har vi inte det.
Det är ordnat så fint att allt är planerat på minuten.

I de flesta fall får man en gångtid  på 5 minuter mellan kunderna, vissa gånger inget alls. Där är problemet, jag hade gärna stannat längre hos mina kunder men då hinner jag inte med nästa.Jag hade gärna velat ha en flygande matta i vissa fall.

De som jag har som sista kund stannar jag gärna hos då jag tar av min egen fritid isåfall.

Man får inte vara längre än beviljat hos någon. Det är verkligen dåligt.

[SvenA]
2011-02-03 21:43
#22

På 80 talet hade vi mera flexibel hemtjänst precis som det ska vara. och det fanns även tid för att kunna sitta ner och samtala över en kop kaffe.

Redan på 90 talet så började man försämra hemtjänsten genom att bevilja allt mindre tid åt dom som hade hjälpbehov.

Men vi får skylla oss själva att det har blivit så här för vi har inte varit tillräckligt uppmärksamma på vad som har hänt.

På 80 talet var det viktigt att hemtjänstpersonalen skulle ha usk utbildning. men sedan tog man in kreti och pleti direkt från gatan.

Det är nu hög tid att vi ser till att få tillbaka en väl fungerande hemtjänst

Hemtjänsten är ju inte enbart till för ålderspensionärerna det är många icke ålderspensionärer som i dag är beroende ab hemtjänsten så vi måste kämpa bättre för denna sak.

Upp till toppen
Annons: