Annons:
Etikettvardagsbestyr
Läst 2755 ggr
[SvenA]
2/6/11, 10:48 AM

Vardagstips

Vi som har ett rörelsehinder har säkert en massa olika praktiska lösningar på saker och ting i vår vardag.

Det vore bra om vi alla kunde dela med oss om hur vi praktiskt har löst vissa saker antingen med olika hjälpmedel eller annat som kan underlätta för oss på olika sätt i vardagen

Så skriv ner dina tips häri denna forumgrupp så att vi alla kan hjälpa varandra med bra saker

Annons:
Leffe
2/11/11, 3:43 PM
#1

Skulle vara intressant att läsa

[Beavis]
2/11/11, 7:41 PM
#2

Jag är kort så jag brukar ofta kunna lösa dessa problem att nå, med hjälp av pinnar av olika slag.

[SvenA]
2/12/11, 11:13 AM
#3

#1 har du själv inga tips att komma med

Jag har ett tipsnär man ska diska och har ont i ryggen när man står vid diskbänken

Ta en stol och sätt dig vid diskbänken och öppna skåpdörrarna så kan du säta fötterna inne i skåpet då kommer du tillräckligt nära för att på ett bekvämt sätt diska

Leffe
2/12/11, 3:10 PM
#4

#3 Jag är nybörjare på funktionshinder. Det lättaste är ju att ligga kvar i sängen så länge som möjligt.

Emmieline
2/14/11, 9:12 PM
#5

jag har tagit bort skåpluckorna vid diskbänken så jag kan sitta närmare när jag ska skära saker till maten. sen har jag en grip tång till att öppna vissa skåp som e ovanför mig för att se in i dom.

[Beavis]
2/14/11, 11:17 PM
#6

Jag bor ju i en handikappanpassad lägenhet. Så jag har inte riktigt samma behov av att vara uppfinningsrik. men man kan anpassa det mesta för att fungera för stunden.

Annons:
[SvenA]
2/15/11, 1:12 PM
#7

Det ska inte glömmas bort att man kan få mycket saker via´bostadsanpassningar också

bernil55
2/15/11, 2:45 PM
#8

Griptängerna är helt oumbärliga för mig, som kan gå lite inomhus med rullator men inte klättra. Även när jag handlar har jag alltid med en på rullstolen för det är mycket som är så högt, så högt upp. Lyfter dock ej ner glasburkar…

bernil55
2/15/11, 2:47 PM
#9

För den som liksom jag orkar stå bara korta stunder och själv hänger tvätt är det en stor fördel att sitta och sätta kläder/handdukar på galgar och sen bara hänga upp dem. Klämgalgar är superbra till handdukar och sånt.

[SvenA]
2/15/11, 4:55 PM
#10

Det går även bra att sitta på arbetstolem och damsuga också om man orkar sköta damsugaren det går även bra att torka golv på det sättet

[Beavis]
2/15/11, 11:53 PM
#11

#9 Där skulle du ju även kunna använda griptängerna för att hänga upp galgarna på tork. De där griptängerna är bra.

bernil55
2/16/11, 2:08 AM
#12

Helt rätt om griptängerna, jag kan faktiskt sitta kvar (på toan) ;-)

Jag använder en lång sådan för att torka golv ibland också. Som Sven skriver går det sitta på en arbetsstol och städa lite, med dammsugare, men även med tången och en trasa.

[SvenA]
2/16/11, 10:27 AM
#13

Har ni svårt att dricka ur ett vanlig glas ta en plastflaska en sådan där alla sportare har när dom dricker med en pip på det fungera bra

Jag gör det själv

Annons:
[Tassy]
2/22/11, 2:37 PM
#14

Husvagns"porslin" som egentligen är plast är bra att ha om man lätt tappar saker. Det tål maskindisk och väger inte lika mycket. Brukar vara billigare än det specialanpassade som finns i hjälpmedelsbutiker.

I väntan på min rullstol så tog jag mig fram på en kontorsstol och använde kryckor som paddlar Skrattande en syn för gudarna var det!

[SvenA]
2/22/11, 2:52 PM
#15

Alla sätt är bra utom dom dåliga men bra att du kan ta dig fram

Upp till toppen
Annons: