Annons:
Etikettfärdtjänst
Läst 3914 ggr
Leffe
7/19/10, 6:45 PM

Färdtjänstbussen som försvann

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kund sitter i sin rullstol och väntar på en beställd färdtjänstbuss, som inte kommeer. Kunden ringer resegarantin, som i sin tur söker den försvunna bussen.

En gammal färdtjänstbuss

Vi tar det från början. Bussen får en samåkningskörning. Det innebär att kunder ska hämtas i samma körning på olika adresser och lämnas på olika adresser. I bland kan det vara samma lämningsadress och i bland samma hämtningsadress.

I detta fall var hämtningen på olika adresser likaså lämningen. Föraren åker så han är på första adressen fem minuter för tidigt för att ha en chans att komma i tid till kund 2 också.

Porttelefon. Kunden eller medhjälpare svarar att de kommer ned. Föraren förbereder allt medan han väntar. Nu har klockan precis passerat hämtningstiden. Fem minuter efter denna tid kommer kund och medhjälpare. Nu är bussen fem minuter sen. Rullstolen spänns fast och allt är klart för att hämta nästa kund.

Kommer fram till kund 2 cirka fem minuter försenad. Föraren går till lägenheten för att hämta kunden. Får veta att denne sitter på toaletten. Blev nödig och kunde inte vänta då bussen var försenad. Det är dåligt att färdtjänsten så ofta kommer för sent. Till slut får föraren ned kunden till bussen och spänner fast rullstolen 10 minuters försening till. Åker till första lämningsadressen.

På vägen trycker föraren fram nästa timmes körning och konstaterar redan att han kommer att komma för sent till den kunden. Trycker förseningslarm, men det går inte att få fram en buss på så kort varsel. Det är bara för föraren att ta körningen.

Kund 1 är framme. För att få ut kund 1 måste kund 2 ut först och sedan tas in igen med löstagande och fastsättningar igen och färden går vidare till kund 2. Då får föraren ett tillägg. En körning som ska utföras innan körningen han tryckte förseningslarm på. Datan har räknat ut att bussen ska hinna med den också. Den har inte förstått att bussen redan är 15 minuter sen.

Kund 2 lämnas och färden går till tilläggskörningen. Föraren har lyckats korta förseningen till 10 minuter. Kommer fram till kunden. Portkod och ingen kod på körorden. Föraren ringer telefonnumret som står på körorden. En röst svarar att det inte är kontakt just nu. Försök igen senare. Föraren ser tiden gå och tänker på nästa kund. Trycker ett nytt förseningslarm. Det verkar lika illa fortfarande.

Ja hur ska föraren nu komma in. Jo ringa till färdtjänsten. Det tar ett tag innan de svarar, men när de svarar ber föraren om hjälp med portkoden. De får tag på den och föraren kommer in och kan ringa på hos kunden nästan 20 minuter sen. Kunden muttrar om att färdtjänsten aldrig kan hålla tiden. In i bussen och iväg till lämningsadressen 20 minuter sen. Kunden lämnas och iväg till nästa.

På vägen dit ringer resegarantin till bussen och undrar om den har långt kvar. Föraren säger då att han tryckt 20 minuters försening. Får då frågan när den kan vara framme. Svaret blir om 20 till 25 minuter. Resegarantin ska meddela kunden.

Bussen kommer fram. Nya kunden säger tänk att färdtjänsten aldrig kan passa tiden. Då vill föraren inget hellre än att gå därifrån och låta kunden stå kvar där med bussen.

Annons:
[SvenA]
7/19/10, 10:36 PM
#1

Det är ganska vanligt att det blir så här när det ska samåkas

[Beavis]
7/20/10, 1:28 AM
#2

Jobbigt läge både för kunder och förare, men skattebetalarna myser

Upp till toppen
Annons: