Annons:
Etiketthjälpmedel
Läst 2017 ggr
[Tassy]
2011-02-21 16:18

Varför ska det vara så svårt att få hjälp?

Jag har på senare tid drabbats utav extrema smärtor som gör att jag inte kan gå. Detta har hänt förr och jag har varit rullstolsbunden. Nu är jag åter igen i akut behov av rullstol, men att få hjälp att skaffa en är visst bara att glömma. Gråter

I helgen tvingades jag uppsöka akuten för jag klarade mig inte själv i hemmet. Väl där försökde de lägga in mig med morfin och kortisoninjektioner, något som jag vägrar. Min kropp säger ju ifrån, då ska jag inte döva smärtorna och fortsätta slita sönder mig. Jag har en grundsjukdom som gör det mycket viktigt för mig att vila när kroppen säger ifrån, annars kan jag bli permanent rullstolsbunden. Detta är något som läkarna inte tycks vilja förstå.

Idag måndag har jag försökt ringa reumatologen och arbetsterapeuterna förgäves, de svarar inte i telefon och jag får olika bud om vilka telefontider som gäller.

Hur ska jag bära mig åt för att få hjälp? Det är så förnedrande, jag kan inte ens gå till toaletten! Gråter

Jag har rätt till LSS men har ännu inte fått komma in i systemet, allt ska ju dra ut på tiden. Men det är ju nu jag har problemen.

Annons:
[SvenA]
2011-02-21 21:36
#1

Tyvärr så finns det bara två sätt det ena är att forsätta att jaga denn personal som är ansvarig och det andra är just akuten

Akuten kan ju faktiskt vara en variant att få fart på rullstolsfrågan

Jag skulle åka in på akuten och förklara hur det är att du inte ens kan gå på toaletten utan en rullstol och då borde du kunna få en till låns den vägen till dom får fram en mera permanet rullstol för jag tror inte att dom vill lägga in dig bara för en rullstols skull

När du får en rullstol så se till att behålla den så att du inte råkar ut för detta igen

Rullstolen ska man inte vara rädd för den är det bäst som finns enligt mig det gäller bara att se den som em bra kamrat som gör att jag orkar fungera och inte behöver ta ut mig fullständigt

Med rullstolens hjälp kan man vara mycket mera aktivpå alla sätt

Det finns även den fördelen med rullstolen att man alltid har sin egen sittplats med sig och mansitter helt underbart bra i den

[Tassy]
2011-02-21 22:16
#2

Dom får tydligen inte skriva ut rullstolar eller låna ut dem på akuten, knepigt nog. Man får alltså inte bli dålig på helgen, eller ens akut. Man måste alltså planera sin värk enligt systemet som finns.

Det är bara till att bita ihop och försöka få tag på dem. Men man blir så bitter på att vården inte fungerar!

bernil55
2011-02-22 00:32
#3

Det låter jättejobbigt! Sen fungerar det ju olika i olika kommuner/landsting med kontakterna, men du har ju tydligen telefonnummer som borde vara aktuella. Arbetsterapeut t ex. Men rullstol akut verkar alltså mycket svårt. Skulle du vara något hjälpt av en rullator när det krisar? Själv går eller släpar jag mig fram med en sådan inomhus, fast visst gör det ont i höften som ska försöka lyfta ett "träben". Men utan skulle jag inte ta mig någonstans. (Elrullstol utomhus) Min lilla inomhusrullator är röd och jättefin och mycket bra och med sådana brukar de vara rätt generösa.

[Tassy]
2011-02-22 00:46
#4

Nej, en rollator räcker tyärr inte till när jag blir dålig, det har varit på tal innan.

Just nu är situationen löst i och med att jag har fått låna en väns rullstol, men vården får jag inte tag i.

Ja, telefonnummrena är aktuella.

Mitt stora problem just nu är ju att ens få tag i arbetsterapeuten. Rynkar på näsan

[Beavis]
2011-02-22 00:50
#5

Jag fick min första rullstol på 80-talet efter ett antal operationer. Innan dess hade jag knappt provat en. På den tiden var Landstinget generösare tydligen och kanske är de det emot barn specifikt? Verkar vara ett helvete nu iaf.

Mina har  ju alltid varit "lån" ifrån hjälpmedelscentralen men känns ju som min egen.

Jag tror att det är hjälpmedelshandläggaren på kommunen du slall prata med? De brukar sitta med LSS folket på kommunen.

[SvenA]
2011-02-22 13:02
#6

Det är landtinget som är ansvariga för hjälpmedlen

Vanliga manuella rullstolar brukar inte vara problem med. däremot med el stolarna.

När jag blev tvumgen denna gång att skaffa rullstol så frågade jag efter en manuell, men dom föreslog direkt en elstol och nu har jag en manuell inne också så jag har faktiskt två stolar.

Annons:
[Tassy]
2011-02-22 13:55
#7

Ingen lycka idag heller, i morgon tänker jag ringa växeln och gräla på dem. Det fungerar ju inte att man inte kommer fram till den avdelning man tillhör!

Tack för era tips!

[SvenA]
2011-02-22 14:02
#8

Har du ingen epostadress till dom

Annars är det bara att ringa och be att få tala med den högste ansvariga för så där kan det ju inte vara

[Tassy]
2011-02-22 14:17
#9

Nej, jag har tyvärr ingen epostadress till dem.

[SvenA]
2011-02-22 14:28
#10

Då är det bara högsta ansvariga som hjälper och det redan i dag

Man ska inte skjuta upp sådant här det mår man bara sämre av

[Tassy]
2011-02-22 14:30
#11

Du har rätt, jag är väldigt bra på att putta problemen framför mig, jag får ta tag i detta på engång.

[SvenA]
2011-02-22 14:54
#12

På dom bara dom ska veta att dom lever

bernil55
2011-02-22 15:09
#13

#11, Jag kom på det sen, att det var för tufft med rullator för dig men sen tänkte jag på min kontorsstol, som jag rullar omkring lite på. Skulle skriva det men såg i ett annat inlägg att du kom på det! Bra! Sen finns det särskilda arbetsstolar från HMC, men de jag testat har varit så klumpiga att de ej funkar  i min lägenhet! Dock  väldigt bra finesser på en, då den gick höja väldigt mycket.

Hoppas du orkat rivai åt  någon (o-) ansvarig!

Min a-terapeut har tel nr kopplat till mobilen + svarar nästan alltid! (ursäkta dåliga skriveriet, =så trött)

Annons:
[Beavis]
2011-02-22 22:30
#14

#13 Det gäller ju att man vet vem som är ens arbetsterapeut. Själv har jag ingen aning och får efterforska varje gång jag skall ha tag i en arbetsterapeut eller lss handläggare.

bernil55
2011-02-23 14:40
#15

Här finns mycket utlagt på min kommuns hemsida, dock ej numren direkt till såna personer. Men nummer till biståndshandläggare i alla fall, som man kan fråga. Och till den privara firmans chefer. Jag mailar dessutom med de flesta, då jag är piggast på nätterna. Funkar oftast bra! Dock försvann min arbetsterapeut nyss utan att någon meddelade mig så då blev det fel med mailen. Tel nr är dock alltid detsamma, så länge jag har samma firma. Kommun ibland, nu privat.

Vår kommuns hemsida är säkert bland de bättre nu:

http://www.ostersund.se/

[Tassy]
2011-03-01 16:07
#16

Igår fick jag äntligen gehör, efter at helt enkelt ta mig till rehaben i den lånade rullstolen. Där fick jag omedelbart reaktion och väntar nu på samtal i från arbetsterapeut som ska göra en ordentlig samt förse mig med hjälpmedel. Jag ska försöka ta mig till sjukhuset sen och helt enkelt rulla upp på mottagningen och kräva en tid på plats, eftersom det inte går att ringa till dem.

[SvenA]
2011-03-01 17:03
#17

Kul att höra att det går framåt i alla fall

Se nu till att du får dom hjälpmedel som dyu verkligen har behov av

Hjälpmedlena ska faktiskt underlätta din vardag så att du orkar vara lite aktiv

[Tassy]
2011-03-01 17:16
#18

Ja, jag tänker inte vara snäll och duktig nu och försöka klara mig med som lite som möjligt, utan jag tar det jag får och är tacksam för det.

[SvenA]
2011-03-01 21:17
#19

Det är viktigt att man inte tar ut sig fullständigt bara för att man ska vara duktig för det är bara em själv som förlorar på det

[Beavis]
2011-03-01 22:36
#20

#18 Man är inte hjälpt av att vara snäll och trevlig i din situation så tur att du inte orkade. handling är det som får dessa människor att agera.

Annons:
[Tassy]
2011-03-02 17:29
#21

Tack för erat stöd!

Idag fick jag en utomhusrullstol som de hade på lager, och en inomhusrullstol är beställd. Den beräknas anlända inom en vecka.

Sedan fick jag ortoser till handlederna, samt lite annat smått och gott som är bra att ha. Sedan fick jag ett telefonnummer att ringa direkt till denna arbetsterapeut ifall jag behöver något mer.

[Beavis]
2011-03-02 17:51
#22

Grattis, roligt att det ordnat sig för dig på riktigt nu.Glad

[SvenA]
2011-03-02 21:17
#23

Grattis det känns väl bra och att du fick ortoser förvånar mig dessa får vi köpa själva i stockholms län

[Tassy]
2011-03-02 22:11
#24

Här i västra götaland så har jag fått alla ortoser jag behöver, misstänkter dock att skoinlägg är ett undantag. Det visar sig snart då det är dags för nya sådana med.

[Beavis]
2011-03-02 23:33
#25

Jag har en ortos på fotleden den har jag "fått" fast jag bor i stockholms län. får även uppbyggnad av sula på skor

Upp till toppen
Annons: