Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 6128 ggr
EvaG
2012-03-10 23:46

Många jobbar i färdtjänsten

En körning är beställd med trappklättrare. Trappklättraren har för liten laddning. Ny färdtjänstbil anländer. För att komma ned till bilen gick det åt två fordon och tre personal och kunden kom för sent till målet.

Så var det dags för hemresan. Resan beställs- Självklart med trappklättrare.

Fordonet kommer, men har ingen trappklättrare. Tydligen skulle föraren ta kunden och rullstolen och bära upp i trapporna. Ett nytt fordon beställdes och som kom en timme senare. Det fanns en trappklättrare, men bilen kunde inte transportera kunden.

Ny beställning. Ungefär tre och en halvtimme efter det kunde skulle åka kom ett fordon med bår för att till slut köra hem kunden. Vid målet väntar bil två med en förare som bärhjälp. En tredje bil anländer som extra bärhjälp. Rullstolen är kvar vid staten då kunde åkte med bår. Bil tre åker och hämtar rullstolen.

Sju bilar med förare var vad som krävdes för en tur och returresa på cirka 30 minuter. Är det någon som kan tycka att det är rimligt och ekonomiskt försvarbart?

Denna berättelse är tagen från ekuriren.se och finns att läsa i sin helhet här. Bilen på bilden och videon har inget med artikeln att göra.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Annons:
Leffe
2012-03-11 00:15
#1

En anings förvånad är jag faktiskt

EvaG
2012-03-11 00:18
#2

Jag är inte ett dugg förvånad.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Beavis]
2012-03-11 13:48
#3

Jag hajar inte? behövdes både bår och trappklättrare för att transportera kunden?

Kanske skulle han ha åkt ambulans?  eller bårbil, de brukar vara utrustade med båda.

Men jag kanske har missuppfattat historian?

Leffe
2012-03-11 14:40
#4

Det skulle vara bil med trappklättrare, men det slutade med bårbil efter flera timmars krångel med bilar hit och dit

Björnidet
2012-03-11 16:10
#5

Bedrövligt färdsätt är min reaktion. Varför har de inte en hiss upp till det plan som pat. bor på? Finns inte det så måste en ambulans vara enda och bästa färdsättet. Tänk om man själv satt i stolen, vilket elände.

Leffe
2012-03-11 16:15
#6

Det är sådant det finns trappklättrare till. Det finns fler färdtjänstfordon med trappklättrare än vad det finns ambulanser. Ambulanser eller färdtjänstens bårtransporter används dessutom många gånger till annat också. De har körningar mellan olika sjukhus som exempel. Sedan är det billigare att införskaffa trappklättrare än fler bårfordon.

Hiss kanske inte går att fixa. Kan tala om att när jag körde färdtjänst så var det värsta jag visste var att använda trappklättrare.

Annons:
[Beavis]
2012-03-11 16:54
#7

Okej men jag fattade det som av Evas historia att han inte bara behövde trappklättrare utan även bår för att kunna ta sig ut?

Eller varför kunde inte bilen som kom med rappklättraren transportera kunden?

Självklart ska ju färdtjänstens fordon kuna transportera de kunder de är avsedda för men denna man verkar ju så pass handikappad att Ambulanstransport är det enda som går?

Maria
2012-03-11 18:08
#8

Ambulanser borde inte användas i sådana här sammanhang och vad jag förstår så har det blivit en miss i kommunikationen eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2012-03-11 19:49
#9

Låter helt vansinnigt! Och trappklättrare låter också… hemskt! Ska kolla filmen, kanske…

Maria
2012-03-11 19:55
#10

Fast trappklättrare är ju ett nödvändigt verktyg för de som jobbar i färdtjänsten. Det skulle vara omöjligt att orka bära alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bernil55
2012-03-11 21:40
#11

Klättraren såg ej helt fel ut men jobbigt ändå!

Leffe
2012-03-11 21:45
#12

Jag tyckte den var jobbig att arbeta med. Eftersom allt tippades bakåt så kom ju kunden fötter och rullstolenspedaler högt upp och långt fram. Tänk då en svängd trappa. Då gällde det verkligen att planera för annars hamnade jag sjäv eller handtagen i väggen mitt i trappan eller så kundens fötter eller rullstolens pedaler. Då var det bara att börja om igen.

[Beavis]
2012-03-11 23:22
#13

Jo men vad jag menar, behövdes det verkligen både en trappklättrare och en bår för att först få ner killen ifrån lägenheten och sen en bår för att transprotera honom i bilen??? Och varför har inte alla färdtjänstbussar en sådan? borde inte det vara standardutrustning i så fall?

Själv har jag aldrig åkt färdtjänstbuss så det är därför jag undrar och kaoset i artikeln verkar orimlig.

Annons:
EvaG
2012-03-12 09:10
#14

Det behövs båda det räckte med trappklättrare, men det slutade med båren då ingen trappklättrare inte fanns att tillgå till slut.

Att inte alla fordon har trappklättrare är att den tar rätt stor plats i fordonet och det måste också finnas med en rullstol med standarden till trappklättraren. Det finns ju en massa olika rullstolar ute hos kunderna och många av dessa går inte att användas till trappklättraren..

I fallet ovan så hade den första trappklättrarna för dålig laddning i batteriet. På hemresan kom ju så småningom ett fordon med trappklättrare, men kunde inte ta kunden. Det kan bero på att fordonet redan hade kunder, men kom för att man kanske trodde att kunden som behövde klättraren var vid målet och bara skulle ha hjälp uppför trapporna.

Bårbilen som sedan kom blev nog ditkallad för att det inte då fanns några lediga fordon med trappklättrare.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
2012-03-12 12:24
#15

I Stockholms län har alla färdtjänstbussar med sig en transportrullstol. Vissa bussar har dessutom trappklättrare med sig inklusive laddningsaggregat och kablar. Vissa bussar har bår med bårställning.

Bussarna med bår kan även köra vanlig färdtjänst där rullstolar ingår. De flesta fordon har en personal och det är föraren som hämtar kunderna med eller utan trappklättrare eller transportrullstol. När bårfordonen ska köra kund som ska transporteras med mår så är det två personal i ussen. Båren ska ju bäras.

[Beavis]
2012-03-12 14:31
#16

Okej. tack för klargörandet. Jag tycker att varje färdtjänstbuss  borde vara utrustad med trappklättrare och laddare som standard. Nu när inte längre chafförerna får lyfta tungt. Dessa borde självklart vara ihopfällbara och kanske ha ett förvaringsutrymme på eller under eller kanske i taket på bussen. Kanske automatisk laddning då förarna inte alltid kommer ihåg att koppla på laddaren.

Nöden är alla uppfinningars moder. Här har ni en riktig moder.

Björnidet
2012-03-12 17:59
#17

LeffeD.

Jag förstår att det måste vara ett elände dessa trappklättrare, finns det inte bårbilar som skulle kunna göra dett jobb. Att hämta en pat. är ju ett stort ansvar för färdtjänsten så man kan först deras frustration då det inte fungerar och är en massa trappor som skall forseras med och utan pat. Det är tur att man bor i markplan, jag skulle vara livrädd för den där maskinen den ser ju så vinglig ut.

EvaG
2012-03-12 18:09
#18

Det är normalt en personal vid trappklättrare och två vid bårtransport. Så det är ju bland annat en kostnadsfråga.

Den personal som har trappklättrare får gå utbildning. I alla fall var det så i Stockholm På förarens färdtjänslegitimation stod det om han hade trappklättrarutbildning. Är det en rutinerad personal med trappklättraren så blir det nog inte så vingligt. Det otäcka är nog att den som sitter i rullstolen sitter högt upp i luften. Det är nog inte så behagligt.

___________________________
Var rädd om dem du älskar
_________________________

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
2012-03-12 18:23
#19

Eva har helt rätt.

Förr var man två personal i varje buss och då bar man i trapporna antingen med kunden kvar i rullstolen eller också flyttades kunden över i en pirra som var enklare att bära. Arbetarskyddsstyrelsen, eller vad det heter, satte stopp för detta.

Det bästa vore ju att alla rullstolsbundna bodde på bottenplan eller att de bor i hus med hiss. Men även dessa måste ju ha möjlighet att besöka bekanta som kanske inte har hiss.

[Beavis]
2012-03-12 21:02
#20

Färdtjänstbussarna och deras personal är ju till för transport av rullstolsbundna så om dessa av någon outgrundlig anledning bor x antal trappor upp utan hiss måste de ju kunna forsla dem in och ut.

Att börja använda bårbilar vär ju bara att forsla överansvaret ett steg till och bara ett sjukt tilltag av byråkrati. Först var det taxiförarna det var synd om så Färdtjänst skaffade egna bussar och förare, nu är det synd om dessa förare som visste vad de gav sig in i. Så bårbilar ska tas till?

Jag har aldig använt trappklättrare så vet inte om det är svårt eller läskigt men jag antod de var till för att underlätta forsling av skröppel i trappor när man inte får bära längre?

Antar det är en sådan de använder i filmen? det ser ju ut som en pirra ungefär och verkar bra.

Det är ett hårt yrke du hade Leffe intressantatt få inblick i det hur som helst.

Annons:
Leffe
2012-03-12 21:07
#21

Jag tyckte det gick hur bra som helst på den tiden vi bar i trapporna.

[Beavis]
2012-03-12 21:11
#22

Okej, men antar att folk fick problem eftersom trappklättraren finns.

Leffe
2012-03-12 21:11
#23

Det var arbetarskyddsstyrelsen som förjöd bärjobb

[Beavis]
2012-03-12 21:17
#24

Jo men troligen för att många fick problem med rygg/axlar pga bärandet? men jag kan ha fel?

Klättraren verkar ju vara funktionell och borde inte ta mycket mer plats än en pirra? Skulle man inte kunna göra en fästanordning på dörren eller sidan för den?

Leffe
2012-03-12 21:18
#25

Den är väldigt tung och otymplig och tar mer utrymme än en sittplats.

Ska jag in i en buss med min elrullstol och bussen har trappklättrare har jag inte stor bit att spela med när det gäller vägg och hjulhus på ena sidan och trappklättraren på den andra

[Beavis]
2012-03-12 21:21
#26

k ja den har ju motor och så- då blir de ofta tunga.

bernil55
2012-03-14 13:47
#27

Jag skulle inte klara att åka med trappklättrare, heller! Jag får panik direkt när jag inte har kontroll, t ex när jag backar på smala ramper… Aldrig mer en sjukresa* för mig, nu får jag vänta till det blir ambulans. Fast det var attan så skumpigt att åka ambulans! Förvånad

* Vi har alltså bara skräpbussar (min åsikt) till sjukresorna, bättre bussar finns för färdtjänst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: