Annons:
Etikettövrigt
Läst 3003 ggr
GunillaJa
2015-07-27 03:47

Funktionshindrade Daniels bil totalförstördes

Under helgen brann flera bilar i Göteborgsområdet. En av dem var en specialanpassad bil som användes av funktionshindrade Daniel Rahm, 17.

Läs i Aftonbladet

Annons:
thenameless
2015-07-27 08:35
#1

Jag läste om det också. Osis för killen. Men han hade den försäkrad iallafall tydligen, såhan får ut en ny. Men vänan e ju lång. Dags att undvika göteborg och malmö om man har bil?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

MF75
2015-07-27 11:23
#2

Hej vänner.

Måste berätta något vansinnigt sjukt.

Jag har assistans 24/7 pga neurosarkoidos. Sitter i rullstol sedan drygt 5 år tebaka, har svår epilepsi/kramper pga av d, har även RA samt sarkoidos i leder, öga, lungor och lever.

För 7e gången i rad (just denna dag) finns ingen personal. Så jag får helt enkelt ligga här själv i sängen. i 24 timmar, nu från kl 11:00. 

Ett härligt land vi bor i, där assistansbolag kan tjäna pengar på någon som är sjuk men i kan tillhandahålla assistans ens.

Att ringa själv och anmäla vore att binda ris till sin rygg ännu mer. Vad gör man då, när inte ens assistenterna kan ringa själva och anmäla sånna här saker. Å då inte till assistansbolaget utan till annan lämplig institution. 

Någon mer som haft eller har d så?

Mvh MF75

thenameless
2015-07-27 13:07
#3

Hej du. Det låter ju som att du har hamnat i en riktig rävsax? Dåligt av ditt assistansbolag att inte ha några vikarier till hands när folk blir sjuka. Du hamnar ju i samma situation som killen i artikeln.

Hur klarar du dig med toabesök och sånt nu när du inte har någon assistans och är ensam? Jag vet ju inte vilken funktionsförmåga du har kvar men om de bara skiter i att komma för att någon är sjuk , Kan ju vad som helst hända

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

MF75
2015-07-27 15:06
#4

Hej thenameless.

Förs vill jag be "GunillaJa" om ursäkt om jag kapade din tråd. Var inte min avsikt. Jag  har aldrig skrivit nått här förut och viste inte om jag kom in på din tråd "GunillaJa" eller om d blev en egen. Ber om ursäkt.

Hon som gick nu på fm vid kl 11:00 kunde ju inte låsa heller eftersom då kommer ju inte nästa assistent in som börjar kl 11:00 imon fm. Toabesöken görs i sängen :( eftersom jag inte klarar att ta mej till toaletten själv. Har nått ep-anfall sedan hon gick. Hon som gick ställde en säng (som assistenterna sover i på nätterna bröve mej. D säger väll lite om hur sjuk jag är, dvs att dom måste sova bröve mej, dvs ha överblick hela tiden).
A, d känns för jävligt att inte assistansbolaget har vikarier. Eller att d inte ens Lex-anmäls av d som jobbar hos mej. INte ens av hon som har bolaget. Så egentligen en mindre fråga men vart tar pengarna vägen som någon skulle ha i lön. För aldrig att FK skulle gå med att något sådant här hände. Om ni förstår hur jag menar.

Mvh MF75

thenameless
2015-07-27 18:31
#5

Det är ju lite "samma ämne" så vi hoppas att hon inte blir upprörd… Ditt ärende känns mer brådskande ju.. kan du inte ringa assistansföretaget och kräva en ersättare? det är de ju skyldiga att skicka dig. Att du lex Maria anmäler själv är ju en fråga att fundera på visserligen har du väl rätt men du vill ju inte heller bli osams med e som sköter ditt liv så att säga heller?

Men absolut tycker jag ju att du ska ringa ass bolaget o be dem skicka någon särskilt om du egentligen har dygnet runt övervakning.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Leffe
2015-07-27 18:49
#6

På något sätt så tycker jag det är lurendrejeri att man inte får fram personal till kunderna. Företagen har väl fått lämna anbud och blivit godkända för det de kan erbjuda. Jag tror inget anbudet blivit godkänt om företaget skrivit i det att på sommaren kanske vi inte får fram personal.

Annons:
bernil55
2015-07-27 19:38
#7

Det var två otäcka saker, det första hade jag läst om, det andra är ju ännu värre. Det FÅR inte gå till så! Men jag kan så lite om assistans. Vet att det finns en massa olika privata och kommunen, men vet ej hur det är upplagt/ska fungera.

Kan du förklara mer varför det inte skulle vara bra att du anmäler det nånstans?

Har du möjlighet att - så fort som möjligt - byta bolag?

bernil55
2015-07-27 19:40
#8

Mitt inlägg skrev jag tidigt men glömde skicka så nu tryckte jag bara och då hade mer skrivits här.  Tror det passar hyfsat ändå…

GunillaJa
2015-07-28 16:40
#9

#4 Finns inget att be om ursäkt för. Om det är några som ska be om ursäkt så är det dessa vandal som bränner bilar och assistansbolagen som inte klarar av vad de åtagit sig. Och det är inte mig de ska be om ursäkt utan de är ni som drabbas som ska ha ursäkten.

Vixxen
2015-08-05 13:17
#10

# 3 Hur har det gått för dig?

thenameless
2015-08-05 15:03
#11

För mig flyter det på men jag misstänker att du syftar på MF75?

Ja det vore ju intressant att läsa hur det gick?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
2015-08-05 20:19
#12

# 11 Ja, det låter ju helt sjukt hur det går till… …så man undrar hur det gick,

thenameless
2015-08-05 20:59
#13

#12 Ja sjukt. Om de inte har någon assistent tillgänglig en dag eller ett pass får de  väl skicka en byråkrat ifrån kontoret istället? eller anlita ett bemanningsföretag?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Vixxen
2015-08-05 21:26
#14

# 13 Precis! Företaget har väl ingått ett avtal? Pacta sund servanda! Avtal ska hållas!

thenameless
2015-08-06 13:31
#15

Jepp det var som när jag arbetade på ett serviceföretag för några år sedan. Hade vi gjort ett misstag med ett jobb och var tvungna att fixa det snabbt och ingen av våra egna gubbar var tillgänglig fick vi anlita hjälp utifrån. Visserligen dyrare men  kunden fick den hjälp den betalat för och  PR blir ju bättre än om man uteblir eller dyker upp flera dagar senare.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

MF75
2015-08-10 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#16

Hej vänner.

Jag hoppas att ni alla mår bra och har d bra :)

GunillaJa, vet du hur d har gått för "Daniel Rahm, 17" vad gäller hans bil, ersättning etc. Hur mår han rent emotionellt och så efter allt. D måste ju naturligtvis vara en mycket jobbig händelse att råka ut för något sådant :(

Jag har varit lite borta från gruppen sedan allt hände. Fick en rätt kraftig infektion i min brännskadade arm som jag fick sist då jag fick ett ep-anfall under sista vändan jag blev lämnad ensam.  Jag är säger min läkare extra känslig pga min neurologiska sjukdom och sen alla mediciner. Men jag tror säkert d är lite individuellt.

Jag hade (dumt nog) doftljus på mitt nattduksbord o sen på nått märkligt vis så skulle jag väll göra något och lutade mej förmodligen över bordet precis som jag fick ett anfall och landade över d, ner på golvet där nått ljus lyckades (min vanliga otur) hålla sej tänt. Medan jag var borta (medvetslös av ep-anfallet ) så brändes min arm ganska bra. Men d vill bolaget inte ta ansvar för. Då frågade jag vem som skulle ta ansvar för att jag var själv. D svarade dom inte på

Jag har nu ett annat assistansbolag som tog över från 1 aug. Å jag måste säga att skillnaden är som natt och dag. Vet inte om man får lägga ut namn o så på företag etc så jag gör inte utifall man inte får.
Men i alla fall så är d nya bolaget mycket bra. I alla fall såhär långt. Tror oxå att d kommer fortsätta att vara d. D är mycket engagerade. Skillnaden är som natt och dag. 

Tack GunillaJa för att du godtog min ursäkt. 

Vet inte om man får lägga in sånna här bilder så om jag nu gör fel så ber jag om ursäkt och ber vänligen att admin tar bort bilderna eller säger till mej.

OBS!! För d som kan vara känsliga så kanske d bilderna kan vara jobbiga att titta på.

Bilderna är tagna en vecka drygt efter jag brände mej.

Önskar er alla en jättefin dag och att ni ska få må bra :)  :)  :)

Mvh Magnus (MF75)

thenameless
2015-08-10 16:04
#17

Aj som fan! det där ser smärtsamt ut… 

Det var ju som vi misstänkte att det kunde gå åt helvete när de lämnar dig så. Med tanke på att du har övervakning dygnet runt.

Går det dr på någon försäkring? Eller gamla bolagets?

I Sverige stämmer man ju sällan bolag och annat för oaktsamhet men det där borde ju vara grov oaktsamhet när du fått sån skada?

Krya på dej och bra att du byte bolag

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

RuiXue
2015-08-21 23:29
#18

Riktigt surt med den där bilen! Läste om det precis efter det hänt. Surt nog med en vanlig bil, men en vanlig bil är ju bra mycket lättare att ersätta. En anpassad bil har ju ofta lång väntan så att personen blir väldigt begränsad i väntan på sin nya bil, och det går ju heller inte att ha en lånebil hur som helst eftersom många anpassningar är helt individanpassade. 

Riktigt surt med personalbristen med! Men tyvärr saknas det många personliga assistenter runt om i landet. Även om arbetslösheten är hög så att det finns gott om folk så långt, så kan ju inte vem som helst jobba som assistent utan där handlar det ju mycket om personkemi och lämplighet med, även bland vikarier. Känner många med assistans som har svårt att hitta tillräckligt med assistenter för att fylla de timmar som de har fått beviljat assistans för 😟 Har flera i min vänkrets just nu som söker fler assistenter för att inte stå utan tillräckligt med personal.

Jennie


bernil55
2015-08-25 12:31
#19

#16. Men fy fan! Brännskadan!  Ja, svårt att titta på, det är ju grymt

Själv lade jag av med allt vad öppen eld heter för länge sen (eldrädd)  men har ännu större anledning att inte elda nu då jag kör rullstol rätt vilt, är allmänt klumpig et cetera.

Himla skönt att höra att du har verkat hitta ett bättre assistansbolag i alla fall. Måtte det fortsätta funka bra!

Och nog fan ska du ha nån ersättning för skadan, men hur vet jag inte.

MF75
2015-09-02 09:14
#20

Hej vänner.

Någon som vet hur d gått med bilen som brann för " Daniel Rahm, 17"?
Har han fått ett ny bil, eller tar d lika lång tid som allt annat i detta "pappersland Sverige"?

Läkaren fastställde att det var 3e gradens brännskada.

Kirurgen ville försöka att låta brännskadan läka av sej självt. En sån skada läker från sidorna (om den läker över huvud taget). Men som jag misstänkte, den har inte läkt någonting, så nu ska jag tillbaka till kirurgen nästa vecka. Tror att det var nästa vecka annars är det veckan efter. Blir då operation. Flytta lite hud och så.

Jag har nu haft mitt nya assistansbolag ett litet tag och jag måste verkligen ge dom högsta betyd. 

"Assistans För Dej" är verkligen helt underbara med hur dom ställer upp. Dom har varit kanon första stund och fortsätter vara lika toppen. Så sakta men säkert så börjar jag sakta att börja kunna slappna av lite och börja lita på dom.
Det är svårt att riktigt bara börja lita på någon så där bara med en gång då man har blivit så illa behandlad.
Men som jag sa, dom är verkligen bra. Så förtroendet växter och växer.

Anmälning mot assistansbolaget jag hade skall göras och även en anmälan mot ambulansbolaget skall göras. Sen får man väll se vart dessa anmälningar tar vägen och kan göra.
Att jag gör en anmälan är inte just för min egna skull utan för oss alla dvs er vänner och andra utsatta och givetvis alla med men oftast är d vi som kan råka illa ut i vården, funktionshindrade, äldre osv som inte alltid har så lätt i vården.
Jag hoppas att det kan göra vården och omsorgen runt om oss lite säkrare., åtminstone att det kan uppmärksammas så att det börjas ses om i vården för att göra den bättre och säkrare. Åtminstone att det kommer fram att en förändring måste ske. För jag tror inte att jag på långa vägar är den enda som råkat så här illa ut som bland oss.

Ta nu god hand om er, var rädda om er och glöm ALDRIG att ni är precis lika mycket värda som alla andra. Inte mer, inte mindre utan lika mycket värde och därmed oxå värda lika stor omsorg, trygghet och säker vård i alla dess former som vilken människa som helst.

Höstliga och vänliga hälsningar//MF

Annons:
thenameless
2015-09-02 22:59
#21

Hej igen. 

Jag har väl glömteller missat något men varför anmäler du ambulansbolaget?

Bra att du mår bättre med nya bolaget. det är nog tillåtet att du säger deras namn lite?  folk hr med assistans brukar ju vilja ha tips om bra bolag.

Lycka till med anmälningrna iaf och ja LEx Maria  mfl lagar och anmälings rutiner är ju till för att förbättra framtiden

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
2015-09-02 23:34
#22

Lycka till med allt, MF! Du verkar vara en vänlig,  stark och tålig person och nu jädrar ska du ha det BRA, riktigt bra med nya hjälpen. Och skadan ska bli fint fixad!

Upp till toppen
Annons: