Annons:
Etikettövrigt
Läst 1350 ggr
[SvenA]
2/11/11, 10:23 AM

Kvalitetsregister hotar patientens integritet

2011-02-10 20:26

Personlig integritet och en god konsultation med patienten behöver försvaras. Storebror knackar på dörren, snart på varje vårdcentral och sjukhus om vi inte öppnar ögonen. Det skriver 29 distriktsläkare runt om i Sverige i en skarp kritik av så kallade kvalitetsregister som snart införs i primärvården. Man är mer intresserad av dina hälsodata än dina egentliga problem som patient.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt

Svensk förening för allmänmedicin, SFAMs, ändamål är att på ett oberoende sätt främja utbildning, forskning och utveckling inom allmänmedicin. För mer information vänligen besök vårt pressrum på www.sfam.se

Annons:
Leffe
2/11/11, 1:46 PM
#1

Det är väl bra att de har koll på våra hälsodata. Sedan gör de statistik av det och med statistik kan man göra vad som helst. Så det kommer att bli att politikerna applåder och skryter om vad vi mår bra (helt enligt statistiken) och då kan vi dra ned på sjukvården och eftervården ännu mer. Det är väl toppen.Gråter

[Beavis]
2/11/11, 7:57 PM
#2

#1 Som du skriver "med statistik kan man göra vad som helst" De har kringskurit vår integritet och våra liv så hårt senaste åren att ingen känner mig så väl som storebror, troligen inte ens jag själv?

Samkörning av register har sina fördelar men också sina nackdelar. det blir bara värre och värre med denna övervakning och kontroll. Sociopaterna som utför detta åt regeringen och bestämer hur vi skall få leva våra liv och vad vi ska leva av , är deras medbrottslingar.

[SvenA]
2/12/11, 11:08 AM
#3

Vi talade med obehag när boken 1984 kom som behandlade övervakningssamhället men nu när vi är där så är det helt tyst i den debatten numera

Det är helt ok att registrera oss och samköra alla slags register så vi har ingen som helst intigritet längre

Det är bara att se hur det är när man ansöker om personlig assistans för då måste man uppge hur många gånger man går på toaletten och hur lång tid det tar

Så vi med funktionshinder är mer utsatta för att vår intigritet kränks

[Beavis]
2/13/11, 3:25 PM
#4

George Orwell  anade inte hur rätt han hade.Vi är redan där allt kommer ju i små steg och gärna efter att det hänt något hemskt för att lättare lirka in det utan protester.

Jag som arbetslös rörelsehindrad upplever ju förnedringen ifrån storebror flera gånger varje månad.

Ibland när man kommer ifrån Socialkontoret eller Arbetsförmedlingen känner man sig våldtagen. Som tur är har jag inget behov av assistans men undrar ju hur det skulle kännts med även detta i sitt liv?

Upp till toppen
Annons: