Annons:
Etikettbemötanden
Läst 2066 ggr
[SvenA]
2/17/11, 11:21 AM

Gruppbostad – nej tack!

Jag har levt i snart ett halvt sekel. Under den perioden har mycket hänt när det gäller stöd och service till personer som har så omfattande funktionsnedsättningar som jag har. Jag har prövat på det mesta i den vägen. Jag hade personlig assistans redan på sjuttiotalet, och prövade på att få hjälp av hemtjänst i några år på åttiotalet. Men de absolut värsta erfarenheterna har jag av de gånger när jag provat att bo i ”boendeformer” där stöd och service ingår. Min korta tid på barnvårdhem kan vi lämna därhän, det finns gudskelov få som hävdar att det är en lämplig uppväxtmiljö för små barn i dag. Men jag har också överlevt ett år i en gruppbostad. Det var en hårresande erfarenhet och jag gör aldrig om det. Nu har jag haft personlig assistans i tjugo år. Men av någon anledning är det många som fortfarande anser sig veta att gruppbostad skulle vara den bästa formen av service för personer som mig

Läs hela artikeln här den är mycket läsvärd

http://fulldelaktighet.nu/?p=1956#comment-24689

Annons:
bernil55
2/17/11, 9:24 PM
#1

Mycket intressant. Passade perfekt för mig att läsa. En sida jag inte alls visste om.

Här finns inga gruppbostäder för "vanligt funktionshindrade" eller vad jag ska säga. Jag har kollat, eftersom jag inte kan bo som jag gör och knappast kan få hjälp här heller då det är för trångt.

Jag hade dock - trots att jag själv vikat som biståndshandläggare - trott att det skulle finnas någon form av bostad för mig, när det här inte går längre. Typ servicehus som fanns förut, det verkade jättebra.

Men det finns knappt all längre, det enda jag fick tips om var att ställa mig i kö för ett 55+ boende. Fem års väntetid. Massa folk som är förtvivlade.

Här har ju kommunen fått för sig att alla vill bo kvar hemma!

Ja… jag vet inte alls var jag ska ta vägen.

Denna kommentar har tagits bort.
[SvenA]
2/17/11, 9:31 PM
#3

Det är det som ärr problemet runt om i landet att man har lagt ner alla fina servicehus som vi byggde upp på 80 talet

I dag är det bara att gilla läget och begära bostadsanpassningar för glatta livet

bernil55
2/18/11, 11:16 AM
#4

Bostadsanpassning har jag fått en hel del, men lägenheten räcker inte till så mycket mer. Att jag envisats med att bo kvar beror på att det knappast går finna en svalare lägenhet och den är på markplan och väldigt bra så för en rörelsehindrad. Och bra hyra förstås.

Huset intill byggdes rätt nyligen som servicehus men är nu omgjort till 55+ så bland annat där står jag i kö. Hett höghus så där kan jag inte leva utan ordentligt kylaggregat. I och för sig inte här heller längre.

[SvenA]
2/18/11, 11:29 AM
#5

Det är typiskt att man hela tiden ska förändra bra boenden till annat än vad som var meningen.

Servicehusens grundtanke var väldigt bra. bara man också hade bevarat grundtanken med personal i anslutning till boendet, och med en massa olika verksamheter i form av viss terapiverksamhet, med snickerier och vävstugor. och en massa andra bra saker som gjorde att man inte behövde sitta ensam i sina lägenheter. utan kunde få gemenskap med andra om man ville det.

Man kunde även få ett bra lagat mål mat i gemenskap med andra om man föredrog detta framför eget ensam i sin egen lägenhet.

Det vore bäst om man alltid byggde bostäder som var fullt tillgängliga för personer med rullstol.

Servicehusen fyllde en väldigt bra social samvaro som är livsviktig för ett bra mående. men som vanligt ska makthavarna förstöra bra fungerande saker.

Det är ett stort slöseri med våra gemensamma pengar att hålla på och förändra saker som fungerar bra.

[Beavis]
2/20/11, 11:20 AM
#6

Allt handlar om ideologi, Den nuvarande juntan anser att handikqppade och sjuka skall "vårdas" i hemmen av en förstående och älskande familj för det är det naturliga och så har vi gjort sen vi klättrade ner ifrån träden för några hundra tusen år sedan. Läs "Det sovande folket" av Fredrik Rheinfeldt så ser ni hur han tänker och vad han är rädd för och tror sig rädda oss ifrån.

Annons:
[SvenA]
2/20/11, 2:11 PM
[Beavis]
2/20/11, 2:45 PM
#8

Jag har den som pdf fil på datorn, har läst ungefär halva. Den är inte så lång och relativt lättläst. Men jag tappar bort mig hela tiden när jag slutat läsa och ska börja om. Vet inte om det finns någon bokmärkes funktion i adobe reader?

bernil55
2/21/11, 12:35 AM
#9

Jag har också läst lite i den för ett bra tag sen och tappar också bort mig, tappar bort filerna också. ;-) Är fortfarande intresserad av för mycket och kan ej hålla reda på nåt. Använder en annan pdf-läsare så jag vet ej om det finns bokmärkesfunktion men det skulle verkligen behövas. Hm. Funderar…

[Beavis]
2/21/11, 1:45 AM
#10

Det finns inte i din heller då?  Vet inte om programmet verklien är till för det ursprungligen? Men det är onekligen en funktion som skulle behövas när man läser längre filer.

[Beavis]
2/21/11, 1:49 AM
#11

Vad var det med Gruppbostaden du inte gillade Sven? du berättar att det var hårresande och  du vill inte göra om det. Men varför?

För en utomstående verkar det ju trevligt att man bor tillsammans och har sällskap och hjälp tillgänglig dygnet runt..

[SvenA]
2/21/11, 10:43 AM
#12

Jag har ingen som helst egen erfarenhet av gruppboende det jag för fram i #0 är vad författeren tycker.

Och jag vet däremot hur det såg ut och fungerade på dom stora instituionerna som fanns förut tills fram på 70 talet. och det var inget trevligt boende många gånger.

Jag anser att alla ska ha rätt till egen bostad där man kan låsa om sig, precis som den så kallade friska befolkningen.

man ska aldrig tvinga in folk i en gruppbostad bara för att det är bekvämt för personalen. Man måst vara medveten om att vi faktiskt är enskilda individer och har olika behov.

Vi måste slå vakt om våra mänskliga rättigheter och våra olikheter. vi är inget kollektiv bara för att vi har ett funktionshinder.

Jag läste här om dagen att i Skelefteå så låser man in folk som bor i särskillt boende över nätterna. precis som man gör i Piteå på demensboenden.

Så fortfarande i dag 2011 så behandlar man folk med olika funktionshinder värre än boskap.

[Beavis]
2/21/11, 12:15 PM
#13

Ruskigt, jag hoppas aldrig vi tvingas tillbaka till det livet igen. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag föddes på sjuttiotalet och slapp institutioner. De försökte få in mig i "handikappskola" men det vägrade jag. Om det var positivt eller ej? kan jag inte svara på.

Gruppbostäderna verkar dock lite friare än institutionerna vad jag sett. Det finns flera runt om här i centrum där jag bor. Fast ibland verkar det ju som de är ute på "gruppvallning". Härute verkar det dock främst vara utvecklingsstörda som bor på hem.

Annons:
[SvenA]
2/21/11, 3:18 PM
#14

Det är den största gruppen som är utvecklingstörda som bor i gruppbooende. men det är väldigt stora skillander på allt ifrån mycket lätt till mycket grava. utvecklingstörningar. och man blandar ihop alla i en enda stor grupp efter vad jag har sett och hört. Det är det som är felet med gruppbostäderna.

När nya karolinska sjukhuset är klart så skulle det inte fövåna mig om man inte gör om det nuvarande till någon form av instituionsboende för personer med större hjälpbehov och även för dom psykiska sjuka.

Vi måste vara väldigt observanta på den utveckling som nu pågår med allt mindre assistanshjälp.

Om v iinte vaknar upp så är det inte långt tills dom ser till attt vi med större hjälpbehov tvingas in på institution varken vi vill eller inte.

Jag förstår inte alls varför det är så enomt tyst om detta. Ingen verkar bry sig om det. varken dom berörda eller andra.

Tänk dig själv om du blir inlåst och inte får den praktiska hjälpen du behöver för att kunna få leva ett värdigt liv.

Nej det är dags för en riktig folkstorm mot alla galenskaper som nu pågår i samhället med vår Statsminister i spetsen.

bernil55
2/21/11, 4:32 PM
#15

Jag har en bekant som jobbar på ett gruppboende och fick just bekräftat att det begreppet används för just psykiskt funktionshindrade, f d utvecklingsstörda. Men även yngre "vanligt" psykiskt sjuka, tror jag. (För äldre används här i alla fall begreppet särskilt boende och det finns väl snart bara typ sjukhem, för de mycket sjuka.

Fick ett exempel på ett mycket svårt fall från ett gruppboende som måste in på psyk bland men där kan de inte alls hantera honom så de skickar tillbaka honom. Aggressiv, sparkas, slåss etc. Något saknas där också, när det gäller vård alltså.

Enbart fysiskt funktionshindrade trodde jag också det skulle finnas något för men det gör det alltså inte. Inte vill jag bo i nåt gruppboende men alternativet jag har är nog ännu värre. Tror jag. Hemtjänsten kan glömma/slarva bort/inte ha tid etc precis hur mycket som helst. Jag tror sällan de får några straff. De ansvariga alltså. Jag vill inte leva så. Heller.

[SvenA]
2/21/11, 5:28 PM
#16

Visst är det stor skillnad på dom olika boeendena

Alla är inte dåliga och alla är inte bra heller det finns stora variationer

Upp till toppen
Annons: