Annons:
Etiketterforskningutveckling
Läst 4907 ggr
thenameless
4/11/15, 3:53 PM

Byta kropp?

En rysk man som lider av en muskelsjukdom har gått med på att bli försökskanin och transplantera sitt huvud (hjärna och ryggmärg inkluderad får  jag anta?)

javascript:nicTemp();

Flera av er här på forumet har nerv/muskelsjukdomar. Hur skulle ni se på det hela om det lyckas?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
VildaVittra
4/11/15, 4:06 PM
#1

Intressant. Har svårt att se att operationen skulle lyckas, men det finns nog mycket att lära sig från den även om han dör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
4/11/15, 4:07 PM
#2

Jag läste det.  Helt otroligt att han vill ställa upp som försökskanin.

Frågan är ju hur mycket av kroppen som är utbytbar innan man får eventuell personlighetsklyvning haha😃

I mitt eget fall hade hade jag snarare behövt ett nytt huvud….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
4/11/15, 9:24 PM
#3

Själv tror jag ju inte att dewt kommer lyckas heller med dagens teknik. Sen tror jag ju att de behöver ryggmärgen  eller en bra bit av den för att koppla ihop allt?

Sen vart kapar man? Vid skallbasen eller vid axlarna?

Intressant att se hur det går om ingen drar sig ur i sista stund

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[ThisIsWheels]
4/23/15, 11:29 AM
#4

Jag har själv en muskelsjukdom, men jag skulle själv inte velat ställa upp som försökskanin under en så pass riskabel operation. Jag tror att det inte kommer att lyckas, men kanske någon gång i framtiden? Vem vet… 😉

thenameless
4/23/15, 7:35 PM
#5

#4 Kanske när muskelsjukdomen framskridit så pass mycket att personen inte längre har ett värdigt liv, Ädenne villig att ställa upp som försökskanin? Hxn har ju knappast något att förlora i det läget?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[ThisIsWheels]
4/24/15, 8:33 AM
#6

#5 Jag läste att han hade en väldigt svår muskelsjukdom som gör att han i vilket fall inte kommer att leva speciellt länge till. Men som du säger, han har förmodligen inget att förlora.

Annons:
thenameless
4/24/15, 5:27 PM
#7

Det kan verka lite pragmatiskt? Men om man har en tex muskelsjukdom som sakta dödar en, Kan det ju vara värt ett försök när det börjar bli kritiskt? Om man nu har livsviljan kvar?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

millam
5/2/15, 11:10 AM
#8

Beror på omfattningen, men i stort skulle jag nog inte vilja det, så som det ser ut idag.

thenameless
5/3/15, 11:21 AM
#9

"Först ska Valerys hjärna kylas ner till 10-15 grader celsius. Detta görs för att förlänga cellernas liv som annars skulle dö på en gång.SEDANkommer hans huvud skäras bort med en väldigt vass skalpell och placeras på den nya kroppen.

Efteråt kommer Valery Spiridonov hållas i konstgjord koma i drygt tre veckor för att förhindra komplikationer."

Så står det men jag är nyfiken hur de tänkt göra med ryggmärgen? kapar de den eller?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/3/15, 11:37 AM
#10

#9 Ja det är en intressant fråga. Man gör ju ryggmärgstransplantationer för människor med svåra blodsjukdomar och avstötningsreaktionerna kan vara svåra så hur de ha tänkt att lösa detta är en gåta.

Kroppsdonatorn måste ju vara en så nära "matchning" som möjligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/4/15, 9:31 PM
#11

# 10 Precis det tänkte jag också på… Kroppen stöter ju bort främmande organ och kroppsdelar vid transplantationer särskilt om det inte är samma blodgrupp etc Hur gör de då med ett huvud/kropp? jag menar sätter de mitt huvud på någon annans kropp och inte stoppar den kroppens avstötningsmekanismer mm utöver att de ska få mina nervändar att sammanlänka med den nya kroppens nerver… väldigt komplicerat. Det räcker ju licksom inte med att större delen lyckas det måste ju bli nära på alla. Annars riskerar man ju bara hamna isamma fängelse igen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
5/8/15, 9:37 PM
#12

Får inte vissa som får ett organ donerat äta anti-bortstötningsmedicin för alltid?

Ja, jag är nykter och ids inte googla, bara spånar. 🙂

thenameless
5/10/15, 3:45 PM
#13

#12 Jo det är ju vad jag hört också.

Interessant forskning men som sagt lämnade tyvärr den artikeln lite för mycket oklart.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
5/12/15, 9:25 PM
#14

I de allra flesta fall krävs livslång medicinering för att försöka undvika att ett nytt organ ska stötas bort. Så OM han nu alls överlever detta experiment så kan han mycket väl vara tvungen att ta sådana mediciner med.

Jennie


Em_
5/12/15, 10:07 PM
#15

Jag kollade runt lite på nätet och det verkar inte som att man kan få ryggmärgar att växa ihop med dagens teknik. Han kommer alltså vara förlamad från halsen och ner… Vet inte om jag skulle kalla det lyckat. Med djur verkar man ha lyckats så pass att huvuden flyttade till intakta djur (så att ett djur får ett extra huvud) är vid medvetande. 

Jag funderar på hur han ska kunna andas. Respirator kanske? Tracheotomi?

Och äta? Även om tuggmusklerna och svalget är intakta måste ju peristaltiken i matstrupen fungera för att maten ska glida ner i matsäcken.  Ett alternativ är kanske att låta kroppens matstrupe mynna utanför halsen och sondmata, men saliven måste ju ta vägen någonstans. Eller näring via dropp kanske.


bernil55
5/13/15, 3:26 PM
#16

Så mycket smart ni tänker om detta komplicerade ämne,  jag beundrar er!

Just ja, jag fick mitt spånande godkänt också. 🙂

Jag har rätt nyligen läst en gammal bok om njurtransplantation, "Transplantationen". Man ska väl inte läsa gamla böcker om såna ämnen men den var jättebra, spännande och jag är medveten om att det handlade om en mycket tidig transplantation.

bernil55
5/13/15, 3:30 PM
#17

Boken är från 1974! Köpt på loppis för ingenting, men jag har inte kunnat slänga den… (Till loppis igen? Vem mer än jag läser en sån bok? 🤔 )

thenameless
5/14/15, 11:41 AM
#18

#17 Personer med intresse för medicin och transplantationer antar jag?

Det kan ju vara intressant medicinhistoria?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/14/15, 11:45 AM
#19

Jag jobbar ju numera på hematologen/Sahlgrenska och det här med benmärgstransplantationer är ganska nytt för mig men jösses vilket intressant område. Man lär sig något nytt hela tiden och man är evigt tacksam för all forskning som görs.

Outtröttliga forskare med sprudlande idéer och i slutändan så gynnar det ju oss "dödliga"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/15/15, 12:41 AM
#20

Jätteintressant! även om jag inte arbetar inom området eller är jätteinsatt hoppas jag ju att vetenskapen ska komma fram till en metod som kan hjälpa mig med min ryggmärgskada inom min livstid. helst innan jag hinner bli för gammal.

Sätta mitt huvud på en annan kropp verkar lite drastiskt och som vi påpekat skulle det i dagsläget inte bli en förbättring för mej. Jag hoppas väll på en metod för att sammanlänka nerver som är av och återuppliva dem då de troligen är mer eller mindre döda?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
RuiXue
5/21/15, 4:26 AM
#21

Med stamceller så kommer de nog kunna göra mycket i framtiden. Finns redan hopp för ryggmärgsskadade när det kommer till stamceller, men såvitt jag vet har bara personer med ryggmärgsskada från olyckor osv, testat.

Jennie


thenameless
5/21/15, 8:36 PM
#22

Jag tror inte de bryr sig om att ens försöka på folk som inte är nyskadade tyvärr och som det är nu så är ju stamceller kontroversiellt pga all a religiösa nötter där ute, Så nyskadade måste nog begära att de provar sen måste ju stamceller finna satt tillgå

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/21/15, 9:08 PM
#23

Stamceller och donatorer finns det ganska bra med. Det gäller bara att hitta en bra donator. När det gäller blodsjukdomar så kan man transplantera både allogent vilket innebär en annan donator eller autologt då man får tillbaka sina egna celler.

Här kommer en länk till EBMT. European Society for Blood and Marrow Transplantations.

https://www.ebmt.org/Contents/Pages/Default.aspx 

Jag var på deras kongress i Istanbul nu i mars. Jätteintressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/22/15, 7:43 PM
#24

Tack för den intressant att läsa hoppas jag

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/22/15, 7:44 PM
#25

Tyvärr hittar jag ingen översättning och materialet vi fick med oss var på engelska. Även föreläsningarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/22/15, 7:47 PM
#26

Jag är hyfsad på engelska så det gör inte så mycket

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
5/22/15, 10:07 PM
#27

Va bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
RuiXue
5/24/15, 3:10 PM
#28

Vet att flera med ryggmärgsskador i USA som fått sin skada av olycka, har sökt sig utomlands för försök med stamceller just på grund av lagarna kring stamceller i USA. Tror mig ha sett på YouTube att de åkt till Indien bland annat.

Jennie


Maria
5/24/15, 4:02 PM
#29

Kanske är det olika regler för olika sjukdomar eller olika stater för annars har Amerika "National Marrow Donor Program" som är ett gigantiskt register.

Vi har, där jag arbetar, haft donatorer av stamceller från Amerika.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
5/24/15, 10:56 PM
#30

Det är olika lagar i olika delstater, Men även på federal nivå så har ju konservativt kristna nötter fått igenom lagar som begränsar användandet och utvinningen av stamceller då de brukade tas ifrån aborterade foster  bla.

Så att detta  benmärgsdonationscenter har inskränkningar i sin rörelsefrihet.

Sverige har en av de mer progressiva lagstiftningarna i området tror jag?  Jag hoppas att jag blir erbjuden att testa metoder att hjälpa 40 åriga gubbar att laga trasiga nerver innan jag dör.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Em_
5/25/15, 12:08 AM
#31

Vet inte om ni blandar ihop det lite? Benmärg är ju blodstamceller inuti benen som bildar nya blodceller. Ryggmärgen är nervtrådarna som går genom kotorna i ryggraden upp till hjärnan. Den skulle kanske också kunna lagas med en annan typ av stamceller, men vad jag vet är det mer på ett teoretiskt stadie i dagsläget.


thenameless
5/25/15, 8:45 PM
#32

#31  du har rätt det gjorde jag. Sorry benmärg är inte samma sak som stamceller…. pinsamt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
6/15/15, 1:14 PM
#33

Inget pinsamt alls. Ni diskuterar avancerade saker!

Apropå stamceller. För MS (mot heter det väl) används nu den här metoden rätt så flitigt:

Idas egna stamceller gjorde henne frisk

thenameless
6/15/15, 11:08 PM
#34

Häftigt, hoppas att du kan prova den också

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
bernil55
6/16/15, 7:45 PM
#35

Går inte, det är de som har en tidig och aggressiv form, med skov.

thenameless
6/16/15, 10:52 PM
#36

ok, men du kan ju ansöka kanske kan du få prova och se om den hjälper lite?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
6/17/15, 10:55 AM
#37

Att få stamceller är en stor och riskfylld behandling och inget man bara provar.  Det är en viss procents dödlighet och man måste vara så sjuk så att inga andra alternativ finnes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
6/17/15, 8:17 PM
#38

#37 Det tycker jag verkar vara slöseri med resurser. Det är väl bättre att försöka på en person som har en chans att överleva?

Sen måste de ju testa på olika typer av patienter och Sjukdomar/skador för att se vart det kan hjälpa? å borde det vara iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
6/17/15, 8:45 PM
#39

#38 Det gäller bara att få patienter att ställa upp på de premisserna. Man får väga eventuella risker emot fördelar och patienten ska orka med den långa behandlingen också och den sänkning av livskvalitet det innebär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
6/18/15, 9:35 PM
#40

Jag tror att chansen/förhoppningen av förbättrad livskvalitet borde få en del att ställa upp? jag  skullle nog kunna tänka mig att ställa upp   ien förhoppning att kanske få förbättrad funktion i kroppen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
7/29/15, 12:22 PM
#41

Hej, sent omsider: Jag tycker det låter fruktansvärt hemskt för de med MS som får sitt immunförsvar helt utslaget innan de kan stoppa tillbaka "fixade" stamceller.  Men idag kan de säga att MS faktiskt kan botas, (i de bästa fallen). Hittade ingen bra text nu.

Annons:
Maria
7/29/15, 12:32 PM
#42

#41 Men det är en förutsättning för att behandlingen ska verka. Annars hade ju de egna immunsystemet gått till attack så att säga och det hela hade misslyckats. Så är det även för de som transplanteras på grund av cancer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
7/29/15, 10:10 PM
#43

Det har du rätt i maria de strålar ju sönder sänker immunförsvaret på cancerpatienter innan ryggmärgstransplantation för att immunförvaret inte skall attackera den nya märgen, en mycket jobbig process min far genomgick denna flera gånger för at försöka bli av med sin cancer. Men till ingen nytta.

Jag har ett svagt hopp på stamcellsforskningen, att den skall framskrida så pass inom min livstid att jag kan få nytta av den.

Men jag fruktar att även om den gör det skulle jag nekas pga min höga ålder tyvärr.

Byta kropp är jag tveksam till med de uppenbara risker det innebär men stamceller som kanske kan hjälpa till att kicka liv i mina skadade/döda nervbanor vore något

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Aleya
8/10/15, 12:02 AM
#44

Nu kommer jag in och funderar. Om man skulle ta denna mannens huvud….. och fixa fram stamceller(eftersom dom är "utan kod till vad dom ska vara") så kanske det skulle vara möjligt att löda ihop CNS(Centrala Nervsystemet) och kanske kunna få kroppen att fungera.

Men det är nog många år fram i tiden… 🤓

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

thenameless
8/10/15, 4:10 PM
#45

#44 I teorin skulle det kanske gå? Men jag tror att dagens  vetenskap är långt ifrån att klara det?

De kan ju ombilda stamceller till nästan vilka nerver som helst idag men att länka alla dessa mellan ett främmande huvud och en kropp. Tror jag ligger långt fram i tiden ännu tyvärr

Annars får ni gärna tipsa om vart jag ska vända mej?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Aleya
8/10/15, 4:47 PM
#46

#45 ne jag inser att detta är för avancerat. Jag tror att dels har det att göra med att vi inte riktigt vet hur vi ska behålla den stora klumpen intakt(hjärnan) och hur allt skall kunna lödas ihop….

Jag tror vi kanske löst detta till 2100. Men det känns som att denna duden kommer nog inte överleva många dagar. Men det är bra att han är villig att testa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

thenameless
8/11/15, 1:03 PM
#47

Det håller jag med om. De kan säkert lära sig mycket av det misslyckandet.

Jag misstänker att även om han överlever och de lyckas foga ihop blodådror (vener & Artärer) samt muskler och andra senor så är risken stor att killen blir ett paket ändå pga av nervförbindelserna som är kapade och inte satts ihop korrekt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

bernil55
8/11/15, 2:13 PM
#48

Tycker detta passar här, P1 just nu men det går lyssna sen:

[Sommar

](http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/592483?programid=2071)

Annons:
bernil55
8/11/15, 2:16 PM
#49

Hon nämnde nyss återskapande av nerver och att de just nu/snart ska testa på ett antal människor, i stället för möss. Nu börjar det bli spännande!

Jag hade värsta nervsmärtorna hittills inatt, på grund av mina trasiga nerver. 😕

Så snart är jag beredd att ställa upp på experiment…

Upp till toppen
Annons: