Annons:
Etiketttillgänglighet
Läst 2939 ggr
[Beavis]
2011-02-12 02:24

Sociala medier diskriminerar

Som Sven har påtalat flera gånger blir många funktionshindrade, främst synskadade men även de med svåra rörelsehinder utestängda ifrån sociala medier som youtube, twitter och facebook mfl. Detta har konstaterats av fler nu vilket kan läsas i denna artikel.

Företaget funkanu har granskat dessa och resultatet kan ni läsa här

Funkanus hemsida finns här

Annons:
[SvenA]
2011-02-12 11:21
#1

Det här har jag påtalat länge men när jag påtalar detta så får jag höra att jag är gnällig och mpåste finna mig i det

Många anser att det är ingen mänsklig rättighet att få vara med på samma villkor som alla andra också

Det förekommer även här på i fokus där allt flera i sina presentationer och signaturer skriver enbart på engelska vilket utestänger många andra från att få ta del av innehålet det är inte bara vi som läser med svemska skärmlläsare som utestängs det är även en stor grupp av andra personer

I fokus är ett svenskt forum och därför anser jag att man ska håla sig till svenska på i fokus så att dom flesta kan vara med

[Beavis]
2011-02-13 15:20
#2

Jag kan hålla med dej i sak där att man borde hålla sig till svenska i ett svenskt forum. Men Sverige har blivit så anglifierat senast 40 åren att många anser sig uttrycka sig bättre på det språket. illa tycker jag men är lite sån själv tyvärr.

Sen kan jag tycka rent teknikmässigt är det ju tragiskt att skärmläsarna inte kan läsa flera språk samtidigt. svenska och engelska borde ju vara standard på dem.

Det är ju väldigt lätt att påatala problemen med denna utestängning ifrån dessa sociala medier, men det är svårare att lösa dessa problem. Inloggningar och annat är utformade för att stoppa spambots det vill säga reklamprogram som söker av internet efter ställen att publicera sitt budskap. Men jag har för mig att vi disskuterade detta tidigare i en annan tråd och att de redan fanns nån form av alternativ, Om jag inte minns fel?

[SvenA]
2011-02-13 17:39
#3

För spam finns det lösningar som vi talade om förut

Att man inte kan hålla sig till svenskan på ett svenskt forum har jag mindre förståelse för

Fast vi kanske ska samtliga världspråk här på forumet

[Beavis]
2011-02-13 17:50
#4

Detta är ju ett svenskt forum så det är det allmänna språket. Men det är svårt att förbjuda folk att använda ett annat språk i tex deras presentationer. Men sen är det ju upp till de som drver denna sajt att försöka underlätta för alla grupper i samhället att kunna nyttja sajten då de ju verkligen försöker vända sig till alla.

En tanke kan ju vara att de använder sig av en testgrupp bestående av olika människor med varierande förutsättningar när de lägger till nya applikationer eller för att testa redan existerande, för att få förslag på ändringar. Jag tror att många här skulle ställa upp om Webmasters ställde frågan?

[SvenA]
2011-02-13 20:17
#5

Det förkommmer redan bland alla sajtvärdar vi får alltid lämna synpunkter när dom gör något ¨så här på i fokus fungerar det faktiskt bra för dom flesta tror jag

Men att dom som skriver sedan inte bryr sig om att vissa har svårt med andra språk kan man inte från styrande håll göra så mycket åt tyvärr

[Beavis]
2011-02-13 21:55
#6

Det har nog att göra med talsyntesen i din skärmläsare också? Det tycker man ju vore en naturlig vidareutveckling på ett sådant program? Att man kan kombinera två språk i den samtidigt. Jag menar de Skärmläsare som finns är troligen ursprungligen skrivna för engelska och sedan har en svenskspråkig version tagits fram. Jag är inte programerare men det borde ju gå att utveckla en språkigenkännare till dessa så att talsyntesen kan slå om från svenska till engelska när den identifierar ett engelskt ord i en text. Om inte så hoppas jag en utvecklare läser denna konversation.

Annons:
[SvenA]
2011-02-14 09:53
#7

Det är rätt attt dom utvecklas på engelska och det finns engelstalande skärmläsare men man måste ändra språkinställningen då

Man ska också vara medveten om att det faktiskt finns folk som inte kan engelska ocksåså engelskan är inte självklar

Det är bara det att alla tycks tro att alla kan läsa och förstå engelska flytande men s´å är inte fallet det finns forfarande stora grupper av den svenska befolkningen som inte behärskar enelskan

Så jag vidhåller att man ska ha svenska på svenska sajter för annars utestänger man vissa från att kunna vara med fullt ut

[Beavis]
2011-02-14 20:20
#8

Jag har ju som jag nämnt tidigare aldrig använt skärmläsare, Så jag har utgått ifrån att skärmläsare inte kan kombinera två språk och detta har varit problemet för dig och andra. Att den är inställd för svenska och får syntax error när det helt plötsligt står på engelska eller annat språk?

Om språkkunskaperna är problemet så blir situationen en annan och problemet är inte längre härrörande till dit fysiska handikapp..  Även om jag förstår att det är jobbigt att inte förstå ett språk, jag har kännt det själv när folk skriver på språk jag inte kan, så tycker jag inte man ska förbjuda det. Däremot anser jag ju att Skärmläsare skall utformas så att de kan läsa up exempelvis engelska ord i en annars svensk text.

[SvenA]
2011-02-14 21:19
#9

Skkärmläsaren läser den egelska texten men den blir helt obegriplig

Och du ska inte bara se till vad jag själv klarar eller inte klarar jag är bara en del av alla som har problem

Se på dom som fått en stroke eller andra hjärnskador eller har andra läs eller förståelsekunskaper

Man måste se till samtliga med funtionshinder av en massa olika slag

[Beavis]
2011-02-14 23:22
#10

sant, men blinda och synskadade var dem jag självklart tänker på först i samband med skärmläsare.

Och där ser man att programvaran inte är nog utvecklad eftersom det blir obegripligt när det helt plötsligt ska läsas annat språk än standard.

[SvenA]
2011-02-15 13:09
#11

Jag tror det är omöjligt med dagens teknik att göra något åt detta på ett vettigt sätt

[Beavis]
2011-02-15 23:56
#12

Jag är tyvärr inte programerare så jag kan inte svara på det. Men med tanke på att tekniken bli intelligentare  så skulle det nog kunna fixas. Det finns ju textigenkänning samt röstigenkänning och liknande så varför inte att ett program snabbt känner igen ett engelskt ord och byter till "engelsk röst"?

Upp till toppen
Annons: